O

Osci

Hur många kilo bör en islänning på 1.39 väga ?
Hästen är 5 år och inte grov utan lite mer åt det smäckra hållet.
o vad väger era islänningar ?

Sv: Vikt

Det är oerhört svårt att svara på, som 6-åring vägde min grovt byggda madame runt 380 kg utan att vara överfet dock klart mullig.
Som 7-åring vägde hon 400 kg jämnt och oerhört trimmad utan fett.

Vår gammel man väger nu uppskattningsvis 375 kg, han är ca 141 cm och 21 år gammal. Fet vill jag inte kalla honom, ett lagom lager fn och det gör inget att han blir rundare. (Ett liten vink bara)

En femåring kan väga i princip vad som helst, så länge den ser lagom ut vad gäller hull och muskler så bör man nog inte stirra sig blid på själva kg antalet.

Kjarkur är 139cm och vägde 367kg i höstas när vi hade en våg ute hos oss. Han är varken riktigt smäcker eller kraftig så jag tror att det var en helt ok vikt för honom. När vi vägde honom såg han ut ungefär som här i hullet :

http://www.familjenjakobsson.se/kjarkur/album/stegra31307.jpg

Kjarkur är 8år så det kanske skilljer lite mot en 5 åring...

Senast ändrad av en moderator:

Kjarkur är 139cm och vägde 367kg i höstas när vi hade en våg ute hos oss. Han är varken riktigt smäcker eller kraftig så jag tror att det var en helt ok vikt för honom. När vi vägde honom såg han ut ungefär som här i hullet :

http://www.familjenjakobsson.se/kjarkur/album/stegra31307.jpg

Kjarkur är 8år så det kanske skilljer lite mot en 5 åring...

vad tror du Kolur väger? 7 år 1,29 lång. nu (efter sommarbetet) väger han nog mer än vanligt men om du tänker han som han e på våren och hösten (inte på vinteer. då e han jätte smal)

runt 375 ungefär..

här är en islänning på 135 som väger 500 kg :crazy:
notera den osynliga övergången mellan mage-bog-hals, och då sträcker sig hästen ändå åt höger..
proteinbrist2.JPG

Min femåring är 140 och när jag räknade ut hans vikt med formel blev den 320kg. Det stämmer nog för han är mycket gänglig just nu.... Inga muskler här inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 717
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024