Min 3 åring är drygt en meter och väger 16 kilo. Sköterskans kommentarer och ”tips” kan du slänga åt skogen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir så in i helvete förbannad när jag hör detta. En fullt normal och frisk 2.5 åring får bantningstips. Det är ju inte konstigt att vi har sånn kroppsångest när det börjar redan på bvc. Min 2.5 åring ligger lågt på vikt och även han har en liten kula på magen. DET ÄR NORMALT!
Jag hade inte gett mig förän sköterskan gett en ordentlig ursäkt.
Vi försöker äta enligt tallriksmodellen, dock är min son väldigt förtjust i grönsaker så han kan äta sig mätt på broccoli, morötter och sånt. Mycket vilt blir det då sambon jagar. Visst har han fått saft och sånt men det är mest när han är sjuk och jag inte fått i han nått annat.Men hallå?!, Hon är helt ute å cyklar, typ alla mindre barn har lite "kulmage", det hör till. Att halvera alla portioner är väldigt drastiskt och man borde ju bli jätte hungrig med tanke på vad man är van vid att äta? Låter jätte hemskt :/ Om ni rör på er och han får bra mat, varför mixtra med det? Livsstil spelar in så mycket på hälsan mer än endast vikten. Också intressant är, frågade hon vad han fick att äta eller skulle ni bara halvera maten? För om det varit en annan i liknande situation, säger inte det är ni, där barnet bara får skräpmat borde det kanske erbjudas hjälp med kunskap om en bra kost istället för att halvera maten? Fast sen är väl inte alltid helt lätt att få i en liten det man vill dom ska äta heller men detta borde väl ändå gälla lite äldre barn kan jag känna. Tillbaka till er, är han lång väger han ju naturligt nog mer än en kortare. Vår BVC sa en gång något lite halvkorkorkat i liknande anda på kurvorna (vår 1 åring är lång och smal) då påpeka min man relationen mellan kurvorna och hon insåg själv att hon tänkt helt ologiskt. Bra du tog kontakt med chefen dom där kurvorna får ibland lite mkt fokus, som oftast går allt till sig med tiden ☺
Inte mer än hon tyckte att han såg ut att ha en liten kula på magen.
Men att den sköterskan får jobba kvar egentligenLiten uppdatering, var hos v.c för sonen fått öroninflammation igen. Iaf tog upp detta med läkaren som följt sonen sen han var nyfödd, han kollade på sonen och suckade och frågade om jag träffat xx. Han bara suckade och sa glöm bort va hon sa, han är inte överviktig utan ligger jättebra på sin kurva. Att hon hade sett kula tyckte inte han var konstigt för sonen hade precis ätit. Men han var irriterad över att chefen för v.c inte hört av sig.
Liten uppdatering, var hos v.c för sonen fått öroninflammation igen. Iaf tog upp detta med läkaren som följt sonen sen han var nyfödd, han kollade på sonen och suckade och frågade om jag träffat xx. Han bara suckade och sa glöm bort va hon sa, han är inte överviktig utan ligger jättebra på sin kurva. Att hon hade sett kula tyckte inte han var konstigt för sonen hade precis ätit. Men han var irriterad över att chefen för v.c inte hört av sig.