viktigt med fin stamm?

Sv: viktigt med fin stamm?

hur viktig är en dressyrhästs stamm tkr ni?
kan stammen avgöra ett köp av en åring t.ex.?
eller är stammen kke det sista ni tänker på vid hästköp?
nyfiken att höra hur alla resonerar:)

Jag tycker att stammen säger vad hästen KAN ha för förutsättningar, jag kan tänka mig att den blir något med en bra stam där pappa/mamma osv lämnar väldigt bra avkommor, men såklart tycker jag att hästen ska vara trevlig att titta på och att hantera. En 1-åring vet du inte vad som väntas och då kan stammen säga vad du kan vänta dig (KANSKE). Men jag har ändå i baktanken att en häst med värsta dressyrstammen kan vara av den sämre kvaliteen, tyvärr blir allt inte bra..
Är själv mer intresserad av importerade hästar för jag tycker att deras kvalitee är aningen bättre än de "svenska", men det finns såklart "svenskar" som är bättre än de importerade ;)
Jag orkar inte skriva ner alla mina resonemang, men du kanske förstår :) Tycker att det är lite kul när stammen sticker ut ;)

Hur kan du säga att stammen är a och o?

Det finns månag hästar som är riktigt fina men som inte har någpn bra stam? ibaldn kommer det bar hästar överallt.

Som sagt, jag har köpt två hästar utan att veta vad de heter eller vad de har för stam. Bla min ponny som du sätt innan. Nu har jag köpt en storhäst också, får se när jag fått papperna men för mig är stammen ointressant när jag vet hästens kapacitet..

Sen att vissa köper hästar för flera miljoner kvittar väl...De kan inet rida bättre för det...

Hur kan du säga att stammen är a och o?

Det finns månag hästar som är riktigt fina men som inte har någpn bra stam? ibaldn kommer det bar hästar överallt.

Som sagt, jag har köpt två hästar utan att veta vad de heter eller vad de har för stam. Bla min ponny som du sätt innan. Nu har jag köpt en storhäst också, får se när jag fått papperna men för mig är stammen ointressant när jag vet hästens kapacitet..

Sen att vissa köper hästar för flera miljoner kvittar väl...De kan inet rida bättre för det...

Det bros väl på vad man menar med "fin" häst.
Jag tycker iallafall stammen har en stor del av hästen.
Sedan så får du titta en gång till. Jag skrev NÄSTAN. Det är inte samma sak som att den är det. Gången/extriören ligger före. Men stammen kan ha en stor betydelse. Som föl/åring kan man inte se så jätte mycket. Viss lite, men där får man förlita sig på känsla och stam. Eller tycker du att jag har fel?

Som föl/åring kan man inte se så jätte mycket. Viss lite, men där får man förlita sig på känsla och stam. Eller tycker du att jag har fel?

Ja, rörelserna kan man se tydligt hos föl och man kan även dra slutsatser om temperamentet. Det som är svårt att se är ffa extremiternas korrekthet (de ändrar sig ofta) och vissa andra exteriöra linjer.

Är det en åring så skulle jag titta på stammen.

Svårt att bedöma hu en åring kommer att bli i framtiden. Sen finns det ju vissa hingstar som lämmnar avkommor med "dålig hållbarhet".

Men på en äldre häst är det väl ganska oviktigt, det är ju individen som ska befinna sig på banan.

Fast det beror ju även på vad dina planer med hästen är.
Jag som vill ha en tävlingshäst som jag sedan kan använda i avelsverksamhet, anser ju även att stamen är viktig.
För det är dock den som säger mest om hur hästen kommer nedärva sig efter avslutad tävlingskarriär. En häst utan stam vet jag aldrig vad som finns bakom och vad det ger i nästa generation.

/Camilla

hur viktig är en dressyrhästs stamm tkr ni?
kan stammen avgöra ett köp av en åring t.ex.?
eller är stammen kke det sista ni tänker på vid hästköp?
nyfiken att höra hur alla resonerar:)
Jag har tittat på en hel del annonser på 1-åringar, och för mig är stammen ett första steg i urgallringen. Man kan ju inte åka och titta på alla. Vissa härstamningar låter mer lockande än andra. Och vissa hingstar vill jag över huvud taget inte ha i min blivande häst.
Men i slutänden ser man ju mer till andra kriterier som exteriör, gångarter, mödernets prestationer mm. och naturligtvis till individen själv!

Härstamningen är en vink om hur rörelser och storlek osv kan bli, men unghästen måste ha den kroppsliga förutsättningen för att kunna bli en bra dressyrhäst, vinklingarna måste stämma och sedan är vi alla olika med våra smaker, eller hur?

Härstamningen är en vink om hur rörelser och storlek osv kan bli, men unghästen måste ha den kroppsliga förutsättningen för att kunna bli en bra dressyrhäst, vinklingarna måste stämma och sedan är vi alla olika med våra smaker, eller hur?

Ja, antagligen. Men vinklar och proportioner är svåra att se hos exempelvis föl, eftersom de ändrar sig, särskilt bogläget. Även benvinklarna kan ändras något. Gångarterna, däremot, behåller fölen oftast (och det menar inte bara jag, utan även Brink, Louise mfl) och är en bättre indikator på hur hästen blir i framtiden. Men nu antar jag att TS menar stammen på en vuxen häst? Inte så många dressyrryttare köper väl föl?

Jag är väldigt ovan med att kunna se på ett föl hur bra det kommer att röra sig (har helt enkelt inte varit speciellt avelsintresserad innan och sällan kollat på hästar under 2 års ålder). Har någon av er en länk på ett föl som verkligen rör sig bra? Och kanske till och med en senare bedömning av samma häst som 3-4åring så att man kan se att det stämmer.
Eller är det helt enkelt så att det plötsligt finns ett sådant flyt i rörelsen hos fölet att det inte går att missa att det blir en gångartshäst?!

Jag är väldigt ovan med att kunna se på ett föl hur bra det kommer att röra sig (har helt enkelt inte varit speciellt avelsintresserad innan och sällan kollat på hästar under 2 års ålder). Har någon av er en länk på ett föl som verkligen rör sig bra? Och kanske till och med en senare bedömning av samma häst som 3-4åring så att man kan se att det stämmer.
Eller är det helt enkelt så att det plötsligt finns ett sådant flyt i rörelsen hos fölet att det inte går att missa att det blir en gångartshäst?!

Cyllene borde ha några bra exempel! :)
Mitt sto köpte jag som 6 månader gammal och hon rör sig lika bra i dag som då - väldigt engagerad bak, bra genom ryggen och ovanligt stretchig fram. En sak som dock har ändrat sig fram och tillbaka är övertrampet i skritten. I perioder har hon haft en mycket kort skritt, ibland en mycket lång, och ibland normallång. Vi får väl se hur den blir i slutändan... :)

Jag har en ide i mitt huvud hur jag vill att fölen ska röra sig och hur harmonin i deras kropp och rygg ska se ut, även hur de bär sin hals.

Men jag är en glad amatör på området.

När jag skulle köpa föl -03 så satt jag först och kollade ut olika stammar och linjer, sedan ringde jag runt och åkte till uppfödare och tittade på ca ett 15 tal föl och unghästar.
Av dem så köpte jag en, men de övriga som har visats på fölvisning och treårs, har samtliga blivit klass 1 eller fått gångartsdiplom.
Så stammen säger en hel del,

Av intresse så följer jag dem via resultat, så det ska bli skoj att se hur de utvecklas som ev tävlingsindivider.

jo det e sant, men det finns hästar med okänd stamm även på elit nivå, tex om man kollar hästförteckningen för sthlm international horse show etc. Men på en yngre häst är det ju en helt annan grej.

Jag tycker att det går att se på fölen hur de ska röra sig. Den elasticitet och lätthet de rör sig med som 2-månadersföl har de oftast igen som 3-åringar. Däremellan kan det vara vansligt att säga hur de rör sig beroende på växtperioder.

Elastisk fölunge med hyfsad bakbensaktivitet:

http://www.fohlenboerse.de/uploads/tx_prfoaldb/Nr.832-08.mpg

Jag kollar först stam, sen hästen. Visst händer det att man kan bli besviken, men ofast så lever de faktiskt upp till en riktigt bra stam!

Jag köper alltid unghäst, och nästan alltid oinridet. Då är stammen nästan det enda man kan gå på. Familjens prestationer osv. Och självklart hur individen ser ut. Men nog är stammen viktig. Sen beror ju det på att jag även har ett avelsintresse, inte bara ett ridintresse!

jo det e sant, men det finns hästar med okänd stamm även på elit nivå, tex om man kollar hästförteckningen för sthlm international horse show etc. Men på en yngre häst är det ju en helt annan grej.

Helt klart att det finns hästar som tar sig hela vägen utan att han någon bra eller känd stam. Men det är fortfarande ett mycket större lotteri att avla på en sådan häst utan stam. För du har en mycket sämre chans att veta vad den hästen nedärver, om det är dom bra eller dåliga anlagen.

Så för min del är det så att vill jag bara ha häst att rida på, så tittar jag bara på individen och funderar inte speciellt mycket på vilken stam det är. Fast även i det fall så är det ofta stammen som får mig att titta på just denna häst.

Men eftersom jag vill kunna använda mina hästar till både avel och ridning så går jag i första hand efter stammen. Det är den som överhuvudtaget avgör om jag åker och titta på hästen.

Får hålla med gyllene om att en välstammad individ oftast når upp till förväntningarna. Tycker att stammen är en relativt bra garanti på en häst av god kvalite även om det tyvärr inte är någon garanti för att den når så långt som man vill.

/Camilla

När jag kollar på yngre hästar har jag alltid stamen att gå fetr för att se vad det komemr bli på ett ungefär i framtiden.:)

Om man är som jag nördig på stam och stamtavlor mm så är stammen viktig. Sedan är det ju svårt att bedöma en liten knart och dess framtidsprognoser utan att titta på stammen.
Jag skulle nog aldrig köpa en 1-åring utan att studera stammen i flera led. Å andra sidan KAN man ju bli förälskad också:love:.

Ojoj vilken fin föling! Skulle vara mycket intressant att veta lite om stammen på den. Sådana skulle jag vilja ha, ett par stycken av..
U

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Relationer Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 802
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar