Vikt uppgång under graviditet

Sv: Vikt uppgång under graviditet

Det finns ju tom dom som går NER då dom är gravida trots att dom äter som dom ska och mår bra + att barnet mått bra. :) Så det behöver som sagt inte alls vara någon fara att stå stilla i vikt eller gå ner under graviditeten. Huvudsaken är ju att man inte bantar eller svälter sig. Sedan så länge man äter rätt osv så kan man ju inte bestämma över kroppen, det är ju så olika från person till person hur mkt/lite man går upp... Var glad att du inte gått upp något ännu. :bump:

Jag gick upp mina härliga kg i omgångar.

Gick från 64kg till 71kg de första 12 veckorna. Kroppen ställde helt enkelt in sig på sparlåga:crazy:.
Jag vägde ca 80kg i vecka 30 och sedan exploderade det de sista 12veckorna till härliga 97. De sista kg var nog nästan bara vätska för det var ju de kg som jag sedan snabbt gick ner.

Jag såg verkligen inte klok ut, som en vaggande anka med ryggskott ungefär:cool:. Gick dessutom över tiden med 15 dagar, jippi!

Hur mycket gick ni upp i vikt under er/era graviditeter? 14 kg
Hur mycket gick ni sen ner efter? 17 kg
Hur fort gick det att gå ner det ni gick upp? ca 3 veckor

Före:
php3euvrp.jpg

Ganska precis när förlossningen startat (jag helt omedveten om det)
phpkekcou.jpg

Och när jag (som samlar på allt) rensa bland mina kläder hittade jag den gamla rosa favorit bh'n och tog en efterbild (4 mån efter förlossningen)
phpgq4crs.jpg

Jag har inte tränat nått :o Det är nu de senaste 2 månaderna jag börjat rida (ganska) regelbundet men jag har vart alldelles för dålig på att röra mig och bygga upp musklerna igen, slutade dessutom jobba redan i v. 26 eller nått så jag har latat mig i snart 1 år kanske dags att försöka gå nån promenad om dagen i alla fall :angel:

Innan jag blev gravid, 87 kg.
phpechzfv.jpg

Dagen innan Emil föddes, 101 kg.
phpekzsqs.jpg

1 vecka efter förlossningen, 93 kg. Sedan kämpade jag på, men gick aldrig ner mera. Blev sedan gravid igen 3 månader efter förlossningen.
phpzwzbcq.jpg

jag gick upp 8 kg när jag var gravid och har nu efter en månad gått ner 15.. fattar ine hur för jag hinner inte äta riktig mat utan bara pizza och godis typ:P

Jag gick upp 14 kg. Gick ner 9 av dom kilona på en gång men är fortfarande inte tillbaka på min startvikt. Har 2 envisa kilon kvar. Men å andra sidan.. äter man så mycket chips och godis som jag är det inte konstigt. Idag blev det kladdkaka till frukost. :angel:

Såhär såg jag ut innan jag blev gravid. (eller nja, vecka 9)
Photo_18942_640968.jpg

Några dagar innan hon föddes.
Photo_18942_754184.JPG

När jag kom hem från BB. Så jag har väl tappat 5-6 kg efter den här bilden.
Photo_18942_765640.JPG

Kl

Gick upp ca 25 kilo, 11 kilo försvann på BB, resten tog några månader att få bort. Gick ner ca 27 kilo.

Före (den enda bilden jag hade på den här datorn)
DSCN0913.jpg

Vecka 40

Vecka40391.jpg

6v efter
magen6veckorefBF.jpg

5½ månad efter
5mnadefter.jpg

Med första barnet gick jag upp 25 kg. Från 54 till 79.
Var tillbaka till ursprungsvikten 3 månader efter förlossningen.

Med andra gick jag upp 10 kg, från 63 till 73.
4 månader efter förlossningen vägde jag 53, så jag gick ner 20 kg.

Nu när jag slutat amma ligger vikten på ca 56 kg.

Gick upp från 65 vid inskrivningen till 74 vid förlossningen. Var sedan nere på 63 ca 3 veckor efter förlossningen.

Jag gick upp 15 kg totalt, 5 före inskrivningen och 10 efter.
Nu har det gått 3 1/2 månad och de 10 kilona är borta sedan några veckor utan att jag gjort annat än ätit choklad ;)
Tyvärr är det de värsta 5 kvar, innan jag blev gravid tränade jag på gym 5 pass i veckan och red regelbundet. Sen blev det sommar, jag åkte på solsemester där jag åt gott och drack drinkar och förträngde allt vad träning hette, när jag kom hem var det för varmt för att träna ordentligt, sen råkade jag bli gravid och då orkade jag verkligen inte träna (Åh vad många ursäkter det finns :angel:)
1 kilo har jag gått ner så jag har 4 kilo kvar till min målvikt där jag trivs som bäst, jag ska snart ta tag i saken, vilken dag som helst nu...;)

Är det smart att banta innan man blir gravid?
Jag väger idag 73kg och är 166 lång.
Lite överviktig(skulle några säga:angel:)

Eller är det bättre att ta det när man har fött?

Har inte lust att "banta" hela livet;)

Det är mycket lättare att bli gravid om man är normalviktig.

knapplån

Vägde mig i morse, är i vecka 22 och har gått upp 5,5 kg. Det känns okej! :)
Utångsvikten var 68,5 (är 166-167 cm lång).

Senast ändrad:

Är det verkligen ens övervikt?

Om du vill gå ner några kilon innan en graviditet så försök du med det, bara du inte bantar när du väl blir gravid.

Själv har jag inte gått upp ett enda kilo (är i v 13) utan tvärtom, gått ner. men det beror ju på mitt härliga illamående!

//Julia

Det är lite övervikt.
Mitt BMI är 26.5.Övervikt är 26-30.

Med första barnet gick jag upp 20kg, gick ner 25 på lite mindre än ett år. Med andra barnet gick jag upp 24kg, har nu gått ner 14kg på 2 månader

Det är lättare att bli gravid om man inte är överviktig. Men man ska inte vara för smal heller, jag gick upp ett par kilo innan jag blev gravid.

I morgon ska jag leta fram mina hemska gravid-magebilder...:o
Har nog ingen efterbild... skäms så över mina enorma bristningar... I morgon får ni se varför jag ser ut som en skrynklig blodhund på magen...:grin:

Jag gick upp 21 eller 22 kg båda gångerna. Första gången gick jag ner i stort sett allt på sju månader. Nu är det sju månader sedan andra bebisen föddes, och jag väger nog några kg mer än innan jag fick barn, men jag var väldigt smal innan, så det spelar ingen roll.

Jag har båda gångerna ansträngt mig för att INTE gå ner för fort. Det är inte bra att rasa i vikt när man ammar.

jag säger bara det, de måste ju vara en klar fördel ju yngre man är iaf....

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 352
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
2 249
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar