Vikt uppgång under graviditet

T

Tarzzan

Hur mycket gick ni upp i vikt under er/era graviditeter?
Hur mycket gick ni sen ner efter?
Hur fort gick det att gå ner det ni gick upp?

Sv: Vikt uppgång under graviditet

Med mitt första barn gick jag upp 11 kg och min andra 14 kg.
Med nr ett tog det ca 6 mån att gå ner alla grav kilon. Genom amning och promenader.
Med nr 2 hamnade jag i stor kris pga pappan som hamnade på villovägar. gick då ner sammanlagt de 14 grav kilona plus 4 till!
De 4-5 smög sig tillbaka så småningom. :angel:

Kan tillägga att det är alldeles för hysteriskt kring o runt graviditeter!!
Alla gravida och nyblivna föräldrar, njut av livet!! Bara man mår bra själv! De små liven var väl värt några plus kilon o skavanker! :laugh:

Jag gick upp 30 kg!!!!:o slå det om ni kan!;)
Tog mig minst ett år att gå ner, men jag stressade inte direkt över det heller. När jag kännde att det var hög tid att ta tag i grejorna skaffade jag mig ett gym-kort och åt enligt vikt väktarna. kilona bara rasade....:bump:

Extra kilon och skavanker har jag redan nu;)
Men jag funderar på att gå ner några kilon innan graviditeten, eller om jag skall ge mig fan på det efter:crazy:
För då kommer man ut mera och går och så+ att man inte hinner äta lika mycket som innan:D

Tycker det är intressant att kolla hur mycket folk har gått upp under sina graviditeter, så man vet vad som väntar en.

Jag gick upp 20 kg, och hade gatt ner alltihop ganska exakt 5 veckor efter kejsarsnittet. Men kroppen ser anda helt annorlunda ut...omfordelad liksom! Framforallt har jag tappat ALLA magmuskler och det har inte gjort min hallning battre precis :crazy:

Men nu har jag skaffat PT och borjar forsta passet pa fredag :banana:

Jag gick upp 17 totalt.
5 kg under de första 7 ½ månaderna och 12 :eek: sista 1 ½ månaden, antagligen bara vatten....

De 12 kilona försvann på en vecka. Nu har jag 3 kg kvar...

Jag trodde också att jag skulle promenera massor, men tji fick jag... Alice hatar vagnen och det är inte kul att bära runt på en nu 6 kg klump...

dessutom behöver jag äta en hel del för att orka amma...

Jag gick upp 20 kg, och nu har jag väl ungefär 3-4 kg kvar till min tidigare vikt.

Men kroppen förändras precis som Sunshine skrivier. Mina lår är mycket, mycket smalare än vad dom var innan graviditeten, medan midjan är bredare. Man ändrar liksom form. Jag ser smalare ut nu än tidigare tycker många, trots att jag väger mer.

Här är min mage i v 9. (Då syntes det ingenting, så det får duga som "före-bild" eftersom jag inte har någon figurbild på mig innan grav)

Här är jag i vecka 41.

Och här är jag nu, 3 månader efter förlossningen.

Men det är ju väldigt olika för olika personer. Jag gick upp 20 kilo, vissa går upp 7.. Vissa går ner allt efter en vecka, en del har kvar sina gravkilon i flera år. Man kan aldrig veta hur det kommer att bli.

Med första gick jag upp 14 kg, hann bara gå ner 7 kg innan jag blev gravid igen efter 3 månader. ;)

Nu är jag i v.27 och har gått upp 10 kg...redan...får väl se vart detta slutar. :crazy: Men sedan SKA jag ner, allt jag gått upp under graviditeterna + helst lite till iom att jag är överviktig.

Med första barnet gick jag upp 30 kilon. Från 85 till 115 som jag vägde som höggravid. Med andra barnet gick jag upp en femton kilo, från 90 till 105. Hade inte hunnit gå ner allt efter första barnet, blev gravid när han var ett halvår. Nu föddes sista barnet i juli förra året och jag börjar närma mig min idealvikt. Väger idag runt 65 kilo.

Men det är svårt att gå ner i vikt när man ammar, jag fick aldrig mjölken att räcka till.

Extra kilon och skavanker har jag redan nu;)
Men jag funderar på att gå ner några kilon innan graviditeten, eller om jag skall ge mig fan på det efter:crazy:
För då kommer man ut mera och går och så+ att man inte hinner äta lika mycket som innan:D

Tycker det är intressant att kolla hur mycket folk har gått upp under sina graviditeter, så man vet vad som väntar en.

Jag gick ner MASSOR i vikt innan jag blev gravid. Inte just pga att jag ville bli gravid, planerade inga barn då. Men var väldigt överviktig och hade äntligen tagit tag i det. Så blev jag gravid och fick avbryta viktnedgången, ca 15 kg från min målvikt. Men var glad då & även nu efteråt att jag gick ner såpass mkt som jag gjorde innan.

Nu efter att jag fått barn är det mkt jobbare och svårare att gå ner i vikt, iaf upplevde jag det så. :crazy: Nu hann jag iofs bara kämpa på i 3 månader innan jag blev gravid igen som sagt. Men till hösten har jag det jag gör. ;)

Och jo..du hinner visst äta som nybliven mamma. ;)Tyvärr är det svårt att hinna med & äta nyttigt och rätt + på regelbundna tider. Iaf är det så för mig. Det var betydligt enklare innan jag fick barn, då jag bara hade mig själv att "ta hand om".

Trode osså att det skulle bli mer motion nu som mamma, men icke... Nu tycker jag visserligen att det är dötrist att ut & gå... Jag gillar att cykla, men det är ju lite svårt då barnen är små + att det var vinter då. Nu är min 9 månader & det är sommar, så nu går det ju att cykla med honom i barnsadel bakom mig. Nästa sommar blir det till att införskaffa cykelkärra. :D

Jag gick också ner rätt mycket innan jag blev gravid, men det var just för att jag ens skulle kunna bli det. Sedan slappade jag lite under graviditeterna, men jag frossade inte, utan höll det relativ kontrollerat.

För att kunna äta rätt när man fått barn krävs det att man planerar vad man ska äta, och ser till att man har nyttigheter hemma. Det går inte att öppna skafferiet och hugga första bästa macka bara för att kylskåpet gapar tomt, man måste tänka i förväg vad man ska och inte ska äta.

Jag gick upp mycket i vikt. Närmare bestämt 26 kg.
Nu är sonen 7 månader och jag har gått ner 19 av dem.

Fick barn i juli förra året, gick upp 16 kg, men har4 kg kvar tills jag väger som på inskrivningen, dock hade jag redan då gått upp i vikt så jag har ca 11 kg att gå ner totalt ändå vilket ajg är på god väg att göra.

Har inte kunnat gå ner i vikt tidigare, jag har promenerat, ätit hälsosamt & gjort allt som jag förr gjort för att gå ner i vikt men min kropp hade tydligen förändrats så den inte svarade som den brukade innan jag blev gravid, säkert hormoner.

Jag leder nog....

Gick upp 33kg:eek::eek: under min graviditet. Från 64kg till 97kg. Gick ned 18 kg på 2 månader. Nu 4 år senare har jag fortfarande 6 kg kvar!!
Det är mkt svårare att gå ner i vikt nu än vad det var innan.

Oj jösses amalia! Men vet en här på buke som gick upp över 50 kg så du är inte värst...

Jag väde mig senast i vecka 20 och hade då gått upp 3,5 kg, från 68,5 kg till 72 kg. Nu har magen växt snabbt så jag har säkert gått upp mer nu (i slutet av vecka 21 nu) och blir naturligtvis nyfiken på när ni allihopa har lagt på er vikten? Har inte börjat bli mer sugen på att äta oftare än tidigare förrän de senaste dagarna. Tror ni jag kommer explodera de sista månaderna fastän det har varit liten förändring nu? Läste att vissa lätt går upp de första tre månaderna pga hormonomställningen. Men sen som nån skrev, man kan ju samla vatten, men det måste man väl gå ned på en gång?

Har visserligen inte kommit till slutet på graviditeten än men jag vill ändå passa på att lite stolt meddela att jag hittils inte gått upp ett enda kg sedan jag skrev in mig på MVC i januari, och nu är jag i v.31.

Och innan ni skriker av fasa över mitt stackars undernärda barn så kan jag berätta att jag vägde en hel del mer än jag borde när jag blev gravid. Bebis växer som h*n ska, alla värden ser bra ut och barnmorskan är inte orolig så jag är lugn.

Nu har jag ju några veckor kvar och jag tvivlar på att jag kommer behålla samma vikt hela tiden ut, och ändå har jag inte ändrat nämnvärt på mathållningen unde graviditeten utan fortsatt äta ungefär som tidigare.

Men vem vet, jag kanske tillhör gruppen som blåser upp som en spärrballong EFTER graviditet och amning istället... ;)

Förra graviditeten så gick jag upp ungefär 1 kg i veckan from v.24 till v.38 då Emil föddes, totalt 14 kg. Så det var en bra fördelning. :D
Första tiden bara spydde jag och gick ner 4 kg, började må bra runt v.20 och gick då upp det jag gått ner. Vid v.24 vägde jag lika som vid inskrivningen i v.8 som sagt.

Denna graviditeten har jag gått upp 9 kg från v.10 vid inskrivningen till v.24. Var till BM idag, v.27 nu, hade bara gått upp 1 kg till nu sista 3 veckorna, så totalt 10 kg.

Jag vill se mer bilder på er före och efter graviditeten:bump:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 352
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
2 249
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar