Barnmorskan påpekar vikt

Sv: Barnmorskan påpekar vikt

Min BM sa nåt som sårade mig iaf..

Jag vägde 78kilo och hade då gått upp totalt 5kg när jag var i v34(någonstans), jag är ju iofs bara 160cm lång, men hon påpekade när jag fick havandeskapsförgiftningen så frågade dom om jag gått upp mycket och då sa hon att "ja, hon har ju lite att ta av" Då hade jag gått upp 5kilo till i bara rent vatten. och mera blev det, för det försvann på ett par dagar efteråt.

Hon påpekade även när jag hade gått upp dessa 5kilona att jag inte skulle gå upp mera.

Va,fasen, det var ju min andra och det var måååånga herrans år sen jag var smal..

Men sårade gjorde det..

Som jag har förstått det så kan det finnas vissa risker med att gå upp för mycket, bl.a. grav.diabetes,högt blodtryck, blodproppar, preclampsi m.m förutom att det kan vara svårt att gå ner allt efter förlossningen.

Jag hade blivit rätt sårad om min bm uttryckt sig så klumpigt, därför gör jag det lätt för mig och låter bli att väga mig. Jag har en egen fungerande våg och det räcker om jag vet vad jag väger och om/vad jag går upp.

Jag vägde mig inte heller under någon av mina graviditeter, kunde bara inte ta den informationen.

Om bm verkligen vill sina patienter väl gäller det väl att lära sig att uttrycka sig väl och inte sårande?

Visst, barnet mår säkert inte jättebra om mamman går upp för mycket i vikt, men klumpiga kommentarer kan ju göra att man går upp ännu mer. Som blivande mamma med en snabbt växande kropp behöver man ju stöttas!

*knapplån*

Jag blir så sur när jag hör hur vissa bm uttrycker sig! Så kul är det inte att gå upp jätte mkt under en graviditet - det är inte som om man gör det med vilje.. Okej, man kanske mår sämre, äter mer och rör sig ofta mindre och ja då går man ibland upp mkt i vikt vilket i och för sig inte är bra. Dock tror jag man är medveten om detta själv och behöver inte höra det från bm. Kanske att de måste antyda något men då måste de vara mkt mkt försiktiga hur de lägger fram det! Detta är ett känsligt ämne för väldig många..

Tack och lov har jag själv haft turen att få en underbar bm under mina graviditeter. Hon var helt underbar och hjälpte till med allt och var väldigt omtänksam. Hon sa inte ett knyst om att jag gått upp mkt i vikt fast att jag med första gick upp 25 kg och jag var inte direkt liten innan utan normal kanske mot något mullig. Med andra gick jag dock inte upp mer än 12 kg.. En sådan bm som hon önskar jag alla som är med barn!!! :love::love::love:

Det beror på att om du går upp för mycket i vikt så kan det vara tecken på att något är fel.
Alltså själva viktuppgången är ett symtom på att graviditeten inte är bekymmersfri.

Så du skall vakta på vikten och söka hjälp om den börjar att skena iväg.

10 kg är pyttelite, sällan nån går upp så lite - jag känner 2 o dom spydde typ hela graviditeten = kunde inte äta.

Du "känner" ju mig (kan man väl säga).

Jag åt normalt, spydde en gång under min graviditet och hade ett BMI på 20,3 vid inskrivningen, ändå ökade jag inte ens 6 kg allt som allt :)

Ts:
Som redan tagits upp i tråden, en snabb viktuppgång ska man hålla koll på men din BM kunde ha uttryckt sig bättre :)

( lika som man höll lite extra koll på min viktuppgång )

lyssna inte på henne.

vid inskrivningen förra grav vägde jag 75 kg. då påpekade min bm att jag max får gå upp 10 kg eftersom jag redan är överviktig. Tycker dim kunde va lite smidigare om dom ska säga sånna saker.

om 2 veckor ska jag på inskrivning igen och har fått samma bm! nu väger jag bra mycket mer! undra vad hon kommer säga nu=/ men som tur är så har jag nog bara henne första besöket då hon går på mammaledighet sen.

jag hade planerat att inte gå upp i vikt alls denna grav. men så trött som jag är lär jag inte orka motionera mer=/

Skitsnack är vad den där barnmorskan snackar!
Man blir av med kilona. Allt beror på hur mycket man ammar, äter och rör sig efter graviditeten. Ammar du samtidigt som du rör på dig ordentligt så blir du av med extra kilona. Vid inskrivningen vägde jag lite mer än vad jag hade velat och jag är nere nu till inskrivningsvikten på 9½ månad. Lite mage fortfarande att träna bort. Jag gick upp 32 kilo från inskrivningen och fram till förlossningen. Nu vill jag ha bort de där extra 10-12 kg så är allt perfekt.
Mycket beror på vad du äter och vad du har för inställningen till vikten.

Vänta nu - du kan inte uttala dig tvärsäker om hur det är - bara för att det var så för dig.

jag gick upp massor med tredje ungen och gick inte ner ett gram under den tiden som jag ammade. TROTS att jag rörde mig massor och åt väldigt normalt.

Däremot så rasade kilona när jag slutade amma. Så en del av viktuppgång är definitivt av hormoniell karaktär.

KL

I övrigt tycker jag att det är självklart att BM måste få kommentera vikt då det faktiskt har betydelse för hälsa, men de måste ju göra det på ett bra vis.

I övrigt tycker jag att det är självklart att BM måste få kommentera vikt då det faktiskt har betydelse för hälsa, men de måste ju göra det på ett bra vis.
Håller med. Övervikt hos blivande mammor är en vanlig orsak till många komplikationer för barnet och vid förlossningen, det kan man inte negligera. Men som sagt, det finns ju olika sätt att ta upp det med mamman. Problemet är väl att det är ett så känsligt ämne att de flesta känner sig sårade eller lite stötta ändå.

Skitsnack är vad den där barnmorskan snackar!
Man blir av med kilona. Allt beror på hur mycket man ammar, äter och rör sig efter graviditeten. Ammar du samtidigt som du rör på dig ordentligt så blir du av med extra kilona.
Mycket beror på vad du äter och vad du har för inställningen till vikten.
Mycket hänger faktiskt på hormoner. Jag hade två helt olika "efter födsel viktnedgångar". Efter första barnet gick jag knappt ner nånting förrän amningen var avslutad, då plötsligt "fungerade" allting igen. Jag åt rätt och motionerade undertiden jag ammade också. Andra barnet däremot så gick jag ner 25 kg på 9 månader medan jag ammade.

Min mamma berättade att hon gick upp 50% av sin vikt när hon väntade mig. Dock har jag sett bilder från innan hon blev gravid och tänk Twiggy så är ni rätt ute i storlek...

Nu vill jag bara klargöra att jag i detta inlägg inte har klagat på ATT hon "klagade" på min vikt, utan det jag ville få fram var att jag tycker att SÄTTET hon lade fram det på uppfattades av mig som lite stötande, just för att jag inte har något som direkt pekar på varför jag gått upp så mycket så snabbt.

Jag har även hört av en bekant som har vänner som också går/har gått hos denna BM att hon har uttryckt sig klumpigt och kontsigt i andra sammanhang också.

Jag tycker du kan prata med bm och säga hur du känner det! Om hon går fram som en ångvält och andra också har reagerat så kan det vara läge att säga nåt till henne så hon får en chans att ändra sig till nästa gång, kanske!
Barnmorskor borde ju veta hur känsliga blivande mammor är!

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
K
Övr. Barn Jag är och har i många år varit "rädd" för att gå upp i vikt. När jag gick i sexan gick jag upp rätt så mycket i vikt (hallå...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: geggamojja
·
S
Gravid - 1år Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick...
Svar
14
· Visningar
7 976
Senast: havreflinga
·
Övr. Barn Alltså.. Borde jag bli orolig nu? Vägde mig imorse och jag har gått ner 3 kg :eek: Har läst att man typ ökar ett kilo i veckan från...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur