Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Heja dig!

Jag har 7 PP kvar idag o jag vet redan vad jag ska äta, vilket innebär att detta kommer att bli den 4e dagen i rad som jag äter upp alla mina points utan problem. Har kanske börjat komma in i det nu hoppas jag. Att däremot äta upp alla de 49 veckobonuspointsen, utan att stoppa i mig "skräp" varken kan eller vill ja, så de får nog leva med att vara oförbrukade åtminstone till viss del. I morgon lär det ev gå ett par när jag är på roadtrip med en godisråtta..
 
Sv: Viktväktarna

Jag använde mina veckobonuspoints till vin, pizza och någon liten ostbit. Ibland fick de i veckorna gå till en nöd-chokladbit när det var för djäkligt.

När jag höll mig till dags- och veckobonus hade jag inga problem att gå ner 1 kg/vecka, då var jag oftast och knaprade på aktivitetspointsen också. Det är när jag går över den (väl tilltagna) utdelningen som det går sakta med 0,5 kg/vecka. Vilket inte stör mig jättemycket, jag ska ju leva under tiden...
 
Sv: Viktväktarna

Äter jag strikt VV inom points så är det inget kilo utan maximalt ett halvt. Och då har jag aldrig ätit motionspointsen. Om det ALLTID kunde gå med 2-3kg/vecka skulle jag ha lättare att stå ut i längden. Det är knepigt det där med kropp som inte läst instruktionsboken :D

*kl

Har läst massor om svält på nätet efter jag testade intermittent fasta och det finns rätt mycket som talar för att det inte blir svält bara för att man äter för lite under en period. Under längre tid så kan det ju bli näringsbrist i form av mineraler etc och det är ju då man kan tappa hår. I övrigt har vi ju massor av reservbränsle. En del av oss iaf :angel:
 
Sv: Viktväktarna

Dina veckopoints ska du som sagt helst äta. det är helt ok. men det är ju ok utan också. men du går inte ner mer utan dem utan de är som sagt framräknade för att du ska gå ner hälsosamt fast du äter upp alla 49 p. Men inte till skräp nä, precis som du skrev. då är det kanske bättre att skippa dem. men unna dig något som ex vin eller ost eller nån extra sås till maten :-)

Tack! behöver lite pepp nu. har ju lyckats innan så ska banne mig mig lyckas igen! :bump:
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Tar tillbaka det där att jag lätt fixar alla pointsen idag.. Jag är fortfarande mätt efter mitt förra mål, så det lockar inte alls att äta både en portion soppa och knäckebröd.. o äter jag inte så ligger jag hela 7 points back idag.. :( En kvällsmacka går kanske ner senare men det blir ju max 3 PP. Ska köra en extra vägning/VV-lektion i morgon kväll, får väl be om lite mer tips då helt enkelt.
 
Sv: Viktväktarna

Om jag skulle äta dagliga points + alla veckopoints skulle jag äta mer än jag gjorde tidigare o då har jag gått upp i vikt. Skulle jag äta aktivitetspointsen skulle jag antagligen vara fet, har på två dagar fått ihop 40 aktivitets points o då är inte "vardagsmotionen" inräknad.
Så man får nog pröva sig fram en del vad som fungerar för en själv. Jag har nu efter 27 år hittat ett sätt som jag trivs med :)
Svälter gör jag verkligen inte, frukt innehåller en hel del kalorier även fast de inte syns i vv program + att jag är noga med att äta regelbundet.
 
Sv: Viktväktarna

Ja jo det vet jag att frukt gör. Är inte helt ny på detta..
Har hållt på detta med vikt å mat och träning i många år på olika sätt (både på hobby nivå och professionellt).

men glad att du hittat ett bra sätt! Vv ÄR ett bra sätt! nu ska jag bara själv komma igång med det igen efter en del års svackor... :crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Om du hållit på med det professionellt under många år och ändå hävdar att man går ner mer i vikt av att äta mer så blir jag rädd. Inte första gången som jag blir skrämd av dumma uttalanden när det kommer till viktnedgång, dock. Skippar man s.k. points så blir kaloriunderskottet större och man går ner mer i vikt.
 
Sv: Viktväktarna

Det kanske är en sanning för vissa, men jag behöver gå ner på ren svält för att det ska fungera. Håller jag mig till tilldelade points får jag under tid den mest optimala viktnedgången. Ja, jag har provat att "skynda på lite" genom att några veckor lägga mig under tilldelningen.

Enda resultatet var att jag avstannade i vikt och blev frustrerad och orkeslös, men mer viktnedgång gav det inte.

Alazzis länk var mycket intressant, det ger ju faktiskt vid hand att lågkolhydratdiet är att föredra för viktnedgång.
 
Sv: Viktväktarna

Vad en person upplever är inte motbevis nog för att stå emot den samlade forskningen med kontrollerade studier.

Vart i Alazzis hittar du information om att lågkolhydratdiet skulle vara att föredra för viktnedgång?
 
Sv: Viktväktarna

*knapplån*

Jag vill inte skitsnacka om vem som inte orkar äta sina points, jag försöker bara förstå varför jag själv är så hungrig och har svårt för att få pointsen att räcka. Men jag börjar ana att jag äter onödigt ordentligt och är ett matvrak av stora mått.

Min dag:
frukost: Mannagryns eller havregrynsgröt med banan eller äpple och kanel, 1dl mjölk och gärna ett kokt ägg till = 7-11points

Lunch: Lagad mat, 6-11points, oftast runt 9PP.

Middag: Lagad mat ca 8-10PP

Mellanmål: äter mycket frukt och grönt, ibland tar jag keso eller kesella till frukten eller gör en smoothie med Naturell Yoghurt och linfröolja.

Blandar i mycket grönsaker i maten som lagas. Nu har jag plockat fram gamla recept från Viktväktarnas kokböcker och lägger in i receptbanken, helt klart hög mättnadsfaktor på de recepten, gjorde chili con carne igår som jag åt med 1dl ris = 8pp och jag var mätt och go.

Jag tror det sitter i skallen på mig, jag är helt enkelt någonstans livrädd för att vara hungrig och inte "stå mig" på mina måltider så jag äter mig helst proppmätt vilket ger sug efteråt. Jag skulle svälta ihjäl om jag bara åt lite yoghurt med bär till frukost.
 
Sv: Viktväktarna

"Studiens resultat
Man skulle kunna skriva att den här studien blev en seger för lågkolhydratkosten eller så kan man skriva att studien blev en seger för kosten med lågt GI. Personligen väljer jag att skriva att den här studien först och främst är en klar förlust för lågfettdieten."
 
Sv: Viktväktarna

Fast du har väl läst hela texten? Han har reservationer också, och han påpekar att detta är EN studie som motsäger vad "i princip alla" tidigare studier kommit fram till.

Gudiol är kanon men han lämpar sig sällan för att klippa ut och citera enskilda meningar. Han är för grundlig för det.
 
Sv: Viktväktarna

Jag har försökt äta fettsnålt med viktväktarna många gånger och misslyckats ordentligt varje gång. Nu när valfriheten är större känner jag att jag kommer att lyckas eftersom man kan välja fetare alternativ - vilket jag är övertygad om - ger en bättre mättnadskänsla så att man slipper sug. Jag äter min viktväktarmat med inriktning GI/Low carb och jag känner att den här modellen kan jag lyckas med. Äter jag fettsnålt får jag alldeles för starkt sug.
 
Sv: Viktväktarna

Ah, du menar http://traningslara.se/energiforbrukning-med-tre-olika-dieter/ (det är bra att hänvisa till enskilda artiklar när man citerar). Det finns en hel del fler inlägg än det på sidan, och ser man till sidan i sin helhet ger det knappast en fördel för lågkolhydratkost. Det är en intressant studie, men med ett upplägg som inte riktigt tillgodoser alla önskemål. Men det ska bli intressant med uppföljningsstudier som kan utesluta vissa variabler som olika proteinintag och som kan redovisa maten lite bättre. Men om jag inte läste helt fel så var viktminskningen faktiskt densamma inom alla tre grupper.
 
Sv: Viktväktarna

Va? nu har du nog missuppfattat mig...

Om vi går utirfrån Viktväktarna så ligger det till så här: du får ett visst antal points du ska äta. dessa är framräknade för att du ska gå ner i vikt genom att äta dig ner i vikt. Om du äter mindre än dem ex 4-6 points mindre per dag i förhållande till vikten du har nu ställer du kroppen på svält. Genom att ställa kroppen på svält gör att du får svårt att gå ner i början för kroppen vill inte släppa ifrån sig det den har. Sen kommer du rasa i vikt men inte hälsosamt.
Om du börjar med att äta alla dina points kommer kroppen lättare att släppa på det den har då du äter mindre än vanligt, ev, men fortfarande erbjuder kroppen mat för att gå ner.

Sen detta med att äta mkt är en tolkningsfråga. Du kan äta mkt skräpmat eller äta mkt mat osm innehåller lite points (mängden blir mer). Det är DETjag menar med att äta mkt. Du äter points fattig mat. Orkar du inte äta alla dina points per dag får man hitta andra livsmedel med lite högra points antal istället. Allt för att få en jämn balans.

Hänger du med?
 
Sv: Viktväktarna

Jo lågkolhydatskost ex LCHF är en mkt bra viktnedgångsmetod. Om man föredara att kränga i sig grädde och feta ostar mm. Men även blomkålsmos, zuccini "pasta" osv. Inom VV behöver du dock inte välja denna typen av mat utan kan äta "vanligt" utifrån de points du blir tilldelad och ändå gå ner i vikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp