Okej! Blir spännande att följa hur det går. Jag skulle aldrig ha karaktären att genomföra en sådan diet - jag älskar mat alldeles för mycket, men är ändå nyfiken. Har du kört något liknande tidigare? Brukar viktnedgången börja gå långsammare efter en tid eller går det lika bra hela tiden?
Jag har alltid haft inställningen att vikt = kalorier in/kalorier ut. För ett par veckor sedan var jag dock på en föreläsning om ätstörningar, hållen av en av Sveriges mest framträdande forskare inom området. Han lyfte forskning som visat på hur kontinuerlig kräkning gör att kroppen efter tre veckors tid anpassar sig till att inte få behålla mat särskilt länge, detta genom att bryta ner mat allt tidigare i matsmältningsprocessen (t.ex. togs det upp betydligt fler kolhydrater i munnens slemhinna hos en person som kräktes dagligen i jämförelse med en person som inte kräktes). Kräkning fyllde alltså bara önskad effekt vid ätstörningar alldeles i början, sen stagnerade det. Hypotesen är att denna anpassning är en ren överlevandsstrategi, där kroppen försöker behålla och få tag på mer näring under svåra förhållanden. I och med detta har jag börjat fundera på om det kan ske liknande anpassningsprocesser vid viktnedgång på låg kalorinivå, men jag är helt oinsatt i området och känner heller ingen som prövat viktnedgång på väldigt låg kalorinivå - därav mina frågor