Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
All utrustning som används på fel sätt kan ge skador, en vikt som redan sitter på är skorna. Här är det möjligt att öka den lite genom att sko med 10 mm istället bak te x om det är där man behöver hjälpen.
Finns vanliga vristvikter för människa, till halvblod är de lite korta och behöver förlängas men är det en mindre häst/ponny kan det funka som de är försluts oftast bara med kardborre, köpte ett par 0,5 kg för 50:- (de är i neopren). Jag har även ett par "riktiga" läderbenskydd med istoppsfickor med vikter, det som jag dock tycker är negativt med de riktiga för häst är att dels hamnar vikterna högt upp dels är det enbart vikter på insidan på skydden.
Viktskydden är outstanding om man skall träna bort en oliksidighet el rörelsestörning som skapats av en skada på ett ben, däremot kan jag inte riktigt se nyttan att använda dubbla bak. Ett tips att börja med är höga senskydd för bakbenen (är det en mindre islänning så borde ett par full frambensskydd kunna funka) hästarna jobbar igenom bakkärran mkt bättre med sådana på och den ökade rörligheten ger ofta superresultat om de håller igen efter skada. Inte alls lika skadligt som viktträning håll dock koll på att hästen inte blir överansträngd/öm i ländryggen vilket de lätt blir om de plötsligt börjar röra sig mer bak.