Vikt på hästar.

F

feliand

Vad väger på ett ungefär en normalstor: Fjording resp. Nordsvensk?
Eller ett kallblod av grövre typen på 148-150?

Detta för att jag ska kunna räkna ut hur mycket hö de ska ha :)

Sv: Vikt på hästar.

Inte så lätt å gissa, kanske 550-650 kg?
Bild?
Annars finns det sätt att räkna om man mäter hästen med måttband, finns säkert någon här som har formeln i huvudet :)

vet inte mer än att min nsv väger ca 650 enligt måttband, men skulle tro att han ligger över det... utgår iaf från att han väger 800. så brukar räkna utifrån det. 1,5*800. Ibland får han lite mer. och ibland äter han inte upp allt.

Vårt bruksnordissto på 148 väger ca 610 kg nu. Magomfång på ca 204 cm(man mäter precis bakom manken ungefär där sadelgjorden brukar sitta)...Hittade i "Hästhållning i praktiken" vad centimetrarna rund magen blev i kg...exempelvis 209 cm = 620 kg.

Varför lägga på så mycket som 150 kg om måttbandet visar på 650?

Det kan ju aldrig bli korrekt, om du nu lägger upp din foderstat baserat på hästens vikt alltså.

Min grova fjording ska väg ca 500kg när hon är slimad, hon är 140cm hög. Så jag tror att den kan väga runt 600kg.

Om vi säger så här, han får ganska "fri tillgång" då ;) Han får iaf Minst 8 KG/dag. så om måttbandet stämmer så bör han också minst få 8 kg/dag efter rekomenderat minsta giva.. (1,2*650 (cirka summa))
Men det skadar väll inte att han får äta sitt grovfoder, och tillgodoser sitt tuggbehov? m.m
äter han inte upp allt just vid den givan, sparas den till nästa osv.

så nej, jag baserar inte foderstaten endast på hästens vikt. dessutom litar jag inte blint på måttbanden. :)

Han blir inte "matgalen" om han får mer än vad han äter vid samma fodertillfälle.
vad jag har märkt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, fast nu vill ju TS veta normalvikten. När man räknar ut åtgången på grovfoder, utgår man från normalvikten på hästen.

Vad väger på ett ungefär en normalstor: Fjording resp. Nordsvensk?
Eller ett kallblod av grövre typen på 148-150?

Detta för att jag ska kunna räkna ut hur mycket hö de ska ha :)
Den här formeln kan du använda:

Det enda du behöver är ett måttband (i centimeter) och en miniräknare.

Du behöver endast göra två enkla mätningar på din häst:

Mått A
Första mätningen görs från manken hela vägen runt hästens mage och upp till maken igen på andra sidan. Se till att måttbandet dras så nära frambenen som möjligt, du skall INTE mäta detta mått på samma ställe som du normalt har sadelgjorden. Skriv ner resultatet i centimeter.

Mått B
Nästa mått skall göras från bogspetsen till "bakre punkten på skinkan" (stå strax framför bakbenen och titta mot svansen). Du skall låta måttbandet följa tätt längs med hästens konturer hela vägen - sträck INTE på bandet så att det inte följer konturerna. Skriv ner resultatet i centimeter.

Beräkning
Vikt = (A x A x B)/11877

Exempel (ingen riktig häst): A=180 cm B=140 cm

180 x 180 x 140 = 4 536 000

4 536 000 / 11877 = 382 kg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka