Lite tankar kring det här med kalorier. Jag påbörjade min viktresa med att först försöka få in rutin med regelbunden träning, att inte äta socker på vardagar samt inte ta den där andra portionen okynnesätande. Det har funkat bra och jag bestämde mig för att höja svårighetsgraden och börja regga alla kalorier i en app. Jag och min syster tränar och bantar tillsammans vilket gör att allt käns pepp och faktiskt roligare än det var att gå upp i vikt.
Nåja. Nu har jag blivit en av de där personerna som väger sin mat. Appen säger att jag ska ligga på 1200 kalorier per dag. Min plan är att följa detta 6 dagar och dag sju (lördagar) ha fuskdag då jag får äta godis. Jag ska dock inte fuska så att dagen innebär viktuppgång. Första veckan var tuff då jag kände mig riktigt hungrig när jag skulle sova. Jag såg verkligen fram emot lördagen och lösgodis! Barnen ville ha pannkakor med banan och nötkräm till frukost och jag kunde inte motstå att äta en. La in i appen och insåg att jag redan var på väg mot en förfärlig viktuppgång. Även om jag begränsade lösgodiset till 200gram, betydligt mindre än jag brukar äta skulle dagen innebära 1000 kalorier för mycket och viktuppgång. Valde att ställa mig på trappmaskinen i 25 min trots fuskdag. Dagen slutade I viktuppgång men det kändes ändå ok. Återgick till normala vanor på söndagen och hade 600 kalorier att spendera på middag. När maken föreslog pizza trodde jag därför det var ok. Höll på att trilla av stolen när jag insåg att pizzan jag precis smällt i mig var 1800 kalorier!! En pizza mer än ett dagsintag! Maken sa att han trodde jag visste och jag svor på honom konstant under hela 50 minuters sessionen på trappmaskinen som krävdes för att få ner dagen till en +-0 dag.
Viktiga läxor kring kalorier lärda. Det som är skönt att veta är att när jag väl nått min målvikt kan jag äta pizza eller godis varje dag som jag tränar. Och viktnedgångsperioden är ju tillfällig. För mig kommer det vara otroligt viktigt att fortsätta räkna kalorier i några månader efter jag ändrar matvanorna för att stabilisera vikten för det är ju lätt att spräcka dagsintaget med 1000tals kalorier även vid små intag av fel mat.
Här går det annars bra. Förbättrar mig i träningen hela tiden vilket känns underbart. Kan se skillnad på min kropp och börjar känna mig bekväm i den igen. jag ska på bvc imorgon och tänker se om jag då hittar en våg att ställa mig på. Kämpa på alla. gäller att vara envis
Jag gjorde liknande, dvs tog app, och det tycker jag fungerade bäst av alla mina försök hittills. Det näst bästa var bara att helt enkelt cykla till jobbet varje dag. Appen tvingade mig att väga mig också så jag fick ngt värde att utgå från (hade inte gjorts sedan högstadiet, blundade vid vägning som gravid). (mina jeans o kjolar verkar vara ganska oberörda när det gäller 5 kg hit eller dit tyvärr eller rent av tio så de dög inte som mått. Kameran däremot.)
Men om appen, min app var en snäll en som peppade mycket och uppmuntrade till några godbitar här och var. Fick 1340 kalorier per dag. Men självklart blir det väl några % fel när jag fyller i och det har verkligen gått mycket långsammare än föväntat av appen. Men långsamt är också ett sätt tänker jag.
Så jag har kommit fram till.
Det spelar tyvärr roll hur många äpplen, satsumas, nötter och ostbitar som slinker ned när man går förbi köket
Det går jättebra att äta pizza, men man kan inte äta en hel, inte heller en halv. Men tomater skurna och saltade och 1/3 pizza är jättesupergott. Hembakt pizza verkar man kunna äta mer av, om man inte har för mycket ost på. Ost är värst.
(det är dessutom mycket billigare att dela tre i familjen på två pizzor och få lite över till lunch
)
Folk himlar med ögonen när man alltid bryter kakorna itu och bara äter halva.
Mc Donalds osthamburgare utan ost är mycket goda och att stjäla sina pommes från sitt barn gör bara gott för barnet som får färre. Ju mer gegg o ost på en hamburgare desto sämre, de är helt häpnadsväckande ibland, köttet ligger liksom totalt i lä.
Nötkräm är hårresande, allting som är geggigt eller glassigt utom vispad grädde är hårresande. 1 msk vispad grädde till inlagd frukt eller varma äpplen är snarare förvånande.
En bit mörk choklad är bara runt 50-60 kalorier, man kan sluka en typ varje dag, när jag skriver sluka menar jag -långsamt knapra i sig del för del tillsammans med varmt te. Men en köpt färdigskivad ostskiva är 100 kalorier, puh, man kan dela dem. Tio bitar smågodis/en halv liten påse med såpbubblemotiv är såå gott, och är typ mindre kalorier än en bit ost oavsett.