Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?Jag kan inte välja eftersom jag anser att det måste finnas minst en jämnårig i blandflocken .
Jag hade hellre sett att fölet fick jämnåriga kompisar, ett- och tvååringen kan fungera ihop men det kan bli mycket för ett föl.Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?
Typ en ettåring, ett föl, en tvååring?
Jag tycker att det är väldigt viktigt med minst en jämnårig som de kan leka jämställt med. Sen finns det individer som är olika, t ex så lekte mina två ungston, samma mamma, väldigt mycket från när den yngsta var två och den äldre tre. Åringar leker oftast så pass att de behöver en jämnårig.Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?
Mina egna ston har lekt mer än hingstarna, och jag vet att mina är de enda, så jag tycker att man får se till individens behov.Jag tog blandflock, med förutsätning att det då är flera yngra i någorlunda samma ålder, eller åtminstonde lekfull vuxen.
Vill även tillägga att det känns allra viktigast för hingstarna med jämnåriga (och jämnstora) lekkompisar. Ston leker inte riktigt på samma sätt som hingstar, så där spelar inte storlek/ålder lika stor roll tycker jag.
Jag tror att @sorbifolia tänker som jag - att det är viktigast med jämnåriga hingstar än just jämnåriga ston, inte som föl, då är det lika viktigt men ungston mäter inte styrka på samma sätt som unghingstar gör varför de inte behöver vara jämnstora eller jämngamla på samma sätt.Mina egna ston har lekt mer än hingstarna, och jag vet att mina är de enda, så jag tycker att man får se till individens behov.
Jag tror att @sorbifolia tänker som jag - att det är viktigast med jämnåriga hingstar än just jämnåriga ston, inte som föl, då är det lika viktigt men ungston mäter inte styrka på samma sätt som unghingstar gör varför de inte behöver vara jämnstora eller jämngamla på samma sätt.
Det här är lite mer komplicerat än svarsalternativen ovan tycker jag.Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete?
Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med någon äldre häst i flocken.
Ja men svårt att täcka in allt, fick dra någon gräns därav "blandflock" alternativetDet här är lite mer komplicerat än svarsalternativen ovan tycker jag.
Jag vill gärna ha hästar i samma ålder, alternativt väldigt lekfulla hästar som är fulla av energi. Men, jag vill väldigt ogärna ha en flock med BARA unghästar i. Kamratuppfostran är sällan bra, oavsett vilken art vi pratar om. Det behöver vara minst en vuxen i flocken och hålla ordning på småttingarna.
Ja absolut.Ja men svårt att täcka in allt, fick dra någon gräns därav "blandflock" alternativet
Det hade vi när min första uppfödning var avvand. Han är SWB och gick tillsammans med welsh-hingstföl av alla kategorier. En vuxen B-ponnyhingst höll ordning på småpojkarna.Ja absolut.
Personligen tycker jag att såna här konstellationer är perfekta för att ha en vuxen hingst som sällskap (förutsatt att det är unghingstar alltså). Han håller ordning, styr och ställer, ofta betydligt snällare än ston (är min erfarenhet), men ändå med fast hand. Och hingsten slipper gå ensam, som de ju tyvärr ofta gör. Jag skulle haft min lilla på just en sådan lösdrift, några småttingar och en vuxen hingst.
Föl??Hur ser du på blandflock typ blandade unghästar, men kanske inte någon i exakt samma ålder?
Unghästar, inte unghingstar.Föl??
Ett föl diar ju hela sommare och hösten, och att ha ett sto i en flock med unghingstar t.ex.är ju synnerligen olämpligt.
Ettåringar i flock med två- och treåringar är toppen. De behöver det.
Mmmm... fortfarande tveksam till ett diande sto i unghästflocken. Beror iofs hur ranghög hon är.Unghästar, inte unghingstar.
Men då var han ju inte föl utan unghäst/åring? För avvanda är de väl knappast på försommaren?Det hade vi när min första uppfödning var avvand. Han är SWB och gick tillsammans med welsh-hingstföl av alla kategorier. En vuxen B-ponnyhingst höll ordning på småpojkarna.
Fast det handlar om unghästar, inte specifikt om föl.Men då var han ju inte föl utan unghäst/åring? För avvanda är de väl knappast på försommaren?
För ettåringar är det toppen med en äldre ordningsman.