Vikttråden 2021

Det finns ingen privat aktör här. Och det är fortfarande samma sak, vad ska de göra? Har nu pratat i telefon med två läkare och båda säger samma sak, vad ska de göra?
Det finns hjälp att få inom det privata, det är jag helt säker på. Men man får vara beredd på att det innebär en insats ifrån sig själv både med att hitta läkare/rådgivare och kanske till och med åka en bra bit men det kan det ju vara värt om mån hittar en lösning på ett problem? Privata läkare är i regel snabbare att hjälpa till eftersom du köper deras tjänster på ett annat sätt.

Det finns ingen privat aktör här. Och det är fortfarande samma sak, vad ska de göra? Har nu pratat i telefon med två läkare och båda säger samma sak, vad ska de göra?

Kan du åtminstone inte börja med att ringa/kontakta en privat aktör, beskriva problemet och vilka prover som tagits, och helt enkelt se vad de kan göra?

Och ja jag vet att det inte finns en privat aktör exakt där du bor. Men då återstår ju återigen att antingen fortsätta gå upp, eller faktiskt ta sig tiden att åka dit det finns en.

Det är inte alltid det finns privata aktörer på sin ort. Man får sätta sig i bilen/tåget.
Det är ju lika ovsett vad du ska hjälp med. Ska du som tex en jättedålig jämförelse plastikoperera din näsa så kan du ju inte räkna med att det går att göra/få hjälp med på vårdcentralen i Örkelljunga utan du kanske får söka dig privat och åka till Göteborg.

Jag säger det igen. Jag har ingen ekonomisk möjlighet att åka miltals för att ändå inte få hjälp.
Jag HAR ju ringt flera olika läkare som alla säger samma sak. De vet inte vad mer det kan göra.

Jag säger det igen. Jag har ingen ekonomisk möjlighet att åka miltals för att ändå inte få hjälp.
Jag HAR ju ringt flera olika läkare som alla säger samma sak. De vet inte vad mer det kan göra.
Det kan ju bli så att du har turen att du får hjälp på en gång. Det vet man ju inte på förväg.

Skippa hälsocentral och sök hjälp hos närmaste överviktsmottagning då.

Känns lite som att då är saken klar? Du går upp i vikt inget hjälper och du får ingen hjälp. Vad som en föreslagits i tråden är ju inte till nån hjälp heller i så fall.

Ursäkta att tänkte att någon kanske hade någon idé om vad jag kan ta upp med läkaren. @SiZo kom med förslag och det ska jag ta upp vid nästa årskontroll. Det är en grej som en kollats, men symtomen stämmer inte in på mig. Jag ska ändå be dem kolla.

Att få höra att det är "bara" att leta efter en annan läkare och sånt, när man redan är på botten och mår skit, hjälper knappast. Tror ni inte jag försökt?

Ursäkta att tänkte att någon kanske hade någon idé om vad jag kan ta upp med läkaren. @SiZo kom med förslag och det ska jag ta upp vid nästa årskontroll. Det är en grej som en kollats, men symtomen stämmer inte in på mig. Jag ska ändå be dem kolla.

Att få höra att det är "bara" att leta efter en annan läkare och sånt, när man redan är på botten och mår skit, hjälper knappast. Tror ni inte jag försökt?
Jodå, jag tror visst du har försökt! Vi är ju rätt många som kommit med förslag till dig, vad mer kan vi göra?

Jodå, jag tror visst du har försökt! Vi är ju rätt många som kommit med förslag till dig, vad mer kan vi göra?

Förslag att byta vc, byta läkare, åka över halva Sverige för att det kanske hjälper. Vad mer jag jag fått?
Jag har svarat att jag inte har de ekonomiska medlen att göra det.

Förslag att byta vc, byta läkare, åka över halva Sverige för att det kanske hjälper. Vad mer jag jag fått?
Men det är ju typ det enda du kan göra. Quick fix dieter med ännu mer svält alt/i kombination med stenhård Cardio/fettförbränningsträning är ju inget hållbart alternativ. Går man inte ner av kaloriunderskott så är det ju något som är fel i systemet och det kan ju ingen annan än läkare/dietister/utbildade inom ämnet hjälpa till med.

Men det är ju typ det enda du kan göra. Quick fix dieter med ännu mer svält alt/i kombination med stenhård Cardio/fettförbränningsträning är ju inget hållbart alternativ. Går man inte ner av kaloriunderskott så är det ju något som är fel i systemet och det kan ju ingen annan än läkare/dietister/utbildade inom ämnet hjälpa till med.

Och mitt problem är att de inte tror på mig, "vill" inte hjälpa.

Jag skiter i det nu. Jag får väl bli en fet blobb som vantrivs med allt

Och mitt problem är att de inte tror på mig, "vill" inte hjälpa.

Men det kan ju inte random användare på ett forum hjälpa till med. Den enda som kan slåss för din egen vård är ju du själv. Det är ingen som sagt att du ska åka över "halva Sverige", det räcker säkert med närmaste storstad. Jag förstår att din situation är frustrerande, men förstår samtidigt inte vad det är för svar du är ute efter här, eller varför du låter din frustration gå ut över de som försöker ge tips. Har du inte råd, så kanske det är en idé att spara några månader och sen använda pengarna till det.

Jag tänker att du borde kunna ta upp detta med din arbetsgivare, ofta har de någon läkare knuten till sig, det kanske kan vara något ställe att börja på? Då brukar företaget betala.

Tyvärr bor vi inte i en perfekt värld där alla läkare kan allt och är maximalt engagerade i alla.

Men det kan ju inte random användare på ett forum hjälpa till med. Den enda som kan slåss för din egen vård är ju du själv. Det är ingen som sagt att du ska åka över "halva Sverige", det räcker säkert med närmaste storstad. Jag förstår att din situation är frustrerande, men förstår samtidigt inte vad det är för svar du är ute efter här, eller varför du låter din frustration gå ut över de som försöker ge tips. Har du inte råd, så kanske det är en idé att spara några månader och sen använda pengarna till det.

Jag har inte råd att ta ledigt från jobbet för att åka långt för att ändå inte få någon hjälp. Jag har ju pratat i telefon med andra mottagningar som alla säger samma sak. De kan inget göra. Vad ska jag slåss för? Vad ska jag säga? "Jag sätter mig här och går inte förrän ni kommer på vad det är"?

Men som sagt, jag skiter i det. Det är bättre det får gå så långt att jag får diabetes och hjärtproblem. Då kanske det händer nåt.

Jag tänker att du borde kunna ta upp detta med din arbetsgivare, ofta har de någon läkare knuten till sig, det kanske kan vara något ställe att börja på? Då brukar företaget betala.

Tyvärr bor vi inte i en perfekt värld där alla läkare kan allt och är maximalt engagerade i alla.

Såvitt jag vet har de inte det. Och jag ser inte vad den eventuella läkaren skulle kunna göra heller.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 307
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille