Haha, ja det kanske är det?
Nej man måste söka på engelska för att hitta något vettigt.
Jag har problem med hormonerna, högt prolaktin, lågt kortisol och såklart testosteronet. Jag är med i patientgrupper på facebook och där får man lära sig massor. Där fick jag också tips om min läkare så att jag kunde skriva egenremiss till henne. Hon forskar själv på testosteron och kvinnor, och så vitt jag vet så är hon en av de ledande inom fältet i Sverige åtminstone. Hon har skrivit en hel del artiklar som jag tycker är väldigt intressanta!
Det är VÄLDIGT vanligt att man har noll i testosteron om man äter kortison, oavsett om det beror på brist på kroppseget kortisol eller om man behandlar någon inflammation eller liknande. Jag var intresserad dels eftersom min sexlust var noll. Jag menar verkligen noll. Mitt kön var inte mer speciellt än vad mitt lillfinger är liksom. Och det från att jag hade väldigt hög sexdrift tills för kanske 7 år sedan?
Sedan så påverkar ju testosteronet fler saker än sexlusten. Metabolism, kognition, minne, muskeluppbyggnad, bättre slemhinnor, skelettuppbyggnad, humör, allmänt välbefinnande och många upplever också att de blir mindre nervösa, tar motgångar lättare och tillomed slutar älta saker in i absurdum när deras nivåer kommer upp på normala nivåer igen. Jag kan efter bara några dagars medicinering säga att jag brukade ha världens stresspåslag inför redovisningar, svettig till tusen, tunnelseende och total blackout emellanåt. Jag hade redovisning igår, lite ökad puls, ja, men mer var det inte. Kan såklart vara placebo med! Men whatever works
Jag hade aldrig det problemet som ung i skolan, så om detta beror på testosteronet så blir jag jätteglad! Kanske kommer jag inte vara helt död efter tentor längre.
Läkaren sa att jag inte skulle få full effekt förens efter 3 månader. Men mina slemhinnor mår redan så mycket bättre! Det finns fukt i underlivet, jag hade glömt bort att det kunde finnas typ
Jag har dock känt ett behov av att duscha varje dag sedan jag påbörjade behandlingen. Jag känner mig lite flottig liksom. Det är en vanlig biverkning, men det är ju inte hela världen att behöva duscha varje dag. Jag gissar att det kanske lägger sig lite när kroppen har vant sig lite, jag har ju troligen gått typ utan testosteron i många år. Klart att det blir lite konstigt när man helt plötsligt lägger till en full dos igen.
Shit vad långt det blev. Kanske skulle det brytas ut ändå? Hm... Om någon tycker det så har ni mitt fulla stöd, jag själv funderar lite.