Vikt under graviditet

Sofie.S

Trådstartare
En känslig fråga för många, iallafall för mig.. ;)
Fick en smärre chock när jag vägde mig igår! Är i v 24 och har gått upp 12 kg. Stod länge och väl och granskade i spegeln men kom väl fram till att det "bara" är stora bebismagen som har ändrat sig, men ändå, 12 kg känns otroligt mycket?

Är 165 cm lång och vägde 60 kg innan graviditeten, äter lagom hälsosamt. Dock så har jag inte ridit så mycket då jag har en unghäst och träning överlag har blivit bortprioterat pga illamående och ork.

Så, är det någon som vill dela med sig av sin vikt?
Har googlat alla möjliga tabeller och enligt vissa följer jag någon normal kurva och på andra sidor så står det att en normal viktuppgång är 15 kg och det når jag ju snart nog :o

Viktuppgång under graviditet har väldigt (!!!) mycket med hormoner att göra och går sällan att styra över i någon större utsträckning. Kroppen vill ju ha en depå att ta av när det är dags för amning.

Det är så olika. Vägde 62 kg vid inskrivning och är 166 cm lång. 7 månader efter mitt kejsarsnitt så vägde jag 68.9 kg, och då har jag inte ammat.

Med första barnet hade jag gått upp 11 kg i V.29 . Enda gången jag vägde mig.
Med andra barnet hade jag gått upp 27 kg i V. 35 och 31,5 kg i V.37. Vägde mig inte mer efter att vågen stannat på 93,5 kg men jag räknar med att det slutade på 35 kg uppgång. (visserligen vägde bebisen nästan 5,3 kg, och moderkakan var tydligen enorm). Tappade drygt 15 kg på en vecka (bebis, moderkaka, fostervatten gjorde sitt tydligen :angel:).

Fick en smärre chock när jag vägde mig igår! Är i v 24 och har gått upp 12 kg. Stod länge och väl och granskade i spegeln men kom väl fram till att det "bara" är stora bebismagen som har ändrat sig, men ändå, 12 kg känns otroligt mycket?

Är 165 cm lång och vägde 60 kg innan graviditeten, äter lagom hälsosamt. Dock så har jag inte ridit så mycket då jag har en unghäst och träning överlag har blivit bortprioterat pga illamående och ork.

Har googlat alla möjliga tabeller och enligt vissa följer jag någon normal kurva och på andra sidor så står det att en normal viktuppgång är 15 kg och det når jag ju snart nog :o

Känslig fråga... ja. Men jag tror det mesta klassas som heeelt normalt ;)

Jag började på 64 kg, gick ner till 60 under illamåendet, sen upp till 70 och nu nere på 61 igen.
Samma lika som med första barnet :)

Jag är lite tvärtom, från att vara en riktig gottegris så tappar jag helt suget på gott under graviditeten.
Den här gången pajjade magen också så jag har inte ätit ngt med gluten vilket jag också tror bidrog, och illamåendet.

Sen vet jag inte om det också spelar in, men ingen på min mors sida släkten har blivit värst stora under graviditeten, varken min mamma eller mormor eller mormorsmor.

Nu har dock sötsuget kommit tillbaka så kilona gör det nog strax också :angel:

Jag började på 67 och gick upp någonstans kring 25kg (slutade väga mig när vågen passerade 91 ...). Mådde illa som en gris under tre fjärdedelar av graviditeten. Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner 15 av de kilon som jag gått upp. Ytterligare några månader senare hade jag gått ner resten.

Med dottern gick jag upp närmare 25 kg. Idag är jag gravid igen, i v 30 och har gått upp 2 kg. Jag har inte gjort någon ändring mellan gångerna varken i kost eller motion. Varför det är så olika, har jag ingen aning om, men denna varianten är lite roligare ;)

Viktuppgång vid graviditet kan bero på att man samlar på sig vätska, så man måste inte nödvändigtvis få panik över att man går upp mycket, tidigt.

Jag ligger i de övre viktregionerna och är evigt tacksam över att jag bara gått upp mellan ca 11-16 kg de fyra gångerna jag varit gravid. (så, jag kan inte ens skylla min övervikt på graviditeterna :p)

Min vikt har inte rört sig än och är i v 11 :( . Har svårt att gå upp och rasar lätt i vikt. Får se vart det slutar. De fyra tidigare gångerna har jag gått upp mellan 7,5 - 16 kg. Dock tappat allt och lite till inom loppet av någon månad. :/

Jag gick upp 17 kg ganska jämt fördelat över graviditeten. Blev också förvånad då jag rörde ganska mycket på mig (trots foglossning) och åt normalt. Men gick ner 12 kg av förlossning och första veckan, sen ytterligare 10 kg... Har gått upp ett par igen men väger fortfarande mindre nu än vid inskrivningen. Vägde 60 då, som mest 77, som minst 54, nu 57. Ammade i 11 månader, trodde vikten skulle sticka iväg när jag slutade men det gjorde den inte.

Det är extremt individuellt, jag vet de som tappat i vikt och de som ökat 35-40kg.. En vän till mig har gått upp fort i början och sedan planat ut uppgången de sista veckorna under båda sina graviditeter, själv gör jag tvärtom. Vännen har hamnat kring 15-18 kg plus och sedan varit nära inskrivningsvikten efter 3-4 veckor..
Jag är en sådan som inte ökar så mkt, är 167 cm och väger ca 60 kg som ogravid. Förra gången gick jag upp 9kg och denna gången 7kg hittills (ca 3 veckor kvar till BF).

Jag gick upp sju kilo. Min bm tyckte att det skulle räcka med sex kilo upp då jag hade övervikt från start. Nu är sonen åtta månader och jag har gått ner 16. Önskar att det kunde försvinna tio till lika "lätt" ;)
Jag tyckte det var apjobbigt när jag hade ökat två kilo mellan två olika besök och hon spände ögonen i mig och frågade vad jag egentligen hade ätit...

Det är som alla skriver väldigt individuellt. Men äter man hälsosamt och rör på sig i den mån man kan och orkar så blir det som det blir med vikten. En del går upp jättemycket och andra mindre. Själv gick jag upp ca 20 kg totalt. I v.16 hade jag ökat 900gram, och jag hade inget problem med illamående eller så. Jag har alltid varit (och är fortfarande) väldigt smal så jag fick order från BM att äta så mkt som möjligt (hälsosamt ändå så klart) så jag skulle få lite att ta av när det sen var dags att amma.
Var nere på startvikt efter ca 8 mån, gjorde inget särskilt för att gå ner.

Din viktökning är inte anmärkningsvärd på något sätt vad jag kan utläsa.

Jag vägde in mig på förlossning på +33kg. Hua säger jag..

Jag mådde väldigt illa under hela förlossning dessutom

Jag slutade väga mig hos bm när vågen visade tresiffrigt....jag började på 82 kg ca och är 164.5 cm lång. Gravid med tvillingar dock. Var helt enorm. Idag väger jag 68 kg så det gick ju bra att gå ner. Jag tyckte inte jag åt särskilt mkt heller, men det är klart, kakburken var tyvärr väldigt nära till hands.

Jag vägde 54kg på inskrivningen. Är 1.63 lång.
Jag gick upp + 22kg ( vet inte vad det landade på då jag glömde väga mig på förlossningen.)

Gick ner 15 kg på 7 dagar. Men då hade jag samlat på mig väldigt mycket vätska sista veckorna.
Väger idag 55 kg. (Min son är 7 månader).

Jag gick upp ca 11 kg under min graviditet. Samlade i princip inte på mig någon vätska. När dottern var på BVC för 1-veckaskontroll så vägde jag mig där och hade tydligen gått ner allting. (Vågarna kan såklart ha diffat lite också men gissningsvis stämde det hyfsat iaf.)

Motionerade som vanligt under hela graviditeten inklusive ridning av två hästar, mockning osv. Hade graviditetsdiabetes de tre sista månaderna men den enda kostförändring som behövdes var att skippa all sorts bröd. Allt annat gick alldeles utmärkt att äta :confused:

Första graviditeten gick jag upp 17 kg, jag samlade på mig väldigt mycket vätska. Andra graviditeten gick jag inte upp lika mycket (kommer inte ihåg exakt). Allt försvann snabbt efter förlossningen när livet gick vidare som vanligt. Efter andra graviditeten var graviditetsvikten borta efter en månad.

Så ja, jag gick upp en hel del men det var inte fett så det var inga problem att återgå till normalvikt.

Jag skrevs in på 71 kg (är 173 cm), var uppe och vände på 72 men är nu nere på 71 igen (v 35). Jag har fått rätt dålig aptit och äter bara små portioner, men förstår ändå inte varför jag inte gått upp mer. Med förra barnet gick jag upp ca 8 kg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Igår på besöket hos barnmorskan, är i v. 26, så mätte hon magen och vägde mig. Jag har inte blivit märkbart större någon annan stans än...
2 3
Svar
52
· Visningar
17 365
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar