vikt på täcke

lis1e

Trådstartare
köpte ett regntäcke idag på ullared, vikt 250 gram... jag blev lite fundersam nu när jag kände på hästens vintertäcke, det väger 350-400 gram... vad är där för generell vikt på regntäcke egentligen?
ngt täcke som jag sett har ingen "fodring" alls...

Sv: vikt på täcke

*Lånar ett litet hörn till min tanke*

Vilket vetenskap det blivit med täcken. Behövs verkligen dessa gram hit och dit? Är det inte väldigt avgörande oxå vad täcket gjort av. Förstår inget, men så använder jag sällan täcken. Oftast då bara i svettvarianter.

Vikten är per m³ om inte jag missminner mig helt.

Varför skulle det behövas fodring på ett regntäcke?
Ett regntäcke ska väl ha samma funktion som en regnkappa, att hålla vätan ute ;)

Hur mycket ett täcke väger totalt beror på storlek, modell, material och fyllning, men man brukar aldrig prata om den totala vikten eftersom den inte säger oss ett dyft egentligen.

Det man brukar mäta är antal gram fyllning.
Vanliga vintertäcken brukar vanligtvis ha 300-400 g fyllning, stalltäcken mellan 100-300 g.

Regntäcken brukar inte ha nån fyllning alls, vissa är fodrade med fleece eller nät på insidan men det är en annan sak.

detta här har faktiskt fyllning 250 g som sagt.. frågan är om hon kan ha det både ute och inne utan att frysa när hon kommer ut. det är ju inte så kallt än och jag vill inte att hon ska frysa..

Tumlarunt skrev:
Hur mycket ett täcke väger totalt beror på storlek, modell, material och fyllning, men man brukar aldrig prata om den totala vikten eftersom den inte säger oss ett dyft egentligen.

Det man brukar mäta är antal gram fyllning.
Vanliga vintertäcken brukar vanligtvis ha 300-400 g fyllning, stalltäcken mellan 100-300 g.

Regntäcken brukar inte ha nån fyllning alls, vissa är fodrade med fleece eller nät på insidan men det är en annan sak.

Har ett stalltäcke med 500grams fyllning :eek: :crazy:
Beställde det från Shires i England.. inte visste ja att det va så tjockt ;) men men,, ser varmt å skönt ut iaf på helrakad pålle :smirk:

Mina vintertäcken är väl 400grammare..

Om hästen är klippt borde den kanske ha ett extra täcke ute, annars klarar den sig säkert

Pubriacones skrev:
Har ett stalltäcke med 500grams fyllning :eek: :crazy:

Wow! 500 g! Men man ska ju inte stirra sig blind på siffrorna, så länge hästen inte svettas under är det lugnt

nej hon är inte klippt och kommer inte att bli det..

tror ni hon kan ha det både inne och ute utan att frysa när hon kommer ut?

Tumlarunt skrev:
Wow! 500 g! Men man ska ju inte stirra sig blind på siffrorna, så länge hästen inte svettas under är det lugnt

Nej eller hur ;) Hel hals är det oxå.. ser riktigt mysigt ut..:D
Det är nog det bästa täcke jag köpt iallafall :rofl:

tror ni hon kan ha det både inne och ute utan att frysa när hon kommer ut?
Beror på hur varmt du har i stallet. Hästar har en komfortzon på 20 grader :idea: , så har du +5 grader i stallet så kan hon ha samma täcke ner till -15 ute.

:) Alltså om du menar vikten på fodret så har mina två vintertäcken 360 resp. 370 g foder, mitt ena regntäcke är ofodrat näst in till och mitt andra regntäcke har lite foder skulle gissa på lite under 200 g. Alla mina stalltäcken som jag använder på vintern har 250 g foder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka