Vikten på hö"kaka"

J

joveel

Hejsan, jag har bara en liten enkel fråga som jag tror någon av er kan svara på. ;)

Hur mycket väger en "kaka" av hö balen? har Blivit medryttare på en ny häst och deras våg är trasig så då tänkte jag om man kunde räkna på hur mycket varje kaka väger eftersom jag är så dålig på att uppskatta vikt.

/Joveel

Sv: Vikten på hö"kaka"

Det kan skifta otroligt mycket i vikt. Fråga hästens ägare hur h*n vill att du ska göra istället. :)

Det är omöjligt att svara på. Det beror inte bara på vilket hö man köper utan skiljer sig dessutom mellan balarna i samma leverans. Du får helt enkelt ordna fram en våg :)

Mvh JV

Det dr är väldigt olika man kan inte säga att alla koakor hö väger samma för så är det inte. Våra höbalar är på 6kg med 6 kakor i lätt 1kg styck, medans min vänninnas höbalar väger 20kg styck väger kakorna mellan 1-2kg styck, en har man vägt upp lite hö i sina dar vet man hur mkt det blir i vikt i påsarna det där är lite av en vanesak.

Det funkar inte. Höet är olika hårt pressat i olika balar och kakorna blir olika tjocka. En kaka kan väga ett halvt kg, men nästa kan väga 3 kg.
Ska du uppskatta så gäller det att du har fodrat så mycket att du fått en fungerande "våg! i dina armar och känner vikten. Kan du inte det så köp en våg. Det tycker jag i och för sig du ska ändå för att kunna kontrollväga.

okej, tack så mycket! då får jag hitta någon billig någon stans :)

Som tidigare svar, allt från 1 kg till 18 kg så därför omöjligt att svara på.

Jag tror att man oftast kan snitta att dom ligger på 2 kg.

aha okej, men tror jag införskaffar mig en liten billig båg för säkra sidan :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 875
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30