Viktbärande?

T

Trina

Vet inte om jag är i rätt forum, men jag undrar vad uttrycket viktbärande häst innebär.......jag förstår att den kanske tål en tyngre ryttare jämfört med andra hästar....men hur mycket väger en tyngre ryttare.
Finns det någon häst för en ryttare som väger 100-120 kg?

En nyfiken Trina

Sv: Viktbärande?

Klart det finns! Det finns lika många häst typer som oss människo typer:p
En välmusklad häst är i regel viktbärande,så länge den är kraftigt byggd. De klenaste modellerna är väl inte att föredra precis.Men Grövre halvblod,kallblod brukar kunna bära en hel del om de är rätt musklade.

Sv: Viktbärande?

Jag kallar en häst viktbärande när den är starkare och tål tyngre ryttare än andra hästar i samma storlek (mankhöjd). Alltså ser jag en islandshäst som mer viktbärande än en ridponny, till exempel.

Det finns absolut hästar som kan bära ryttare på 100-120 kg. Grövre halvblod, nordsvensk, tinker skulle jag tro klarar de vikterna. Men det är ju också en individuell fråga - en häst som skall bära tungt bör också ha relativt korrekt exteriör och vara välmusklad och i god kondition.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 635
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 509
Senast: Sesca
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar