Vikten på montéryttare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare orrginell
  • Startdatum Startdatum
O

orrginell

Jag undrar om det egentligen gör någon tidsskillnad i lopp om ryttaren väger t ex 75 kg istället för minimivikten 65?

Jag förstår ju att det naturligtvis blir tyngre för hästen, men hinner 10-12 kg verkligen göra någon skillnad på så "kort" sträcka som ett vanligt lopp?

Sv: Vikten på montéryttare

springer du långsammare med tyngre vikter? troligtvis. dock beror de på hästens styrka, en viktbärande häst kan lika gärna vara före en med lätt ryttare. Men jag tror att om två,lika duktiga ryttare rider samma häst så kommer den som väger mindre kunna rida snabbare.

Det gör jag troligtvis! Men frågan är hur mycket det gör? Om man tänker sig att en häst på 500 kg har en ryttare på 65 kg, då har den 13 % av sin egen vikt på ryggen. En ryttare på 75 kg motsvarar 15 %, endast 2 % tyngre.

Om jag jämför detta med mig själv, så skulle 13 % av min vikt bli 8,45 kg och 15 % 9,75 kg. Alltså bara en skillnad på 1,3 kg. Och den relativt lilla skillnaden tror jag faktiskt inte gör speciellt mycket i tid. Men det kanske inte går att jämföra så....?

Det gör jag troligtvis! Men frågan är hur mycket det gör? Om man tänker sig att en häst på 500 kg har en ryttare på 65 kg, då har den 13 % av sin egen vikt på ryggen. En ryttare på 75 kg motsvarar 15 %, endast 2 % tyngre.

Om jag jämför detta med mig själv, så skulle 13 % av min vikt bli 8,45 kg och 15 % 9,75 kg. Alltså bara en skillnad på 1,3 kg. Och den relativt lilla skillnaden tror jag faktiskt inte gör speciellt mycket i tid. Men det kanske inte går att jämföra så....?

Jätte bra uträkning/jämförelse!:bow:

Alla eller så gott som alla montéryttare får nog räknas in i gruppen "viktreligiösa" dvs man tror att det är på det ena eller det andra viset....

Finns det verkligen ingen som sitter inne med fakta i målet?
Det brukar ju finnas statistik på allt!
Finns det verkligen ingen vetenskaplig utredning gällande detta, så att vi slipper alla spekulationer?

Jag vill INTE sätta likhetstecken mellan galopp och monté, men vissa likheter bör det finnas. Denna faktaruta hittade jag på galoppmagasinet.se angående spelstrategi.

Distans
1000-1200m = 1,5 kg motsvarar 1 längd
1400-2000m = 1 kg motsvarar 1 längd
2200-2600m = 0,75 kg motsvarar 1 längd
2800-4000m = 0,5kg motsvarar 1 längd

Det står också följande citat:
"Hundratals år av forskningar har visat att en skillnad på ett kilo betyder en hästlängds avstånd på ett 1600 meters lopp"

Så skillnaden på en ryttare som väger 65 kg och 75 kg är i ett 1640 lopp skulle då vara 10 längder eller ca 16 meter, OM samma siffror kan överföas till montén.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar