S

Sofia72

Hej!
Vi funderar på att köpa en ponny till vår son. Han är inte så gammal ännu så vill kunna hjälpa till genom att motionera ponnyn med körning. Frågan är då vad en ponny kan dra? Alltså - vad kan en tex Welsh kat C dra. Med en väl avvägd rockard - kan hon dra en vuxen person?

Mvh / Fia

Sv: Vikt?

Har du rätt sele kan hon dra 2-4 vuxna utan problem. Det beror lite på muskler o kondition förstås.

Rätt sele hittar du tex på:

equilex.se
Börjes (ideal harness deluxe)
Shettisshoppen
Cliffords
Drive Out m.fl.

sök på google.se

Skicka in en bild sen, älskar welshar! /mvh jenny

Det är nog bara en liten klen otränad ponny på 50 cm i manköjd som inte kan dra ett par personer i en vagn! :D
Hästar är starka!
Om du är osäker så prova o dra vagnen själv när den är fulllastad!
Om du orkar gör absolut hästen det med, och den orkar ännu mer!!

Välj rätt sele!
Ovan nämda är bra!
Inte billiga bröstselar för tusenlappen, dessa är trots att det är gott om dom dåliga selar!!

Lite info om körning:
http://cliffords.se/korskolan.html

/Lisa

Senast ändrad:

Ja o fler lär det bli eftersom ingen läser gamla trådar! :crazy:
Fast jag o Jenny är envisa o svarar gärna så fort vi kan! :smirk: :D

Mina welshar allt från welsh Mountain till cob drar maratonvagnar med vuxna utan problem. Med rätt utrustning och träning kan de dra tungt.

Måste erkänna att mitt vbl, reagerar rätt mycket på att en annan person oxå hoppar upp i rockarden. Min rockard är jättelätt att dra dessutom. Men så är hon en långdistansare, ingen muskelknutte.
Alltså, inte så att hon inte orkar, men hon tycker att jag begär alldeles för mycket av henne och visar det genom att sänka baken mycket, och höja huvudet i ren protest, efter nån minut ger hon upp o drar som hon ska. :) Laaat!

//ledsen jenny, Twilson kommer inte förrän på fredag istället för som bestämt på torsdag. jag kommer ha helt förstörd mage...ajajaj

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 963
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 206
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 403
Senast: starcraft
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 996
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar