Vikter i rehabsyfte

Korven

Trådstartare
Vad finns det för olika sätt att sätta vikter på benen på en häst som ska stärka bakdelen? Veterinär har ordinerat det. Finns ju på humansidan men för häst? Har ni några tips på billiga hemgjorda?

Sv: Vikter i rehabsyfte

Jag är himla tveksam till hur bra det är, har hört minst lika mkt negativt som positivt, dvs hästar som fått skador. Finns vikter på tex Loesdau, och det funkar säkert med ankelvikter till människor också.

Men jag hade först tagit mig en väldigt lång funderare på om du inte kan rehaba hästen på andra sätt. Finns många sätt att stärka bakdelen som backträning, mer samling, cavaletti osv.

Billiga hemgjord, antingen använder du färdiga boots som finns i olika vikter.

Annars tillverka själv.

Köp ett par sporremmar, långa. Klipp till en bit trädgårdsslang som du drar sporremmen igenom, plugga den med hjälp av lite vadd och sedan förseglar du ena änden med lite silikon eller liknande. Häll därefter i sand eller löshagel till önskad vikt, försegla den andra änden också på samma vis.

PS det finns om du har tur korkar av gummi i samma dimension som slangen, dessa går att använda istället för beskriven försegling som då blir ännu billigare och ännu enklare. Du måste bara komma ihåg att dra sporremmen genom korken också genom att göra ett snitt genom den.

All utrustning som används på fel sätt kan ge skador, en vikt som redan sitter på är skorna. Här är det möjligt att öka den lite genom att sko med 10 mm istället bak te x om det är där man behöver hjälpen.

Givetvis, men det material jag läst har rört sig om korrekt använda viktmanchettar särskilt framtagna för hästar.

All utrustning som används på fel sätt kan ge skador, en vikt som redan sitter på är skorna. Här är det möjligt att öka den lite genom att sko med 10 mm istället bak te x om det är där man behöver hjälpen.

Jag tror inte ägaren vill ha vikten hela tiden så därför får man göra nåt som man kan ta av och på.
Det är ju veterinären som "ordinerat" viktträningen.

Finns vanliga vristvikter för människa, till halvblod är de lite korta och behöver förlängas men är det en mindre häst/ponny kan det funka som de är försluts oftast bara med kardborre, köpte ett par 0,5 kg för 50:- (de är i neopren). Jag har även ett par "riktiga" läderbenskydd med istoppsfickor med vikter, det som jag dock tycker är negativt med de riktiga för häst är att dels hamnar vikterna högt upp dels är det enbart vikter på insidan på skydden.
Viktskydden är outstanding om man skall träna bort en oliksidighet el rörelsestörning som skapats av en skada på ett ben, däremot kan jag inte riktigt se nyttan att använda dubbla bak. Ett tips att börja med är höga senskydd för bakbenen (är det en mindre islänning så borde ett par full frambensskydd kunna funka) hästarna jobbar igenom bakkärran mkt bättre med sådana på och den ökade rörligheten ger ofta superresultat om de håller igen efter skada. Inte alls lika skadligt som viktträning håll dock koll på att hästen inte blir överansträngd/öm i ländryggen vilket de lätt blir om de plötsligt börjar röra sig mer bak.

Finns vanliga vristvikter för människa, till halvblod är de lite korta och behöver förlängas men är det en mindre häst/ponny kan det funka som de är försluts oftast bara med kardborre, köpte ett par 0,5 kg för 50:- (de är i neopren). Jag har även ett par "riktiga" läderbenskydd med istoppsfickor med vikter, det som jag dock tycker är negativt med de riktiga för häst är att dels hamnar vikterna högt upp dels är det enbart vikter på insidan på skydden.
Viktskydden är outstanding om man skall träna bort en oliksidighet el rörelsestörning som skapats av en skada på ett ben, däremot kan jag inte riktigt se nyttan att använda dubbla bak. Ett tips att börja med är höga senskydd för bakbenen (är det en mindre islänning så borde ett par full frambensskydd kunna funka) hästarna jobbar igenom bakkärran mkt bättre med sådana på och den ökade rörligheten ger ofta superresultat om de håller igen efter skada. Inte alls lika skadligt som viktträning håll dock koll på att hästen inte blir överansträngd/öm i ländryggen vilket de lätt blir om de plötsligt börjar röra sig mer bak.

Va bra med neoprenskydden, var det på nån sportbutik du hittade dom?

Varför måste hästen stärka bakdelen? Och vilka muskler i bakdelen?

Med vikter håller jag med Centaur. Det kan bli både bra och dåligt.

Många hästar går sönder för att de har ett osunt rörelsemönster. Att då sätta på vikter och ännu mer träna den muskulatur som de redan använder för att röra sig osunt ännu starkare blir shit.
Men om man istället lär dem röra kroppen på ett annat vis kan man börja stärka rätt muskler.

Dock kräver det en kunskap om träning/dressyr som få veterinärer har. Så de rekommenderar vikter, equiterapeuter, tömkörning etc iom att de inte kan rekommendera korrekt träning och hur man lär hästen vinkla i rätt leder, spänna rätt muskler och slappna av i rätt muskler etc. Därefter när hästen rent tekniskt/mekaniskt vet HUR den ska ta i börjar man lägga i mer styrketräning i de RÄTTA lägena. Dvs man ökar energin i det. Hästen väger ju flera hundra kilo. Man har ju alla de kilona att träna med. Då behöver man inte ytterligare kilon.

Leta reda på en kunnig tränare är mitt råd. Betydligt billigare i längden! Och roligare!

skumt av veterinären att ordinera vikter, men inte tala om hur eller vad!

Jag har en alternativare som är jätteduktig även på detta med jobb med vikter och jag har sett vilken skillnad det gör om man placerar dem rätt på benen. En av mina hästar har något mer än "vanlig" snedhet efter en nervskada hon hade i ena bogen som föl. Hon går alltså gärna lite formad som en banan, spontant. Med hjälp av en viktmanchett, men LÄTT belastning på rätt sida om benet, så skrittade jag plötsligt runt på en RAK häst, med lika mycket stöd på båda tyglarna...

Jag skulle vilja påstå att vikter skulle kunna vara bra, RÄTT använt. Men gör man fel och använder dem för mycket så riskerar man ännu större skador!

Sållar mig till skaran som avråder från vikter om man inte har bra ordinationer på exakt hur/var/varför.

Nu beror det såklart helt på vad hästen har för problem, men jag tror det är mycket vanligare att man överbelastar och/eller felbelastar när man tänker att man ska träna en kroppsdel MER (särskilt då på konstgjord väg snarare än långsiktigt dressyrarbete), vill den inte använda en kroppsdel så kan man ju misstänka att det finns en anledning till det. (Även om den anledningen så är svaghet så vill man ju inte heller överanstränga svag muskulatur.)

En orsak för hästen att inte använda en specifik sida kan bl a bero på att den är så mycket svagare i den, då kan man ju inte bara strunta i att försöka förbättra den sidan kan jag tycka. Det ger absolut problem i förlängningen, i omskrivet fall så har hästen uppenbarligen varit under veterinärens ögon som då har önskemål om vikter. Den är ju faktiskt inte så fasligt farligt om man nu inte avser att langa på kg vis på ben/en, det vanligaste är 300-500 gr vilket inte blir en överbelastning som hästen kan ta skada av. Tror man det så ska man börja väga sina egna lindor, benskydd mm så kommer man säkert att bli ganska förvånad.

Men en liten vikt triggar ofta igång hästen att vilja ta i mer med det benet vilket är avsikten med rehabträning med vikter. Men en sak som man inte får glömma i detta sammanhang, det är att samtidigt lägga in moment av rakriktning. Jag brukar själv rekommendera att man börjar på lina för att sedan fortsätta uppsuttet.

Jag har haft hjälp av "viktplacering" på en av mina hästar, som jag skrev ovan. Hade då inga viktmanschetter, utan vi löste det med vanliga bakstrykkappor - såna som har en plastdel bara på insidan - och satte två sådana ovanför varandra (på höjden) med plastdelen på utsidan av benet i stället. Detta styrde henne att sätta benet en aning längre ut från kroppen och på detta lilla blev hästen alltså rak!

(min sneda welshponny - muskelskada från unghästtiden - är ordinerad ett senskydd på ena bakbenets framsida, promenad några varv i paddocken ett par ggr/vecka...)

Utmaningen brukar ju snarare vara att få hästen använda rätt teknik överhuvudtaget till att komma åt rätt muskulatur, och oftast tungt nog när den väl gör det då utgår jag ifrån (har man inte använt muskler på länge är det klart man snabbt blir trött).
Om man gör det extra tungt känns det som ännu större risk att hästen kompenserar med andra (starkare) muskler istället och man inte kommer åt rätt teknik.

Har du känt dig hjälpt av dig så är ju det huvudsaken i det fallet. Påstår inte att det aldrig funkar, men personligen skulle jag absolut akta mig för såna rehab-metoder.

Men det är inte vikterna som ska göra jobbet i rehabträning, tiden är också att beakta vid dessa tillfällen. Dvs man börjar i korta sekvenser för att sedan öka sakta men successivt.

Vi får kanske komma överens om att inte dela samma åsikt i det här fallet, helt ok! ;) Förmodligen olika tankesätt helt enkelt. Så länge hästarna blir bättre och man inte drar på sig andra problem är det ju struntsamma tycker jag, men är man osäker och inte har tillräckligt konkret info att gå efter borde det vara bättre att låta bli att experimentera.

grejen är väl att det är så oerhört lätt att överträna och därmed göra större skada än nytta när man jobbar med vikter. Som jag skrev ovan så kan det räcka med en vanlig liten strykkappa (eller två) för att göra stor skillnad. Rätt använt är det ett bra hjälpmedel, men man MÅSTE veta vad man gör och använda det med stort omdöme.

Jag ställer samma fråga till dig som jag gjorde till TS, utan svar::D
VARFÖR behöver man HJÄLPMEDEL?

Har man inte då missat något i sin och hästens ridutbildning. Det finns ju övningar till allt detta.
Är man inte kunnig nog att träna bort det vet inte jag om man är kunnig nog att använda hjälpmedel av olika slag. Och är man det behöver man dem inte.
Tycker jag..

Att man tar till hjälpmedel även om man har kunskapen att göra det utan är inget egendomligt alls därför att du får en snabbare korrigering med hjälpmedel och då inte för att själv slippa mer jobb utan för att skona hästens övriga kropp genom att så snabbt som möjligt få till en korrigering så att övriga kroppen belastas rätt och slipper avlastnings skador.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
345
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
595
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka