Sv: Viktökning vid graviditet
Extremt individuellt! För _mig_ är det normalt att gå upp 25-30 kilo och jag går ned allt snabbt igen. Jag känner alla sorters kvinnor: De som gått upp lite men ändå sitter med kilon kvar ett år efteråt, de som gått upp extremt mycket och gått ned allt i ett nafs och allt däremellan.
Du har ju en fast vikt i fråga om barnets vikt, moderkaka, fostervatten och så. Uppepå det lägger de flesta på sig en fettreserv inför amning och många samlar på sig enormt med vatten (som jag) vilket gör sitt till på vågen.
Det går alltså inte att säga vad som är normalt eftersom det dels varierar så mycket och dels är rättså ointressant. Det enda som är intressant är vad som är normalt för dig, och det vet du ju inte förrän du står där med facit i handen. Ser så otroligt många som nojar sig för vikten under graviditet och jag tycker inte det känns speciellt sunt. Ok, det är väl på sin plats att kanske inte äta pizza och kakor varje dag och "skylla" på graviditeten, men det finns ingen anledning till noja om man för ett någorlunda normalt liv.