Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag blir lite sporrad av varjedagvägandet - jag liksom påminner mig om vad jag håller på med. Jag letar inte anledningar till att ge upp, jag vet att jag kan om jag vill :D.
 
Sv: Viktväktarna

*knapp typ*

Jag kan inte väga mig varje dag för jag har ingen våg. :p

Men jag är hemhemma igen nu och vägde mig imorse, har haft lite sämre pli på mig själv de senaste två veckorna, jämfört med den första tiden, så jag hade "bara" gått ner ett knappt kilo. Dock tror jag att jag lagt på mig liten vätska så jag tänker faktiskt vänta till imorgon med att skriva in något och försöka sköta mig riktigt bra idag. :p

Men jag försöker tänka att trots att jag inte varit så superduktig som jag tänkt de senaste två veckorna, har jag ändå gått ner! Det är inte illa det inte! Så nu känner jag att motivationen till att äta så bra som jag gjorde i början kommit tillbaka = it's all good! :D

Ska bara överleva "semestern" jag har nu i några dagar, inklusive roadtrip till falsterbo imorgon och sen storfest på lördag. :p Men jag tänker inte ha ångest över det. Det är mina två stora grejer jag ska göra på hela sommaren, då måste man få ha lite roligt! Två dagar utan att varken vakna eller lägga mig som viktväktare överlever man. Även om jag tänker försöka göra så smarta val jag kan såklart. ;)
 
Sv: Viktväktarna

Hm, jag ser att jag kan misstolkas... Jag menar inte att man väger sig varje dag för att få en anledning att ge upp. Utan att OM man letar anledningar att ge upp OCH väger sig varje dag så kan man komma att ge upp om det inte går tillräckligt snabbt på vågen. Och enskilda dagar kan ju dessutom vågen visa märkliga resultat.
 
Sv: Viktväktarna

Jag förstod vad du menade tror jag :D. Men jag ville bara poängtera att jag absolut inte letar anledningar att misslyckas :).
 
Sv: Viktväktarna

*KL*


Vad alla är flitiga att skriva här nu! Kul!

Jag åkte på en släng matförgiftning (!) häromdagen och trodde jag skulle dö på kuppen...Men jag överlevde (men det var knappt...) :crazy: isch å tvi!!!

Har ju gått ner 2 kg tack vare (om man nu kan säga så) detta.

Har en liten utmaning nu; blev sugen på glass å hade 6 points kvar = 2 dl glass. Har ätit glassen men paketet är ju kvar (ett litet paket men ändå...) men SKA INTE äta mer ikväll! Har inga veckobonus points kvar. Så nu blir detta en utmaning :D :o:crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Hej, vilken bra tråd :)

För 1,5 år sedan skrev jag in mig på VV för 1+:e (?) gången ;) Det tog mig 6 månader att gå ner 17 kg, min man gick med mig och han tappade 13 kg så vi var 30 kg lättare tillsammans på vårt bröllop!

Sen utbildade jag mig till VV-konsulent och det jobbar jag med fortfarande, så ni får gärna fråga mig om ni undrar över något. Jag har läst hela tråden och här är en del missuppfattningar om programmet :)

Om man förstår och följer programmet så går man ner upp till 1 kg per vecka och kroppen får all näring den behöver.

Nu ligger jag 2 kg över min målvikt efter en längre tids sjukdom och behöver peppa mig själv för att gå ner igen. Checklistan är nog A och O för att det ska funka för mig, jag använder appen på iPhonen.
 
Sv: Viktväktarna

Vad roligt! Vad duktiga ni var/är! Då kanske du har koll på det här med veckobonusen, ska man använda den? Eller är det smartaste att inte göra det?

Det som slår mig är hur " dyrt" det är med kött! Jag trodde en bit biff, majskolv och sallad var ganska bra mat :o. Tji fick jag!

Idag har jag kokat soppa som jag ska ha till luncher:bump: oh vad duktigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Viktväktarna

Vad roligt! Vad duktiga ni var/är! Då kanske du har koll på det här med veckobonusen, ska man använda den? Eller är det smartaste att inte göra det?

Det som slår mig är hur " dyrt" det är med kött! Jag trodde en bit biff, majskolv och sallad var ganska bra mat :o. Tji fick jag!

Idag har jag kokat soppa som jag ska ha till luncher:bump: oh vad duktigt!

Så gott med soppa, vad har du i den? :)

Visserligen får man lite lite bättre viktminskning om man inte använder sin veckobonus, men jag rekommenderar alltid att den används för det är med den vi kan sätta guldkant på tillvaron även när vi går ner i vikt. Själv sparar jag nästan alltid min till helgen för att kunna dricka vin och äta extra gott ;)

Eftersom viktminskningen för de flesta är en ganska lång resa så behöver vi den där guldkanten för att orka fortsätta. Blir det för tufft ger vi lättare upp. Så jag skulle säga - använd veckobonusen även om det tar några veckor till att bli av med kilona :)

Veckobonusen är inräknad för att vi ska kunna gå ner i vikt i lagom takt (upp till 1 kg/vecka).
 
Sv: Viktväktarna

Jag har ju bara hållt på en vecka, första vägningen imorgon. Men jag har använt lite veckobonus varje dag... 1-4 points extra liksom.
Gjorde en ängamatssoppa, med morötter, purjo, blomkål, sockerärtor... Kanske nåt mer. Så mjölk och persilja.
Ska göra en soppa med broccoli också, och nån mer. Så slänger jag in dem i frysen och har lunch många dagar!
Jag vill verkligen gå ner nu, har satt första målet 4,3 kilo bort. Vill gå ner 14,3 kilo i en ideal värld, men blir glad om jag går ner 9,3 också... De sista 5 får jag se hur jag gör med, vill hitta trivselvikten framför allt!
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Har haft en "skitvecka" och inte mått särskilt bra, så jag fasade lite för dagens vägning. Nog har jag hållt mig inom ramarna för dagliga PP + veckobonus, och jag har stått emot frestelsen att tröstäta godis, men jag har ätit mer och "sämre" mat än jag brukar, och ätit nån kaka o glass. Dessutom var jag o tränade innan vägningen (=laddad med vätska) - döm om min förvåning när jag hade gått ner 1,4 kg denna veckan! Innan har jag snittat ca kilot varje vecka när jag skött mig bättre. Jag inser ännu en gång att jag måste försöka se till att få i mig mer mat, inte skräp men mer riktig mat, men jag har så svårt att bryta rutinerna!
 
Sv: Viktväktarna

*kl*

Har haft en "skitvecka" och inte mått särskilt bra, så jag fasade lite för dagens vägning. Nog har jag hållt mig inom ramarna för dagliga PP + veckobonus, och jag har stått emot frestelsen att tröstäta godis, men jag har ätit mer och "sämre" mat än jag brukar, och ätit nån kaka o glass. Dessutom var jag o tränade innan vägningen (=laddad med vätska) - döm om min förvåning när jag hade gått ner 1,4 kg denna veckan! Innan har jag snittat ca kilot varje vecka när jag skött mig bättre. Jag inser ännu en gång att jag måste försöka se till att få i mig mer mat, inte skräp men mer riktig mat, men jag har så svårt att bryta rutinerna!

Bra kämpat!!! :banana:
 
Sv: Viktväktarna

Vad bra! Hoppas motivationen återvänder för dig nu :). Imorgon har jag min första vägning (har jag bara hållit på en enda vecka?!). Ska bli spännande. Fast efter första veckan brukar man alltid få höra att det " bara är vatten"... Jag har druckit som en ko hela veckan så jag hoppas inte det :D
 
Sv: Viktväktarna

Jättebra jobbat! Fortsätt nu att tänka på pointsen så kommer det att gå bra. :D

Det tar tid att skapa nya vanor. Jag brukar tänka att om jag har gjort något under tre månader så är det en vana. Det kan vara allt ifrån att äta till att motionera. ;)
 
Sv: Viktväktarna

-1,4 kilo blev det första veckan :). 3 kvar till första delmålet!
Om 16 veckor ska jag på en utlandsresa, målet är att ha blivit av med kilona då (10-15 st)... Är det rimligt tro?
 
Sv: Viktväktarna

:banana: BRA jobbat!

Det är inte orimligt att räkna med att gå ned 1/2 - 1 kg i veckan så länge du håller dig till dina points. Tänk på att aktivering av kroppen ökar viktnedgången. :idea:
 
Sv: Viktväktarna

Jag påbörjade ju c25k, men det föll när jag blev sjuk, sen har jag haft semester... Jag börjar jobba imorgon, och tänkte då börja igen! Dessutom måste jag träna coremusklerna pga överrörliga leder, får ont i ryggen annars :(. Så, imorgon börjar allvaret!
Jag vill liksom träna, det är bara så svårt att få in i pusslet med jobb-dagishämtningar-familj-matplanering...
 
Sv: Viktväktarna

Tänk positivt, tänk framåt, och deppa inte ihop om din vardag gör det svårt för dig att träna. Fundera på om det finns något knep för att få till vardagsmotion, och det behöver ju inte vara varje dag, men kanske varannan?

Du har ju redan börjat bra genom att förbereda dig med soppor, fortsätt nu så så ska du se att detta klarar du galant.

Mitt tips är att alltid ha något lätt tillgängligt att äta som ger 0 points. Gillar du morötter kan du ha en liten påse med sådana med dig, annars någon frukt eller vad det nu vara må som kan hindra dig att stoppa i dig något oplanerat om du hamnar i en oplanerad situation.

Go, go, go! :D
 
Sv: Viktväktarna

Tack, vad rar du är :love:
Har delat med min man, varannan dag nattar jag, varannan han, så ger jag mig ut och springer medan han nattar. Efter löpturen har jag ett träningsprogram som jag fått av min PT som jag hade i våras, som jag genomför med boll, hantlar och en matta (som jag har hemma redan). Kanske blir det lättare än att få ihop tid att åka till gymet... Med åktid, ombyte, träning, dusch så tar det nästan 2 timmar...

Ska försöka få honom att springa de dagar jag nattar också :D
 
Sv: Viktväktarna

Jag tycker att du verkar ha en sund inställning till träning, och alla som haft småbarn vet hur intensiva de där åren är, så stressa inte ihjäl dig för att hinna med mer än du känner för. Vila är också viktigt!

Skriv nu ned precis allt du stoppar i dig så ska du se att detta går vägen. Jag hejar på dig! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 052
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp