Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

Jag har också 26 propoints per dag och jag känner att jag börjar komma in i en modell som fungerar. Jag har upptäckt att jag på något magiskt sätt hittat en ny inställning till det här med kroppen och viktminskningen. Jag tar en dag i taget och gör så gott jag kan och jag straffar mig inte för snedsteg utan tar det ifrån veckobonusen eller aktivitetspointsen. Men det som gör att det går så bra och att jag inte blir besviken på mig själv och skiter i alltihop - det är att programmet är så fritt nu för tiden. Allting är tillåtet i rimlig mängd och jag inser att jag sakta, sakta kommer att lära mig att äta rätt och bli måttlig i mitt ätande för första gången i mitt liv. Jag inser att för mig håller det inte att undvika att äta det som jag tycker om. Jag älskar kanelbullar, jag håller på och tränar mig i att kunna ha kanelbullar i frysen och att ta en bulle till kaffet när jag är sugen. Exempelvis så kan jag ta en kanelbulle till kaffet varje dag och använda veckobonusen till det. Eller också vet jag om att i slutet på veckan ska jag på fest så jag sparar in på kanelbullarna denna veckan. Det som gör att jag slipper misslyckas och skita i alltihop denna gången är att den regel jag har för mig själv är att jag varje dag ska lägga in allt jag har ätit i checklistan. Shit, förra veckan var veckobonusen slut efter två dagar när vi hade rest med bil 40mil och ätit sockerkaka - men jag sa till mig själv att det var okej och mänskligt och jag tränade ihop aktivitetspoints så att jag inte var helt utan resten av veckan. Det känns så himla bra! Jag kan äta bröd men inte för mycket. Jag kan äta kanelbullar men inte en hel påse. Jag kan lära mig att bli måttlig men det FÅR lov att ta tid. Äntligen börjar jag knäcka koden.

Jag var också på kalas där det bjöds burgare. Jag valde en utan ost, valde bort dressing, tog lite kethup men mycket tomat och sallad och bad om vatten till när alla andra drack iste eller saft. Jag tog till och med en bit supergod paj till kaffet. Trots att jag åt av allt så gjorde jag smarta val och slapp tacka nej och ursäkta mig till värdinnan och tvingas förklara hur jag äter (vilket var fallet när jag åt enligt LCHF i flera år) och all mat var tillåtet och jag klarade mig med mina points den veckan också.

Jag har hållit på i tre veckor och gått ner 2,4kg och mår superbra!:bump:
 
Sv: Viktväktarna

Härligt att höra hur du "knäckt koden"! Det är det som gör att man kan hålla sin målvikt även efter att man är färdig med viktminskningen!:bow::bow:
 
Sv: Viktväktarna

Jag gillar också valfriheten! Veckobonusen är genial, tycker jag.

Just nu lider jag kval för jag vill ha en glass från frysen men dagens points är slut :|. Är inte hungrig eller nåt bara sjukt sugen. Jag har lite svårt att just inte äta hela påsen bullar och sånt...

Dumma dumma glass!
 
Sv: Viktväktarna

Gå en promenad, funkar alltid för mig. Gör något annat än äter, när jag kommer in vill jag inte längre ha onyttigheten. Perfekt.
 
Sv: Viktväktarna

Just nu är jag hemma med sjuk dotter - förmodligen därför jag är så sugen, har fått gå hemma och dra hela dan :(. Jag kom på ett annat smart knep - borsra tänderna! Då vill man inte äta nåt sen :D. Nu ska jag snart natta, så krisen verkar vara över för minuten...
 
Sv: Viktväktarna

Gog, go, go! Visst är det skönt när man hittat ett sätt som känns bra o som faktiskt fungerar?
Igår åt jag jordgubbstårta till lunch, smörgåstårta o prinsessbakelse till kvällsmat o jag har inte ett uns av dåligt samvete. Jag har kört såpass länge nu att jag vet att det gör inte om jag låter mig själv spåra ur ngn dag ibland, bara jag går tillbaka till det normala dagen efter igen :)
Det var ett stort problem förut, jag åt ngt exta, fick dåligt samvete o kände att äh, det är ingen idé o så gav jag upp istället. Nu vet jag att jag går ner även om jag gottar mig ibland-
Har hittat ett sätt att äta som verkligen fungera med min enkla frukost, lagade lunch o osötade rågmack med ost till kvällen. Lite frukt mellan målen håller humöret på topp! Har jag sprungit brukar jag lägga till ett par kokta ägg på kvällen för extra protein. Tar ett par bitar mörk choklad om jag har lite för många poäng kvar.
 
Sv: Viktväktarna

KL

Har undrat en sak ett tag, varför blir ni så besvikna på er själva när det kan bli lite fel och ni "syndar" eller går lite utanför det tänkta matschemat?

För mig är det just det - ett litet fel. Shit happens och det är bara att ta nya tag:)

Jag måste dock hylla lchf'en i hur man blir av med craving för socker :bow:

Nu hör det ju inte hemma i denna tråd, men jag kan berätta att jag typ levt på sött under många år. Lchf tog bort allt sug och jag kan sitta bland fikare och godisätare och glassätare och vad sött som helst i min närhet, utan att ens bli minsta sugen. Så glad för det :)
 
Sv: Viktväktarna

kl

jag funderar lite på om VV kan passa mig.

Jag är (kroniskt) sjuk och kommer aldrig kunna motionera speciellt mycket. Jag rider lite och promenerar med hunden. Känner nu att jag börjar gå upp i vikt, förr i så slutade jag bara äta ett tag men nu ska jag försöka vara vuxen istället :grin:

Tror ni att vv funkar även om man inte rör sig jättemycket? jag är sugen på att prova online varianten men det är ändå en del pengar så jag vågar inte riktigt chansa :cool:
 
Sv: Viktväktarna

Absolut funkar VV även om man inte rör sig jättemycket. Snarare är det ett väldigt smart sätt att få koll på hur mycket man kan äta, just när man inte rör sig så mycket som man skulle vilja.
 
Sv: Viktväktarna

Viktväktarna fungerar precis som allt annat så länge du håller dig inom ramarna, d v s antalet propoints per dag om du viktväktar. Du behöver inte röra dig extra, det fungerar alldeles utmärkt ändå. Min svärmor är av typen rör-mig-helst-inte-ett-dugg-om-jag-kan-undvika-det, men hon har ändå gått ned en massa kilo med vv. Nu tog det henne ganska lång tid, men det berodde på att hon fuskade med räkningen av points, inte för att det var fel på vv-metoden.

Lycka till på din viktresa! :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Är det nån vänlig själ som har någorlunda koll på hur många points 3 dl Felix krögarpytt är och vill dela med sig av det?

Jag är fortfarande hungrig som en varg...
 
Sv: Viktväktarna

Shit oxå :( Fullständigt älskar krögarpytt, men nu är det slut med det.

Tack guys för info!
 
Sv: Viktväktarna

Det är precis detta som jag gillar med VV, lätt att se vilka konsekvenser ens val får.

Jag gick ner min stora del med fredagspizza (från pizzerian) VARJE vecka och till det ett dubbelnougat som efterrätt. Men då fick jag också leva renlärigt i veckorna.
 
Sv: Viktväktarna

Beror på om man bestämt sig :D

På det seriösa planet så fick jag byta hela min frukostvana när jag började VV:a, men det var till det bättre. Jag har saknat brödet, och med pruttis och ost+leverpastej får jag en riktigt vettig frukost jag står mig länge på. Och inget socker.
 
Sv: Viktväktarna

Ja, det är ju så man måste göra. Väldigt lite får vara heligt när man ska gå ner i vikt. Det är så tröttsamt med bantningstrådar där folk antingen slår fast att Nej, det där äter jag inte eller Nej, det där kan jag inte vara utan.
 
Sv: Viktväktarna

Jag fick väldigt konstiga cravings när jag la om kosten. Mannagrynsgröt t ex. Har jag ALDRIG I LIVET haft något sug efter. Men då, helt plötsligt. Och det krävs ju lite laborerande för att hitta vad som funkar - för mig. Då är det rätt skönt att ha det på nätet, lätt att slå upp och planera för att ta bort och göra om planeringen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp