vikt på ponny

L

Linia

Hej!
Nu undrar jag vad maxvikten på ponny är både grövre moddellen och tunnare moddellen (alla säger olika:confused:)?

A-ponny
B-ponny
C-ponny
D-ponny

Tack

Sv: vikt på ponny

det beror ju på ras också.
en shetlandsponny som är någotlunda välmusklad kan ju bära uppemot 50-55 kg, men en annan ponny i samma storlek kanske inte klarar av det, även om den är nästan lika grov.

det lättaste är väl att hålla sig till hästar som inte ligger på gränsen. och när det gäller ponnyer tror jag (de jag stött på iaf) att längden säger stopp innan viketn i många fall. men man märker på hästen om man är aldeles för tung- den kan bli sur, ovillig, lat, det är ju lättare om man känner den att se det såklart, men man känner det antagligen ändå.
har du en ponny du vill rida på, men är osäker på om du kan, fråga ridlärare eller någon annan som kan mycket och känner hästen.
och ska du köpa häst är det väl inte lönt att köpa en du snart växer ur ändå (om du vill rida och inte t.ex köra då)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 171
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV