Viktväktarna

Sv: Viktväktarna

*kl*

'Du går kanske inte till sängs som en viktväktare, men du kan alltid vakna som en'. De orden ska jag ta med mig och tänka på ofta.

Gårdagen började bra. Jag fuskade lite och vägde mig (väger mig fredagar annars) och vågen har gjort ett rejält hopp neråt. Jag blev riktigt motiverad och tog en långpromenad trots rejält ösregn. Sen åt jag frukost, blev inte riktigt mätt men åkte ändå in till stan för att handla. Och där gick det rejält utför. Med hem följde både chips & ostbågar (dock 'bara' de små påsarna!) samt daim. Sen hamnade jag i soffan med en bok och det är väl inte svårt att räkna ut att jag överskred mina points rätt rejält. Så himla onödigt!

Idag har jag tagit nya tag och skött mig bra. Lärdom av detta? Att jag saknar karaktär och inte ska närma mig en affär om jag inte är proppmätt!

Tack för rceptet på pruttbullar! Det ska jag prova att baka!
 
Sv: Viktväktarna

Vilken bra start jag har :D Började i fredags, två barnkalas i helgen och nu har vi dotterns 3 kusiner här över natten, så de fick bestämma middag och dessutom har vi chipsmys! :|. ska försöka låta bli dem, tröstade mig med cola light och har ätit mig proppis på morötter nu innan chipsen åker fram.
Gillar inte att jag tullat lite veckobonus, är rädd att inte gå ner då :(
 
Sv: Viktväktarna

kl

Nu visar vågen -5,1kg :) Hälften är gjort o det har gått plättlätt, ätit gått o mått väl hela tiden. Nu hoppas jag resterande kilon försvinner lika smidigt.
Igår gick jag inte o la mig som en viktväktare. Var sur o omotiverad hela dagen. Motionen blev endast en 4km PW i lite lutning på löpbandet + ridning. Bra frukost med 1pp smoothie.
Sen ledsnade jag totalt, åt naturgodis till lunch, varma mackor till kvällsmat o efter det slank det ner ostbågar, lösgodis o Ben and Jerrys. Inte mycket av varje men pointsen ramlade iväg rätt bra, fy mig!!

Idag är jag dock duktig igen. 1 pp smoothie till frkost, rågmacka med ost till lunch o nu till kvällen blir det kalkon o grillade grönsaker. Lite frukt till mellanmål oxå såklart :)
Har sprungit en halvmil, cyklat 18km, ridit o till kvällen blir det nog en PW + de vanliga hundrundorna, nöjd!
 
Sv: Viktväktarna

Vad bra! Hur länge har du hållit på? Har du ätit veckobonusen eller skippat den?
En dags syndande är inte hela världen, målet är ju att bli medveten och lägga om vanor!
 
Sv: Viktväktarna

Härligt att ha kommit över 5 kgs nedgång va? :D Om jag inte minns fel fick jag en medalj i internetversionen när jag var förbi minus 5 kg. Sånt gör på sig ;)

Mig har det hjälpt oerhört att ha bra vanor i grunden, att verkligen äta som planerat (och se till att ha det hemma!). Har det slunkit ner något extra har det i alla fall funnits en bas att gå tillbaka till. Det blir inte total omläggning från glass till middag, kakor till frukost och mackor till lunch. Det "enda" som behövs är att välja rätt måltider och ta bort snasket. Då blir det verkligen lättare, än att lägga om hela kosthållningen. Jag tycker det är bekvämt att använda receptuträknaren på nätet, och där få ut pointsen - det blir stor skillnad med mindre portioner (och mellanmål). Vilket alltså ger att stora portioner ger många points - inte bra. Visst blir man lite smartare när man blir Viktväktare? ;)

Sedan upptäckte jag också hur mycket en digital hushållsvåg (99 kr från Claes Ohlson) avslöjar. Trots att jag vet att mitt ögonmått och viktuppskattningen verkligen är åt skogen. Verkligen fängslande, alla dessa upptäckter :D

Nu ska jag kontrollera ugnen som nog inte kommer upp i rätt grader, jag måste baka nya pruttisar. Själv brukar jag slänga ner solrosfrön i mina, det tycker jag är supergott!

Och förresten! Det blev en 45 minuters hundrunda igår, hunden var hängig och inte i form för den långa på 1,5 timme. Hoppas han piggar på sig till joggen idag.
 
Sv: Viktväktarna

*KL*

Vägde mig nu imorse. + 0,3 kg... Rolig första vecka med plus på vågen. men inte så konstigt med mitt slarv under tre dagar... men lite motivations sänkande är det. eller mkt faktiskt...

Vaknade så fruktansvärt hungrig! Så hungrig att jag mådde illa. Har nu under 1tim ätit långsamt, både knäckebröd med pålägg och frukter för att få bort illamåendet. Men är fortfarande lite hungrig. :crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Det där är kolhydratsuget för mig. Då blir det så, när jag lägger om kosten. Jag är ju så elak mot mig själv att jag då och då tar mig en "kolhydratladdning" och som ett brev på posten kommer abstinensen.

Precis det du beskriver. Med lite otur håller det i sig i tre dagar. Enda som dämpar en smula är att tänka LCHF (tyvärr för pointsen, men jag satsar på att ta mig igenom hellre än att dö på kuppen ;)) och dämpa med t ex en bit ost eller riktigt god korv.
 
Sv: Viktväktarna

Men... motivationssänkande? Då undrar jag nog lite vad du väntat dig. Om du under första veckan överåt i tre dagar kan du ju inte räkna med att gå ner.

VV är ingen magi, ingen diet är magi - alla förutsätter en ansträngning också. Det måste man inse.

Bli lite förbannad på dig själv istället och sätt igång nu;)
 
Sv: Viktväktarna

Jo du har helt rätt! men jag är väldigt kritisk mot mig själv och det beror mkt på min psykiska sjukdom. tappar lätt motivationen vid minsta lilla lilla motgång. sån är jag..-

japp klart jag blir förbannad på mig själv. jag ska gå ner denna veckan om det så är de 0.3 kg jag gått upp första v.

tror att jag väntar mig mer då jag viktväktat innan ett bra tag och lyckades gå ner mkt i vikt. men då hade jag inte samma "sockerberoende" som jag har nu.
 
Sv: Viktväktarna

precis vad jag satt och funderade på. tror också det är beroendet som gör sig påmint. ska iväg och köpa Brie ost att ta till när det blir som värst. Ska även koka ägg att ta till. Men fy tusan för att känna så stark hunger! :crazy:
 
Sv: Viktväktarna

Jag gick faktiskt på en tråkig och enformig diet av ägg (kokta, stekta, omelett) samt skinka första VV-veckan. Just för att bli av med den där kolhydratabstinensen.

Men jag är ändå glad att jag visste vad det var (även om det inte blev roligare för det), annars hade jag nog lagt ner. Nu visste jag ju att om jag skötte mig så skulle det försvinna (och det gjorde det).

Jag har ju provat strikt SSS-diet, och jag blev verkligen dum i huvudet dag tre (precis som han skriver). Sedan blev det bra igen, men de första tre dagarna - jisses.
 
Sv: Viktväktarna

Hittade en rätt intressant sida i jakt på något helt annat, och det här tycker jag passar in på mig och många i omgivningen:
---
Ett annat råd är att tjejer tål kolhydrater sämre än killar. Kvinnor har mindre muskelmassa att lagra kolhydrater i samt en effektivare fettoxidation än män. Kvinnor blir även mättare av fett än kolhydrater jämfört med män
---
http://www.kostdoktorn.se/styrketraning-pa-lchf-fitnessguru/

(jag försöker absolut inte få igång en diskussion om fördelar med olika dieter, utan bollar främst tankar med Magica)
 
Sv: Viktväktarna

Jag får sån magknip i början. Usch. Just nu har jag magknip, är hungrig (på det där sättet man blir hungrig för att man VET att man inte ska äta, det hjälper inte hur mycket nyttigheter jag äter, suget kvarstår :D) och känner mig lite trött. Samtidigt är jag motiverad, lyckades motstå alla chips och salta pinnar och läsk som hela huset var fullt med igår. Tjuvvägde mig idag (väger mig eg. på söndagar) och sedan jag vägde in mig (torsdags? fredags?) så har jag gått ner faktiskt, nåt kilo :bump:. Vill så gärna bli av med de här första 5 kilona, så ja kan känna att viktminskningen börjat. För mig är det ofta lätt med de första 3-5 kilona, sen slår det tvärstopp och jag tappar motivationen :mad:.

Är en riktig kolhydratjunkie men mådde så dåligt på LCHF, plus att allt animaliskt fett bekymrade mig hälsomässigt...
 
Sv: Viktväktarna

ah intressant! Kanske jag också ska testa; ägg och skinka. eller kalkon tar jag då jag hatar skinka :o Bara för att bli av med det där kolhydrat suget.

Åt lunch precis (hungern har inte riktigt lagt sig sen i morse). Lagade till färsbiffar med bacon tärningar i. Sen till det en blomkåls gratäng med creme fraich vanlig + creme fraich paprika och chili smak + grädde. blev delikato gott! ;) Inte mkt kolhydrater. ska leta upp lite fler sådanna "LCHF" recept. Jag har ju ändå 38 points att göra av med dagligen! :o så kan kosta på mig att snvända lite mer fett produkter.
 
Sv: Viktväktarna

Hittade en rätt intressant sida i jakt på något helt annat, och det här tycker jag passar in på mig och många i omgivningen:
---
Ett annat råd är att tjejer tål kolhydrater sämre än killar. Kvinnor har mindre muskelmassa att lagra kolhydrater i samt en effektivare fettoxidation än män. Kvinnor blir även mättare av fett än kolhydrater jämfört med män
---
http://www.kostdoktorn.se/styrketraning-pa-lchf-fitnessguru/

(jag försöker absolut inte få igång en diskussion om fördelar med olika dieter, utan bollar främst tankar med Magica)

Ja den sidan är mkt intressant! Har sett den innan för ett tag sedan då jag bestämde mig för att testa LCHF. Började samtidigt som en kompis och hennes sambo. Jag för att gå ner i vikt, min kompis för att bli av med gravidkilona, hennes sambo för att bli mer "satt" (han var redan smal). Jag gav upp efter någon månad då jag kände mig svagare, mer okoncentrerad, orkade inte lyfta barnen på jobbet (jobbar som förskollärare nu) och konstant trött!
Min kompis gick ner allt hon ville gå ner + lite till. hon var rätt ås trött hon också i början men det gick över efter några v. nu har hon mer enegi med barnen
hennes sambo gick dock ner i vikt, vilket han absolut inte behövde, men blev mer "satt" tillslut.
Både min vän och hennes sambo äter enligt LCHF fortfarande. Likaså min mamma och hennes sambo. Sambon har haft två hjärtinfarkter men inga sen han började äta enligt LCHF. han har även slutat med sin hjärt medicin.

Oj, blev lite längre än jag tänkt ang LCHF. Jag tycker det är en intressant "diet" men vet inteo m jag vågar igen pga det jag upplevde. kanske det skulle blivit bättre om jag hållt ut men fick lite klagomål på jobbet ang min trötthet och svaghet. Vågade inte riskera mitt jobb.

Men det är klart intressant! :laugh:
 
Sv: Viktväktarna

Nej, strikt orkar jag inte köra. Det är för mycket uppoffring för mig. Men håller jag mig i skinnet och har tänket rätt, så funkar det bra för mig. Väljer bort riset när jag tar hem indiskt käk t ex, snabbmat hemma är stekt kycklingbröst, wookade grönsaker med lite soja och sedan en tomatsalsa med chili. Ingen potatis, inget ris. Inget bröd. Står jag mig bra på.

Jag kan äta potatis numera, men kokt potatis är inte särskilt bra, det märker jag rätt snabbt. En timme efter intag är jag så godissugen (kex, kakor, godis, vitt bröd) att jag skulle kunna mörda för en fix.
 
Sv: Viktväktarna

känner igen det där med potatisen! kokt potatis = enormt godissug efteråt! :crazy: har faktiskt inte tänkt på det innan, att det finns ett samband (eller har väl förnekat det för uppenbarligen vet jag ju om det). där ser man... :cool: ingen mer kokt potatis för mig!
 
Sv: Viktväktarna

Tanken är dock att du ska äta upp din dagsranson av poäng eftersom det annars kan hämma din viktnedgång eller något i den stilen.
De upprepar åtminstone ständigt att det är viktigt att äta upp dem!

Jag hoppade på viktväktartåget i måndags eftersom lchf kraschade min mage.
Har använt mig av viktväktarna förr, men mindes inte så mycket mer än att jag ska käka 18 points enligt det gamla systemet. Jag ska ordna mer info ev bli medlem, har bara inte hunnit än.

Hur som. Igår kväll la jag mig i sängen och räknade ihop mina matpoints och träningspoints för måndag och tisdag.

Måndag: Matpoints: 15
Träningspoints: 17

Tisdag: Matpoints: 14
Träningspoints: 17


Har jag förstört det hela nu? Viktnedgången alltså?
Grejen är att jag VILL TRÄNA och jag mår bra av att träna. Har inte ens tänkt att använda träningspointsen till att käka gott.

Hur funkar det med matpointsen då? Kan man höja dom på nåt sätt?

Hjälp mig snälla, bomba mig med info:) Och under tiden ska jag läsa tråden. Hinner bara inte nu...
 
Sv: Viktväktarna

Just det, kasnke skulle säga att jag har kvar ett gammalt pointshäfte där livsmedlen står i pointsform och som tur hade jag skrivit upp mina points per dag... Men det kan ju vara omgjort och räknas annorlunda idag?
 
Sv: Viktväktarna

Japp idag räknar dem Pro Points. Om du skulle äta 18 points förr är det mkt mer nu. Då skulle man ätal iteo ch gå ner i ivkt. nu är meningen att du ska äta dig ner i vikt. (japp jag tjatar om detta ;) )

Så gå med och få dina nya points antal uträknade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
317
Senast: Fetaost
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp