Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag har också levt med anorexia (ja a:et var med då också) under två år. dettaöver tio år sedan. när jag tog mig ur sjukdomens grepp utbildade jag mig inom detta med mat och vikt och träning.

Så jag vet också att man kan gå ner genom att svälta sig själv.
 
Sv: Viktväktarna

Uppenbarligen är många kroppar dumma i och med att de tappar i vikt om de får i sig för lite näring.

Jag har aldrig sagt att det är hälsosamt att svälta sig, jag säger att jag inte köper att man går ner mer i vikt av att äta mer. Däremot kan man uppnå en mer stabil viktminskning som är mer realistisk att upprätthålla om man inte späker sig för hårt. Ingen i tråden har ju heller svultit sig vad jag har förstått - att dra ner på kalorierna litegrann så att man gör av med mer än man äter behöver inte innebära självsvält.
 
Sv: Viktväktarna

Va? Vad babblar du nu om? vad har jag nu skrivit för att få detta svar? jag ville bara klargöra vad jag har skrivit; som att man mkt väl går ner när man svälter sig men att det kan ta ett tag inna (eller osm jag skrev; ibland några dagar och ibland längre tid).

Men du verkar ju bara vilja tjafsa?
 
Sv: Viktväktarna

Uppenbarligen är många kroppar dumma i och med att de tappar i vikt om de får i sig för lite näring.

Jag har aldrig sagt att det är hälsosamt att svälta sig, jag säger att jag inte köper att man går ner mer i vikt av att äta mer. Däremot kan man uppnå en mer stabil viktminskning som är mer realistisk att upprätthålla om man inte späker sig för hårt. Ingen i tråden har ju heller svultit sig vad jag har förstått - att dra ner på kalorierna litegrann så att man gör av med mer än man äter behöver inte innebära självsvält.

Har ALDRIG påstått att det är självsvält. Nu hittar du på lite för mkt...
Varför läser du inte det jag skriver istället? Jo, man går ner när man minskar mängden mat; vilket man gör med Viktväktarna. Men inte ås pass mkt att man börjar svälta sig utan de räknar fram ett dagligt points antal som innebär att du minskar i vikt. Genom att äta mer; vilket jag förklarat INNAN!, innebär inte att du äter en massa skräpmat utan att du följer ditt pointsantal. är det svårt att få i sig alla points får man kanske byta ut vissa livsmedel som har högre points elelr ta en extra ksiva ost för att det ökar points antalet. Det är DET jag menar med att äta mer. Inget annat! Så sluta tolka in saker jag aldrig skrivit!
 
Sv: Viktväktarna

Men det finns ju forskning(vad jag vet?) som säger att svältläget är en myt?
Finns ju säkerligen forskning som säger att det inte är det också, så det jag menar är att det ju finns två läger.

Så bara för att du är övertygad om det, behöver det ju inte betyda att det är sant - ellerhur? :)
 
Sv: Viktväktarna

Det här

Mindre points än vad du ska äta ger äsmre viktnedgång. Kroppen klamrar fast vid det den har då du erbjuder den mindre mat och den hamnar på svält läge.

är det jag diskuterar, inget annat. Jag köper inte ovanstående då man rimligtvis går ner mer ju färre points (eller kalorier du äter). Det är allt jag hävdat hittills, ingenting annat. Inte att det är sunt, inte att folk ska göra så, inte att Viktväktarna är dåliga, ingenting.

Hur Viktväktarna fungerar med pointsen och det (allt du skriver om i inlägget som jag svarar på nu) har jag överhuvudtaget inte snuddat vid. Dessutom vet jag hur det funkar då en kär vän till mig viktväktar :)
 
Sv: Viktväktarna

Du vet hur det funkar skriver du, men då kan jag också skriva att jag vet hur det funkar då jag själv viktväktat länge innan?
 
Sv: Viktväktarna

Ja klart att det finns två läger. Man att säga att det är bullshit reagerar jag på (jo det har det kallats, kolla i inlägg tidigare). Jo jag tror att det är sant då jag själv jobbat mkt med det innan. Annars hade jag inte trott det eller hur?

Enligt mig är det inte en myt då jag varit nära detta ämne mkt innan i mitt jobb.

Men jag menar fortfarande på, att sätta sig på svältläge innebär att kroppen inte vill släppa på det den har men att SEN rasar man. Jag har själv varit där och skapade sjukdomen anorexia.
 
Sv: Viktväktarna

På vilket sätt menar du att kroppen skulle hålla kvar energin i kroppen, för att sedan helt plötsligt släppa på den? Lagring och nedbrytning sker hela tiden, det är inget som stannar av under en period för att sedan helt plötsligt rusa iväg. Det kostar energi för kroppen att utföra arbete, den kan inte sluta göra av med energi under en period för att sedan släppa iväg massor för att kompensera.
 
Sv: Viktväktarna

Förklara gärna! Du pekar på din expertis - du jobbar/har jobbat faktiskt med detta - så du bör du ju kunna bemöta det inter skriver.
 
Sv: Viktväktarna

Inte meningen att diskutera en massa annat här nu, fast det är relativt relativt.

Min tredje dag idag med Viktväktarna! har godis sug men ska försöka att inte fyllam ina points med det. ost ÄR gott ;-)
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Det det handlar om är ju att om man äter mer/oftare än det som är minimum för att inte ligga på svält, så håller man kroppens förbränning igång under hela dagen istället för, om man äter lite/sällan, går förbränningen ner, vilket gör att man får en bättre viktminskning om man äter "lite mer" (inte några mängder) än om man lägger sig på svältgränsen. Om man däremot svälter sig på allvar så är det självklart att man går ner i vikt..

Det trodde jag inte ens var något att diskutera. Det har det ju forskats på, även om jag tycker det räcker med logik, behövs inte så mycket forskning.. När det gäller just VV så har de ju visat att de har bättre resultat av dem som äter mer, det är ingen forskning, men av ganska många medlemmar så får man antagligen en ganska bra bild. Jag äter själv för lite, men försöker bli bättre på det, o är inte precis rädd att jag ska gå upp i vikt för att jag äter några points mer, så länge jag håller mig inom "ramarna".
 
Sv: Viktväktarna

När det gäller just VV så har de ju visat att de har bättre resultat av dem som äter mer, det är ingen forskning, men av ganska många medlemmar så får man antagligen en ganska bra bild.

Men det verkar osannolikt att de bättre resultaten bland dem som äter mer (fulla ransonen av points) skulle innebära att de går ner fortare än de som äter mindre (mindre än sin dagsranson av points). Normalt är ju att man går ner mer, ju mindre man äter.

Däremot kan man ju lätt tänka sig att de som äter hela sina pointsranson oftare orkar hålla på tills de har nått sin målvikt och att de har fått kunskaper och vanor som gör att de kan hålla vikten efteråt.
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Det det handlar om är ju att om man äter mer/oftare än det som är minimum för att inte ligga på svält, så håller man kroppens förbränning igång under hela dagen istället för, om man äter lite/sällan, går förbränningen ner, vilket gör att man får en bättre viktminskning om man äter "lite mer" (inte några mängder) än om man lägger sig på svältgränsen. Om man däremot svälter sig på allvar så är det självklart att man går ner i vikt..

Det trodde jag inte ens var något att diskutera. Det har det ju forskats på, även om jag tycker det räcker med logik, behövs inte så mycket forskning.. När det gäller just VV så har de ju visat att de har bättre resultat av dem som äter mer, det är ingen forskning, men av ganska många medlemmar så får man antagligen en ganska bra bild. Jag äter själv för lite, men försöker bli bättre på det, o är inte precis rädd att jag ska gå upp i vikt för att jag äter några points mer, så länge jag håller mig inom "ramarna".


Tusen tack för ditt inlägg. Precis vad jag ville förklara men inte orkat. :bow:
 
Sv: Viktväktarna

kanske låter osannolikt men det är sanningen. de som äter alla sina points går ner mer och fortare än de som håller sig på lite mindre. Därför är Viktväktarna inte någon "diet". det är ett levnadssätt.
 
Sv: Viktväktarna

Eftersom jag inte heller tror på det där om "svältläget" vid viktminskning, och du uppenbarligen inte vill förklara hur det fungerar, tror jag inte att vi kommer vidare. Jag tror inte på det du skriver, om du inte förklarar ordentligt.
 
Sv: Viktväktarna

Jag tror inte heller på svältteorin, men jag tror att det är bra att äta sina points (typ, jag måste äta något mindre än vad VV rekommenderar för att tappa vikt...).
Jag har märkt på mig själv och några bekanta, att äter vi mindre stannar viktminskningen av något, men jag har i min egen ovetenskapliga analys kommit fram till att äter man såpass lite tappar man energi i kroppen, och tar sig för mindre, rör sig långsammare och mindre, är tröttare... Kroppen spar energi helt enkelt. Så energin ut blir lägre. Alltså, diffen energi ut - energi in minskar. Det är ganska små skillnader, men ändock skillnad.
Bara en teori :D

Tack vare den här tråden gick jag med i VV igen, känns skönt... Har tio kilo att jaga bort!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp