viktigt med fin stamm?

Sv: viktigt med fin stamm?

Håller med om att det var en fin unge, och det blir nog en jättefin häst.

Det här är hur jag tittar
Om man nu vill träna sig att se så ser man en väldigt fin aktion i bogpartiet, men iom att den håller halsen så högt och är spänd, så stoppas rörelsen lite bakom manken, det är säkert därför bakbenen inte kommer längre fram, men den har en fin mekanik i rumpan.
Jag försöker även få en uppfattning var svikten sitter....
Hur huvud röreslerna är, och hur ryggrörelserna är.
Sedan helhetsintrycket.

Jag skulle okså kunna tänka mig en sådan där.

Tack för videoklippet! En väldigt fin fölunge:love:
Det jag tror att jag faller för är de fölungar som kan ändra steglängden utan att ändra takten. Det borde ju innebära att det finns en god elasticitet. Däremot tycker jag många föl verkar något lite framåtgripande rörelser med frambenen men det kanske har med deras balans att göra?

Håller med om att det var en fin unge, och det blir nog en jättefin häst.

Det här är hur jag tittar
Om man nu vill träna sig att se så ser man en väldigt fin aktion i bogpartiet, men iom att den håller halsen så högt och är spänd, så stoppas rörelsen lite bakom manken, det är säkert därför bakbenen inte kommer längre fram, men den har en fin mekanik i rumpan.
Jag försöker även få en uppfattning var svikten sitter....
Hur huvud röreslerna är, och hur ryggrörelserna är.
Sedan helhetsintrycket.

Jag skulle okså kunna tänka mig en sådan där.

Ser du mekaniken i rumpan på om den vinklar in sig och sitter lite i "ökningar"? Var ser du att svikten sitter på den här fölungen. Jag ser att den har "gung" men kan inte placera svikten.

Detta med halsens placering (hög och spänd) verkar även många hingstar visa i spända situationer (visningar o.dyl.) vilket leder till att de ser ut att springa mer bakom sig än de rent faktiskt gör och därmed inte visa riktigt vad de går för.

Jag får återkomma med ett längre svar.
Men jag kan inte heller placera svikten , den tar oerhört lätt i mark, men det är mera en fealing, en symetri och en harmoni jag tittare efter.

Beträffand halsen placering så tittar jag nog mera på ryggens mekanik, hur den släpper igenom sin rörelse och takt som du nämner.
Jag brukar dela upp hästen i olika delar och inte bry mig så mycket om var själva bakbenen kommer ner, om jag ser en harmoni och symmetrisk mekanik.

Och ja, det syns på vuxna hästar, det är lättare att se på en hästs rörelse som vuxen än som föl. Man får "översätta" sitt seende i "fölproportioner".

Det blev lite långt i alla fall.

Tack för ditt svar! Jag ser även fram mot en längre variant om och när du har tid. :bow: Det är väldigt intressant det här om man skulle kunna "slipa" sitt seende så att man kan bedöma föl bättre än i alla fall jag kan i nuläget.

Tack för ditt svar! Jag ser även fram mot en längre variant om och när du har tid. :bow: Det är väldigt intressant det här om man skulle kunna "slipa" sitt seende så att man kan bedöma föl bättre än i alla fall jag kan i nuläget.

Återkommer med ett ännu utförligare svar, men det finns inget som säger att det jag ser och tänker är rätt, det här är mitt sätt, jag är inte utbildad på att bedömma föl.
Däremot håller jag med om at tdet är mycket intressant om flera kan delge VAD de tittar på, och HUR de tittar.
:)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Relationer Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 802
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar