Vikt på hästen.

Blomskan

Trådstartare
Igår mätte jag min häst med ett viktband.
Resultatet blev 484kg för ett fullblod på 4 år. Han är inte speciellt musklad och ganska ädel i kroppen.
Kan detta låta rimligt?

Brukar ni väga era hästar och i så fall, hur mycket väger dom?
Hur väger ni dom?
Givetvis är det intressant att veta vad det är för modell och ras också men det förstog ni givetvis. :)

Sv: Vikt på hästen.

Vi väger två av ponnysarna,de som tränas och tävlas regelbundet varje vecka.
Inte för jag vet om det går att lita på att det stämmer till 100% med den verkliga vikten ,men det är mera att vi vill se att de inte går upp eller ned i vikt.
Det är en maxad C-ponny av grövre modell han vägde igår 360 kilo i full tävlingskondition och välmusklad.
Det andra är en liten D-ponny och han vägde ungefär samma;366 kilo.
Vår lilla C-ponny av smäcker modell som vi hade vägde konstant 330 kilo hela sin livstid.

ABsolut rimligt. Som jämförelse så den här, som är 162 cm i mankhöjd, fullblod, väger 540 kg:

Thumbnail.aspx

Och den här damen, 158 cm i mkh, fullblod, vägde 450 kg:
Thumbnail.aspx

Vikterna hör alltså ihop med bilderna, det är den vikt de hade när de såg ut som på bilderna.

Vår fullblodsvallack f.02 1,63 hög vägde förra sommaren = 483kg, i vintras när han opererades vägde han 540kg, håller på att sätta igång honom så med lite mer muskler så kanske 550-560kg vore lagom.

Jag tycker det låter helt rimligt.

Jag hade ett litet varmblod på ca 152 cm som vägde 425-450 kg, också ganska nätt i typen. Så är din lite större får han väl väga lite mer också. ;)

Det låter mycket rimligt.
Mitt halvblod väger drygt 500kg, 165cm, men han är den slimmade typen (fälttävlanshäst)...
Allt beror ju på hur hästen är byggd från början, men för ett fullblod på 163cm låter det rimligt.

Svarar till alla..

Skönt att höra att det verkar normalt!
Var nästan rädd för att det var lite för lite eller att jag hade mätt fel.
Tycker att han är väldigt fin i hullet nu men givetvis så skulle det inte skada med lite muskler.

När han kom förra sommaren såg han ut som ett benrangel eller i alla fall så var han väldigt smal och revbenen syntes vääldigt tydligt.

Denna lilla killen på ca 160, 10 år vägde 430 kg när jag kpte honom :crazy: Vet på djursjukhuset ville anmäla förra ägaren... Kolla på ryggen :cry:

dsc00014_15914173.jpg

Så fin! :)
Han påminner kroppsmässigt mycket om denna tjejen.

Mm, jättefin, mattes lilla hjärta, tyvärr blev hon bara 4 år :cry:

Hon är med någon vecka när fyra år på bilden btw, och saknar en del muskler (konvalescentat genom vintern), sen när hon var mer musklad (bilder finns) och såg MYCKET kraftigare ut vägde hon dock 'bara' 475 kg, så det som kan se ut att vara stor skillnad kan på vågen vara ganska lite.

Förresten, har ett till exempel. Ett halvblod dock, tvååring och 'litetanig' som sådana är, 155 cm hög när bilden togs och vägd samma dag. Vägde 450 kg då, såg ut såhär:

http://hem.passagen.se/xyplex/Cactus020626tabygalopp.jpg

(Kan inte direktlänka, om sidan inte fungerar ta bort http:// och försök igen)

Min ena häst som är ett grovt halvblod 167 cm så visar vikten cirka 580 kg men jag måste lägga till ca 100 kg för att få den verkliga vikten. Vägde den på djursjukhus och det var ca +100 kg skillnad mot viktmått bandet.

Det är himla bra, även om de inte stämmer, för att hålla kolla på om hästen går upp eller ner i vikt.

Vi brukar försöka passa på och väga hästarna när vi är på klinik, annars brukar vi stanna vid en vägvåg (de är väldigt exakta). Fullblodet, 163 cm, vägde 430 kg (fin i kroppen!) när han kom (vilket var 5 kg mer än min fullt normalviktiga förra c-ponny). Idag väger han 450 kg men brukar hålla sig där eller neråt beroende på hur han äter och tränas.

Han är fö 17 år gammal och tävlas ft. Han är slimmad men många brukar inte tro att han är helt fullblod. Har tyvärr ingen uppställd bild utan det blir en ridbild. http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11860000-11869999/640x480/11862253.jpg (gammal bild men han ser likadan ut).

Den nya vägdes till ca 600 kg. Han är en tysk 7-åring, 173 cm och mycket ben. Är/har varit mycket omusklad men det går rätt så fort nu. Framförallt rumpan var spetsig inte bara som ett tak utan korset stack upp som en skorsten :crazy:. 600 kg väger han alltså nu efter att han börjat lägga på sig ordentigt, både hull och muskler. Tyvärr inga vettiga bilder alls.

Senast ändrad:

27252858.jpg

Arab,17 år . 152 cm och 470 kg

Väger på våg ca 1 gång i månaden, antingen när jag skor på kliniken eller när jag är i det ridhus som har våg.

En normalstor C-ponny som väger över 425kg,är du säker?
Det är ju nästan 100kg mera än vår minsta lilla C-ponny och 60-65 kilo mera än våra två andra?

KL

Min ena grabb 156 cm hög väger kring 450, ett vbl som är fin i kroppen.
Dom andra två har jag inte vikten i huvudet.. ^^

Ja, hon vägdes på våg till 425 kg. Irländsk ponny på 139 cm. Varför är det så otroligt?

Lyckades rota fram en gammal ridbild.
PICT0750.jpg

Kanske är så att vårt måttband inte stämmer ändå??
Vår kraftigt byggda Irländska D-ponny; 144cm väger enlig bandet 366 kilo.
och han är inte ett dugg mager utan vältränad och möjligen istället lite rund.
I och för sej väger vi dem mest för att kolla att de inte går upp eller ned.

Jag skulle se bandet som ett riktmärke men se till att väga hästarna på våg en gång. Ponnyn var ett kraftpaket och mycket av vikten låg där. Kan se om jag kommer ihåg och hittar vårat måttband och mäta hästarna och se hur tillförlitligt bandet är.

Liknande trådar

Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
849
Senast: Luff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
667
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025