Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Utifrån hur du beskriver dina matvanor har godis allt med maten att göra, skulle jag säga. Hade jag ätit som du verkar äta, hade jag varit konstant godissugen och lätt klämt i mig en stor påse både nu och då. Det där verkar ju handla om godis istället för mat.

Om jag utgår från de överviktiga jag kommer i kontakt med, så verkar det vara förhållandevis vanligt att de är kräsna och har en massa hang ups kring vad man "kan" äta, och jag får intrycket att det egentligen är där problemet ligger. Sett ur den aspekten så är nog den viktväktaridé som Camilla beskrev, att man ska äta varierat på ett sätt som är långsiktigt hållbart, en ganska viktig punkt.

Jag delar din upplevelse där, jag tror du kan vara inne och peta på en ganska viktig grej.

Jag har varit enormt kräsen med mat och då var det precis som du beskriver; dåligt med mat skapade ett godissug större än normalt och så blev middagen fem hekto godis. Har jobbat hårt senaste åren med att bredda min kost och även om den fortfarande kanske är mer enformig än "normalsvenskens" så har jag åtminstone tjugotalet maträtter för lunch/middag och en handfull olika frukostar jag kan snurra runt på.

Nu har jag perioder, nån dag här och där (oftast runt mensen), då jag kanske inte är just kräsen men jag tappar liksom lusten för allt vad mat heter och då blir det som idag då kosten mest bestått av kladdkaka, Daimglass och chili con carne (för det är den enda mat jag varit sugen på idag).
 
Sv: Viktväktarna

Men jag tycker ju att det är äckligt, vad gör man då?

Som sagt, jag kan frossa i godis även om jag äter ordentligt ;)
Nu har jag inte ätit godis o annat crap på några dagar (förutom tårtan idag) o det är egentligen inga problem. Jag känner sällan sötsug, utan jag äter för att det är gott typ. Sen äter jag inte så mycket godis alls. Det jag skrev var att godismagen alltid är tom, inte att jag faktiskt äter ett halvt kilo godis om dagen.
Det är allt fikat som är boven. Nu när jag låter bli att baka kan jag inte fika :)
Sen är mitt jobb lite lurigt, oreglbundna tider, ibland rör det till sig ordentligt. Tåget går sönder o man får åka buss, då får man helt enkelt äta det som finns eller vara utan. Äta kall matlåda är ju sådär utan då har det blivit choklad/korv från närmsta lilla kiosk man kan hitta. Inte bra, måste hitta en bättre lösning för det.
Samma när man blir sen, det vi har ombord är i bästa fall mackor i sämsta fall bara godis. Eller så låter man bli allt o är absolut tokhungrig o vräker i sig när man väl får äta.
Hade jag jobbat 7 - 16 hade det varit plättlätt. Jag gick upp fem kilo direkt när jag började på SJ : Sen har de hållt sig fast o nu ytterligare 5kg efter brutna fötter.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Samtidigt är det ju så paradoxalt på något vis om det är vanligt att överviktiga egentligen inte gillar mat. Jag får ingen reda i tankarna där.

Själv är jag typiskt trivselviktig, men det är verkligen just trivselkilon, som åstadkoms av att jag gärna äter lite mer av den goda maten än jag egentligen kan påstå att jag behöver. (Företagshälsovården är nöjd med mig, värre än så är det inte.)

Att inte riktigt gilla mat, och ändå bli överviktig, låter ju snarare som vantrivselkilon.
 
Sv: Viktväktarna

Precis som jag sa tidigare så har jag upplevt, och många med mig som jag känner till, att ökad mängd och/eller ökad variation i maten har gjort det lättare att få balans och därmed kunna hålla vikten och må bra.

Men! Om jag fick välja, helt utifrån smak och om jag inte behövde tänka på hälsa och välmående, skulle jag LÄTT leva på godis, bakverk och snacks. Jag tycker om mat, absolut, men framförallt det som är sött är i min värld mycket, mycket godare. :D
 
Sv: Viktväktarna

Men! Om jag fick välja, helt utifrån smak och om jag inte behövde tänka på hälsa och välmående, skulle jag LÄTT leva på godis, bakverk och snacks. Jag tycker om mat, absolut, men framförallt det som är sött är i min värld mycket, mycket godare. :D

Hahah, agree. Jag gillar mat, men får jag välja äter jag hellre kakor o choklad.
 
Sv: Viktväktarna

Jag gillar mat, god mat ;)

Jaja, om du inte tar det på större allvar än så, och dessutom tror att en kosthållning på yoghurt, jordgubbar, Varma Koppen och knäckebröd är att "äta ordentligt", så tror jag inte vi kommer särskilt långt i den diskussionen.
 
Sv: Viktväktarna

Men jag äter ju lagad ordentlig mat en gång om dagen, har du inte läst det?
Sen äter jag oftast lättare på kvällen iom att jag inte är hungrig. Jag är inte sugen på ngt o då har jag tränat rätt bra idag med långa promenader, ridning o 70 minuters cyklande.
 
Sv: Viktväktarna

Precis som jag sa tidigare så har jag upplevt, och många med mig som jag känner till, att ökad mängd och/eller ökad variation i maten har gjort det lättare att få balans och därmed kunna hålla vikten och må bra.

Ja, det tror jag gärna på!

Ditt arbete med din vikt och kropp och relation till mat är extremt intressant att läsa om, tycker jag!

Det finns studier som tyder på att de länder/kulturer (eller grupper) där det finns ganska strikta och medvetna matvanor, där man sätter sig och äter lunch (som tex i Frankrike) istället för att sleva i sig en take away vid datorn (som i USA) har klarat sig bättre i den globala överviktsepidemin. Dvs om man äter lite medvetet och tänker på att man äter, känner smakerna, lite har ett "schema" för när man äter, så ökar chansen att man klarar sig undan övervikt jämfört med om man stoppar i sig lite ditt och datt i förbifarten.

Just godis är ju typiskt en sådan sak som man stoppar i sig i förbifarten och ganska lätt "glömmer" sedan, med påföljd att det kan bli lite väl ofta.

Jag tror att man kan se en del av det mönstret även på individnivå.
 
Sv: Viktväktarna

Ja, det tror jag gärna på!

Ditt arbete med din vikt och kropp och relation till mat är extremt intressant att läsa om, tycker jag!

Det finns studier som tyder på att de länder/kulturer (eller grupper) där det finns ganska strikta och medvetna matvanor, där man sätter sig och äter lunch (som tex i Frankrike) istället för att sleva i sig en take away vid datorn (som i USA) har klarat sig bättre i den globala överviktsepidemin. Dvs om man äter lite medvetet och tänker på att man äter, känner smakerna, lite har ett "schema" för när man äter, så ökar chansen att man klarar sig undan övervikt jämfört med om man stoppar i sig lite ditt och datt i förbifarten.

Just godis är ju typiskt en sådan sak som man stoppar i sig i förbifarten och ganska lätt "glömmer" sedan, med påföljd att det kan bli lite väl ofta.

Jag tror att man kan se en del av det mönstret även på individnivå.

Jag tror det ligger mycket i det där. Jag tycker mig kunna se en skillnad mellan t.ex. mig och mina syskon. Mina syskon fick under hela sin uppväxt äta frukost och lagad middag med hela familjen varje dag, jag fick det fram tills mamma började jobba när jag var runt 8-9 år (minns inte riktigt) och då blev det oftast ingen frukost och sedan antingen senare middag = jag rotade i skåpen under tiden eller så fick jag värma mat och äta själv. Det var också då jag började bli överviktig, även om jag hade utnämnts till klassens tjockis redan innan (bilder från den tiden visar dock att den utnämningen var nog mest en slump, jag såg ut som de andra ungarna).

Jag har fått jobba mycket med att se till att både mat, godis och fika är något som äts åtminstone någorlunda kontrollerat och inte bara just i "förbifarten".
 
Sv: Viktväktarna

VV är ett annat sätt att räkna kalorier helt enkelt.
Funkar utmärkt bara man håller sig till "dagsransonen" och inte räknar lite på en höft ;)

Ska du behålla vikten sen så måste du hitta en kaloribalans mellan intag/uttag och hålla denna hyfsat stabil.
 
Sv: Viktväktarna

kl

Tre veckor o vågen visar -3kg :D
Kä'nns kanon, jag är aldrig hungrig o frossar lösgodis en dag i veckan. Hoppas detta kommer fortsätta :bump:
 
Sv: Viktväktarna

Jag har inte provat själv, men jag har en mamma som är helt såld på det. Har viss förståelse för det, hon har gått ner nästan 9 kg på 6 veckor :D.
 
Sv: Viktväktarna

Alla sånna där dieter funkar så länge man håller på

Alla dessa soppdieter man hör kompisar kör på... visst går du ner 10 kilo på 2 måmnader men det är 80% muskler och vatten du gått ner och knappt fett alls tyvärr.

Vill man gå ner fett och behålla muskelmassan man har.. för ingen vill väl bli svag? man behöver inte bo gymmet men bara att man bibehåller de man har.
Enda sättet att gå ner i vikt då är att man äter mindre än vad man gör med om dagen i energi så lätt är det och det funkar på alla.
Om du ska ha 2000 kalorier om dagen för att varke gå upp eller ner så äter du då 2010 om dagen kommer du gå upp.. visserligen kommer de gå sakta men du kommer gå upp.
Äter du ist 1950 kommer du gå långsamt ner.

Jag håller på med en sport som heter Bodyfitness och hela min vardag består att att väga och mäta mat just för att jag ska ha 100% koll på vad jag får i mig.

Vill man gå ner i vikt är min rekomendation att man går till en dietist och får ett exakt utskrivet matschema för just DIN kropp och liv.

Jag äter tex följande för att gå ner i vikt

Frukost
1 dl torr havregryn som jag gör gröt på, vatten till detta 1 msk låglakoriäppelmos

Mellis 1 dl proteindrink och 1 äpple

Lunch 150 gr kött eller fisk eller fågel, ca 300 g sallad och 2 tomater

Mellis 150g kesella med 50gram valfria bär

Middag samma som lunch

Kvällsmat proteindrink

Totalt 1421 kalorier och jag går ner ca 1 kilo i veckan vilket är optimala om man ska bibehålla musklerna samtidigt.

Ju mer du rör på dig ju mer kan du äta utan att gå upp, ju mindre du rör dig ju mindre kan du äta..
Maratonlöparna äter ju hästmängder med mat ändå är de smala=)


Detta var jag när jag var för att vara jag tjock, inget jag trivdes med och efter 2 års träning och slit ser jag ut såhär

JagMars2010.jpg


benen26juni12.jpg


armen14maj12.jpg


110904-184108.jpg


Ryggenfeb2011.jpg


Jag14maj12.jpg


Det är ett jävla slit att gå ner i vikt.. alla de som lyckats fått tex magrutor tror inte folk fattar vilket slit det är igentligen..Man går fasiekn på svält i månader för dessa rutor:crazy:



Kanske kan jag insperera andra till att ta tag i tärningen, skit i vad vågen visar släng vågen åt skogen som jag har gjort och kolla i spegeln.Den dagen du är nöhd med vad du ser, vad gör de gdå om vågen visar 60 och inte 58?? muskler väger mer än fett=)
 
Sv: Viktväktarna

Fast jag tycker inte att det är ngn diet. Jag äter precis som vanligt men mindre o har tagit bort allt skräp. Inget jag skulle ha problem att följa resten av mig liv :)
 
Sv: Viktväktarna

Fast det är ju INTE någon diet. Det är normalt och fungerande ätande.

Det du beskriver är däremot en diet, och den dagen du slutar kommer det möjligen att bli svårt att hitta en bra balans. Att behöva ta till proteindrycker etc för normal livföring känns verkligen främmande för mig - det hör inte hemma i en sund kosthållning i min bok.
 
Sv: Viktväktarna

Håller med.
Jag har gått på viktväktarna ett tag nu för att hitta min egen balans mellan kost och träning.
Själv är jag väldigt nöjd över resultatet hittills och håller på för fullt för att bygga mer muskler, och ärligt talat -jag svälter mig inte det minsta och äter chips/godis oftare än man kanske egentligen borde.

Före
bl.jpg


Numera
SAM_0251.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
316
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp