Barnmorskan påpekar vikt

Sv: Barnmorskan påpekar vikt

Fast, nästa gång kanske du inte går upp så mycket och du kanske får en trvligare barnmorska! :)

Mig vägde de inte ens under graviditeten... De frågade vad jag vägde vid inskrivningen och så frågade de när jag var på sista mötet med min ordinarie BM i v. 40 om jag visste vad jag vägde då. :)
På återbesöket frågade de däremot om jag ville väga mig! :S

Inte gå upp mer? Jag tror det är rekommenderat att gå upp mer än 2 kg under graviditeten.
Och det var inte bara den barnmorskan som var otrevlig...Hmm, plus det faktum att jag aldrig velat ha barn (manipulerande make som pajar kondomer) och absolut inte vill ha fler än ett i alla fall. Fast det vore väldigt trist utan min dotter :love: Men det räcker bra med henne och mina 32 vildbasare på jobbet ;)

Nej, försök att släppa det som BM sa. Jag tycker gott att du kan säga till henne hur du kände dig av att hon sa så.
Var hos BM förra veckan och jag har gått upp från 66 kg vid inskrivningen till 78 kg (eller var det 79? Vill gärna förtränga :p) och du och jag är väl lika långt gångna? Jag är beräknad till 30/7!
Jag frågade henne om jag gått upp mer än normalt och om jag var större än normalt. Efter att hon mätt min mage kunde vi konstatera att jag ligger något över kurvan, ungefär som i v.28, men BM sa att det var ganska vanligt och att det brukar jämna ut sig och bli mer tillförlitligt i v.28 så vi får helt enkelt vänta och se tills om två veckor!

För övrigt var det ett par veckor sen som jag hade gått upp 2 kg på 1 vecka :crazy:

KL
Jag fick också välja om jag ville väga mig eller ej. Första gången ville de att jag skulle göra det, men jag behövde inte titta om jag inte ville :) Jag valde att göra det.

Jag gick upp 17 kg, från 65 till 82. Om jag blir gravid igen så ska jag försöka hålla mig inom 13-14 kg för det var vad jag tappade snabbt och sen hade jag svårt att bli av med resten. Och det var surt. Jag tillhör nog de som kanske åt lite för mycket, och så kunde jag inte röra mig som vanligt. Det sistnämnda kommer bli problem även vid framtida graviditet då jag är van vid rejäla pulshöjande träningar.

*kl* jag vet de som GÅTT NER ca 25 kg vid varje graviditet (ämnesomsättningen ballar ur) samma med mig då som gick UPP 53 kg utan att frossa eller hålla på... jag fick f.ö aldrig moralpredikningar och hade kanonvärden hela graviditeten. Jag känner en till tjej som gått upp 51 resp 38 kg under sina graviditeter pga gravidhormonerna.

Nåväl, ät nyttigt för barnet, rör dig det du kan och resten ordnar sig. Ibland kan man inte styra över sånt där!

Helknäppt tycker jag! Det där verkar variera massor mellan olika barnmorskor, tyvärr. Din kanske har hysterisk fobi för att gå upp ett hekto i vikt själv o överför det på sina patienter eller något!?

Jag är normalviktig; väger runt 72 normalt sett till mina 174 cm, vilket gör ett BMI på knappt 24, har jag för mig. Jag gick upp 18 kg, från 72 till 90. Jag hade redan gått upp 3 vid inskrivningen, men det var aldrig någon som andades om att det skulle vara för mycket. Jag gick ner de första tio kilona på bara någon månad efter förlossningen, och nu har jag min matchvikt tillbaka sedan i allafall ett par månadre, dvs sen 4 mån efter förlossningen. Jag samlade dessutom inte på mig så speciellt mycket vätska; kunde t ex ha min förlovningsring hela tiden, det var nog mest unge o fläsk ;), men ddet försvann det med.

Knäpp BM, tycker jag!

Där ser man.
Jag gick upp 10 kg med Isak och det sade bm var helt normalt och lagom.

Grejen är att barnmorskorna har direktiv "uppifrån" vad de ska rikta in sig på.
När jag väntade mina tre första var det rökande gravida som jagades med blåslampa. När jag var på inskrivning inför fyran (i höstas) så berättade barnmorskan för mig att jag bara fick gå upp 6 kg pga att jag var överviktig och att man just nu riktar in sig just mot överviktiga gravida. (min BM var för övrigt betydligt rundare än jag och förstod mitt fnysande åt dessa ideer helt och fullt, man ska ju liksom inte banta som gravid...)
Det är väl också så att övervikt kan orsaka problem med graviditet och förlossning, så det är inte helt ogrundat att de kommenterar vikten.

i mitt fall är det helt ogrundat då jag inte är överviktig och aldrig har varit överviktig!

Oj, förlåt, jag måste ha läst snett!!
Helt klart att rekomendera en viktuppgång på mer än 2 kg!!

Igår på besöket hos barnmorskan, är i v. 26, så mätte hon magen och vägde mig. Jag har inte blivit märkbart större någon annan stans än på magen.
Men viktuppgången har blivit från 68 kg till 83,70 kg.
Och storleken på magen låg över kurvan. Så säger barnmorskan - nu får du inte gå upp mer i vikt! Med allvarlig min.
Blev lite stött, då jag inte känner att jag direkt slarvat med maten eller latat mig hela dagarna.
Även vid inskrivningen i v.12 så hade jag gått upp 6kg, då sa hon att jag behövde inte gå upp mer i vikt nu, för en gravid kvinna ska endast gå upp 6,5 kg i vikt under hela graviditeten.

Varför är det så viktigt att man inte går upp för mycket i vikt?

i mitt fall är det helt ogrundat då jag inte är överviktig och aldrig har varit överviktig!
Fast en viktuppgång på 15 kg redan i vecka 26 indikerar ju att du sannolikt kommer ha gått upp väldigt mycket mer när graviditeten närmar sig slutet, om du inte tänker dig för. Och DÅ finns de ökade riskerna.

Jag har själv legat långt över normalkurvorna i SF-mått i alla mina graviditeter (finns nog att läsa i -bm-tråden) och vet att det i sig inte nödvändigtvis innebär en större viktuppgång.

*kl* jag vet de som GÅTT NER ca 25 kg vid varje graviditet (ämnesomsättningen ballar ur) samma med mig då som gick UPP 53 kg utan att frossa eller hålla på... jag fick f.ö aldrig moralpredikningar och hade kanonvärden hela graviditeten. Jag känner en till tjej som gått upp 51 resp 38 kg under sina graviditeter pga gravidhormonerna.

Nåväl, ät nyttigt för barnet, rör dig det du kan och resten ordnar sig. Ibland kan man inte styra över sånt där!

Fast släpade inte du på mest vattenvikt?

Håller helt med dig :) Så länge man mår bra, äter hyfsat och rör sig så ska ju allt vara bra.
Själv var jag ganska tjock när jag vägde in mig i vecka 10, ca 72 kg så jag började tänka på vad jag stoppade i mig, för både min skull och mitt barns skull, motionerade och levde bra under graviditeten så jag gick inte upp ett gram. Vägde således även 72 kg när jag kom till förlossningen. Timmen efter bebi kommit ut hade jag gått ned 7 kg.

näe "bara" ca 20 kg :rofl: så 33 kg annat var det ju.

Minns att jag läste på FL om en tjej som hade gått upp 65 kg året innan jag var gravid... :eek: helt otroligt nu bär jag på min 16-kilos dotter och undrar hur i h-vete jag orkade stå upp med 53 kg mer på kroppen :eek:

Jag tycker det verkar vara olika från BM till BM beroende på var man bor, alla verkar säga olika saker.
T ex, kollegans bm hade sagt att kaffe var inte så farligt, men massage ska man akta sig för. Min bm rekommenderade att man tänker på koffeinintaget (det står ju iof överallt), men massage skulle man absolut unna sig!
Och hon brydde sig inte ett dyft att jag gått upp 12 kg i v 26!

Igår på besöket hos barnmorskan, är i v. 26, så mätte hon magen och vägde mig. Jag har inte blivit märkbart större någon annan stans än på magen.
Men viktuppgången har blivit från 68 kg till 83,70 kg.
Och storleken på magen låg över kurvan. Så säger barnmorskan - nu får du inte gå upp mer i vikt! Med allvarlig min.
Blev lite stött, då jag inte känner att jag direkt slarvat med maten eller latat mig hela dagarna.
Även vid inskrivningen i v.12 så hade jag gått upp 6kg, då sa hon att jag behövde inte gå upp mer i vikt nu, för en gravid kvinna ska endast gå upp 6,5 kg i vikt under hela graviditeten.

Varför är det så viktigt att man inte går upp för mycket i vikt?

Jag har varit tjock i hela mitt liv. I perioder har jag mått dåligt över det, men nu har jag insett att jag är tjock och jag kommer alltid att vara tjock!

När jag väntade mitt första barn så gnällde barnmorskan över min vikt, då spände jag ögonen i henne och sa - jag är väl medveten om vad jag väger och jag vill inte prata mer om saken!

*jag är tjock, du är ful, jag kan banta..mohahaha* (obs!!!skämt!!!)

Senast ändrad:

Fast en viktuppgång på 15 kg redan i vecka 26 indikerar ju att du sannolikt kommer ha gått upp väldigt mycket mer när graviditeten närmar sig slutet, om du inte tänker dig för. Och DÅ finns de ökade riskerna.

Jag har själv legat långt över normalkurvorna i SF-mått i alla mina graviditeter (finns nog att läsa i -bm-tråden) och vet att det i sig inte nödvändigtvis innebär en större viktuppgång.

Jag har gått upp 15 kilo och mer än så med mina tre och efter v 28 har jag inte gått upp ett hekto. Jag har fått så stora barn så efter de veckorna så har det inte funnits plats för mat! Fast jag är nog ovanlig. Med mellansonen gick jag tom ner i vikt!

Men att vara 173 cm lång och väga ~84 kg är väl inte övervikt om man är gravid egentligen. Hade jag inte varit gravid och vägt så mycket skulle jag däremot våga påstå att jag var överviktig.

Jag har ingen aning om ifall du är överviktig eller inte - fast fostret, fostervatten mm väger inte sådär våldsamt mycket i vecka 26... Jag skulle tro att det BM reagerar på är att du har ökat ganska mycket i vikt redan och vill hindra att du ökar lika mycket till eller ännu mer. Sen kanske det uttrycktes klantigt, vad vet jag?

(jag själv hade gått upp typ 3 kg i vecka 26 i min senaste graviditet, något mer med de andra)

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
K
Övr. Barn Jag är och har i många år varit "rädd" för att gå upp i vikt. När jag gick i sexan gick jag upp rätt så mycket i vikt (hallå...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: geggamojja
·
S
Gravid - 1år Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick...
Svar
14
· Visningar
7 976
Senast: havreflinga
·
Övr. Barn Alltså.. Borde jag bli orolig nu? Vägde mig imorse och jag har gått ner 3 kg :eek: Har läst att man typ ökar ett kilo i veckan från...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka