Hoppar in här och delar med mig av lite tankar som kanske kan bidra med något. Jag har alltid tränat mycket, och som ni kanske vet så fick jag barn i januari. Det blev en riktig smäll både för kroppen och min livsstil. Jag har kämpat, utifrån de mindre optimala förutsättningar jag haft att hitta tillbaks till livet och hälsan jag hade innan men det har givetvis inte alls fungerat. Det har varit tufft. Allting är ju upp och ner.
Så innan sommaren så insåg jag att jag måste lära mig allting på nytt. Hur jag kan vara aktiv, vilken mat jag hinner och orkar laga, hur mina dagar kan se ut, hur min kropp kan må. Så i stället för att sätta upp träningsmål eller titta på vågen så vände jag på steken helt och ställde mig frågan - hur vill jag att mitt liv ska se ut? Vill jag piska mig själv trots att jag inte orkar? Nej, det vill jag inte. Vill jag spendera min tid på gymmet i stället för med min dotter? Nej, verkligen inte. Vill jag ligga på soffan och äta tråkig take-away hela dagarna? Nej, det vill jag inte heller. Så jag började tänka på vilket liv jag vill leva, vad jag vill uppleva, vilken förebild jag vill vara för min dotter och vad det innebar i vardagen. Ett litet axplock av vad jag kom fram till är:
- Jag vill vara utomhus mycket, i alla väder.
- Jag vill bada/simma oftare.
- Jag vill laga min egna mat, baka och testa nya spännande recept.
- Jag vill göra utflykter med dottern och inte bara vara hemma.
- Jag vill trötta ut kroppen, gärna utomhus, så det blir extra skönt att ta en långdusch på kvällen och extra gott att äta middag.
- Jag vill att den mat, mellis och snacks vi har hemma är tillräckligt bra så alla i familjen kan äta sig extra mätta och lite till bara för att det är gott, alla dagar i veckan. Att gå i skåpen på kvällen ska inte vara något dåligt. Är man aktiv blir man hungrig.
- Jag vill att min kropp ska orka med en aktiv livsstil. Springa, paddla, klättra i träd, leka med dottern.
- Jag vill att fredagar och lördagar blir extra speciella med vin och något riktigt vällagat.
Så jag skrotade allt jag kunde om hälsa och mitt förra liv och började leva det liv jag vill ha nu. Den här sommaren har varit fantastisk. Jag har kommit ut så mycket mer än vad jag gjorde innan, vilket har gjort att jag haft fantastiska månskenspromenader bara hunden och jag. Vi har åkt och tagit kvällsdopp när vi egentligen kunnat krypa upp i soffan, så har vi fått till ett dopp innan. Jag har lekt med dottern på golvet och slängt in någon enstaka styrkeövning nån gång, ytterst lite och fullkomligt kravlöst. Vi har hängt lite extra i parken, visat sig att dottern älskar att gunga. Tagit någon extra barnvagnspromenad och stannat och tittat på kossor eller blommor. Jag och maken har testat nya viner och nya lyxiga recept på helgerna. Testat nya smoothies och vardagsrecept från världens alla hörn.
Jag känner mig piggare, maten är godare, knäna börjar må bättre och anledningen till att jag kom och tänka på den här tråden var att jag ställde mig på vågen för första gången sen innan sommaren idag. Ja, det har gett resultat. Men plötsligt kändes det inte lika viktigt längre. Jag känner att jag har börjat forma vanor för att få uppleva väder och vind, smaker, svettas och duscha, hoppa och leka. Så jag ville bara dela med mig, för det är det bästa jag gjort för mig själv. Att fundera på varför jag vill vara stark och pigg och helt enkelt bara börja leva det livet utan krusiduller. Ser fram emot sjukt mycket pulka och snögubbar i vinter.