Jag provar lifesum och ser vart det tar mig, tack!Normalt för en kvinna är ca 2200 kalorier om dagen. Man behöver runt 1300 kalorier bara för att kroppen ska hållas igång. Sen rör man ju lite på sig och kanske jobbar mm och då behövs mer bränsle. Jag använder Lifesum och tycker den är bra. Jag provade några andra innan jag hittade den men trivdes inte med dem. Enligt den appen ska jag äta 1468 kalorier om dagen. Då har jag ett underskott på kalorier och bör gå ner ca ett halvt kg i veckan. Man får fylla i sina personliga uppgifter om vad man äter och hur mycket man rör sig när man startar upp.
Det är en del jobb med att väga och mäta det man äter. Om det är saker jag äter ofta lägger jag in det som ett recept och kan sen bara ta en portion när jag lagar den rätten. Jag är inte supernoga att det ska vara på grammet rätt varje gång men försöker få det på ett ungefär. De flesta saker som t ex pasta finns som både torr vikt och kokt så man kan välja vad man vill lägga in. Du förstår hur du ska göra allt eftersom när du börjar.
Jag lagar ju bara mat till mej och det gör det ju betydligt enklare än om man lagar till en hel familj. Det går säkert att få till knep för det också. Jag går ner på det här sättet och jag har aldrig lyckats innan så jag är väldigt fascinerad av det här : )
Äter jag 1300 kalorier/dag så går jag troligen upp 1 kilo/vecka.
Ja, något är fel i min kropp, men eftersom sjukvården är som den är så finns det inte mycket att göra åt det. Eftersom jag inte är jättetjock (än) så tror de att jag överdriver. Men enda anledningen till att jag inte är det är ju att jag i perioder svälter mig. Och ändå har jag ett BMI på 26-27.