Vikt och hälsotråd 2024

Nu har jag kört drygt en vecka med onlinecoach. -1,2 kg. Dock fortfarande inom hyfsad normal vikt för mig, men 3,4 kg under toppnotering för några veckor sen, så jag är nöjd! Träningen är "lätt" än så länge, jag är duktig på att planera in att jag ska träna, jag får välja från 3-6 pass i veckan, min ambition är 4-5.

Maten är faktiskt en överraskning, jag äter massor 😂 sambon undrar om jag ska äta ihjäl mig, det är så rejäla portioner. Och jag får äta sås! 😍 Grunden är ofta grekisk yoghurt eller helt enkelt lätt creme fraiche med smak. Jag har köpt glass från nicks som jag åt lite av igår också. 😋 Allt som saknas är lågkalori-vin 🤭

Målet är att gå ner 10 kg från toppnoteringen, så det är "bara" 6,6 kg kvar.
 
IMG_2023.jpeg


Idag var jag glad att ha registrerat vikten så länge! Mentalt jobbigt med en så aggressiv uppåtsving, speciellt när jag ätit mer(på/nära kaloribalans) några dagar. Men det är ju egentligen en rätt normal variation för mig.
 
Ledig tid är det svåraste för mig när det kommer till intag. Glass, godis och god mat blir det fort för mycket av. Försöker men misslyckas nästan alltid på semestern.
Motionen är rätt lätt att hålla igång och det är ju alltid något.

Idag blev det 7.5 km varav 1.5 km var intervaller.
IMG_8938.jpeg
 
Nu har jag kört drygt en vecka med onlinecoach. -1,2 kg. Dock fortfarande inom hyfsad normal vikt för mig, men 3,4 kg under toppnotering för några veckor sen, så jag är nöjd! Träningen är "lätt" än så länge, jag är duktig på att planera in att jag ska träna, jag får välja från 3-6 pass i veckan, min ambition är 4-5.

Maten är faktiskt en överraskning, jag äter massor 😂 sambon undrar om jag ska äta ihjäl mig, det är så rejäla portioner. Och jag får äta sås! 😍 Grunden är ofta grekisk yoghurt eller helt enkelt lätt creme fraiche med smak. Jag har köpt glass från nicks som jag åt lite av igår också. 😋 Allt som saknas är lågkalori-vin 🤭

Målet är att gå ner 10 kg från toppnoteringen, så det är "bara" 6,6 kg kvar.
Jag skulle ha gjort min incheckning idag istället, hoppade ner -0,7 till 🤭 så totalt nedgång 4,2 och 5,9 kg kvar till mål!
 
Ligger runt 60, nu mer 61. På måndag börjar Joinas sommarbootcamp. Det blir bra. Mycket träning.

Har köpt en ny våg. Kan bli intressant på fredag 🙈
 
Jag har totalt gått ner 5 kg och har uppskattningsvis 5 kg kvar som jag vill bli av med.

På nedsidan med detta är att ett par friluftsbyxor som jag fick i julklapp nu är på tok för stora. Alla lappar är kvar så jag har skickat ett mejl till butiken och frågat om jag inte (snälla, snälla! 🙏) skulle kunna få byta dem till en mindre storlek trots att det har gått så lång tid. Annars får jag bita i det sura äpplet. Med långkalsonger eller dubbla långkalsonger kan de i och för sig bli ett par bra vinterbyxor.

På plussidan är att en mängd andra fina friluftskläder som jag har faktiskt passar igen. Jag känner mig som värsta friluftsfasihonistan! Jag försöker besinna mig och inte packa allt jag har när vi reser till Jämtland i nästa vecka.
 
Total nedgång -5,2, så nu är det kvar 4,9 kg. 😊 Går oförskämt bra med kosten, även om jag är lite trött på att äta samma sak hela tiden (för att det går snabbt att laga).
Får man fråga vad det är du lagar? Jag är ute efter en maträtt som är relativt nyttig och snabblagad som jag kan äta på jobbet. Hatar att laga mat och hade därför kunnat tänka mig att äta samma rätt typ alltid när jag jobbar. Behöver även skärpa till min kosthållning något och det kan vara en bra början.
 
Får man fråga vad det är du lagar? Jag är ute efter en maträtt som är relativt nyttig och snabblagad som jag kan äta på jobbet. Hatar att laga mat och hade därför kunnat tänka mig att äta samma rätt typ alltid när jag jobbar. Behöver även skärpa till min kosthållning något och det kan vara en bra början.
1000006400.jpg


Det här har blivit standard, kyckling i airfryer, ris, broccoliris(pga går snabbt, kan ha vanligt broccoli istället) och en ganska rejäl klick lätt creme fraiche med smak. Portionerna är helt enorma men jag blir mätt och går ner i vikt så det verkar fungera 😅 enligt receptet ska jag egentligen äta ännu mera ris, men det är omöjligt 🤭
 
Får man fråga vad det är du lagar? Jag är ute efter en maträtt som är relativt nyttig och snabblagad som jag kan äta på jobbet. Hatar att laga mat och hade därför kunnat tänka mig att äta samma rätt typ alltid när jag jobbar. Behöver även skärpa till min kosthållning något och det kan vara en bra början.
1000006190.jpg


Ett annat exempel, potatis och rotfrukter i airfryer, stekt lax och lätt creme fraiche. Tror jag skulle ha typ 100 g till potatis egentligen men jag orkade nästan inte det där 😅
 
Får man fråga vad det är du lagar? Jag är ute efter en maträtt som är relativt nyttig och snabblagad som jag kan äta på jobbet. Hatar att laga mat och hade därför kunnat tänka mig att äta samma rätt typ alltid när jag jobbar. Behöver även skärpa till min kosthållning något och det kan vara en bra början.
1000006181.jpg

Pasta med kyckling, broccoliris, jag tror det var lätt Philadelphia och lätt creme fraiche också. 😊
 
77,5 idag precis innan mens och efter en riktigt grisig helg 😝 klart det är lite påfrestande mentalt med plus på vågen, men helgen var planerad så det är ingen idé att gå och gräma sig över det. Gjorde ett aktivt val och nu får jag stå för det 😅
 
Jag har av olika anledningar ätit alldeles för mycket socker det senaste halvåret, vilket gjort att de kilon jag tappade under förra våren och höll någorlunda i schack under hösten nu kommit tillbaka :meh: Jag har samtidigt tränat mer än någonsin så lite är eventuellt muskler. Sockret äts i ganska stor utsträckning i smyg, jag skäms mycket över mitt sötsug.

Förra våren körde jag 16:8-fasta som fungerade väldigt bra i kombo med minimalt med socker och snacks. Har hållit i fastan någorlunda på veckodagarna men inte under helgen då jag vill äta tillsammans med familjen men nu känner jag att energinivån på förmiddagen blir så lidande av att inte äta frukost och som frukostmänniska så saknar jag verkligen frukosten. Så nu har jag bestämt mig för att fokusera på att få i mig mer protein och att minska portionerna något, samtidigt som jag helt ska utesluta socker som jag äter i smyg/ensamhet. Nu under sommaren kommer jag ändå äta socker i sociala sammanhang, glass vid badet osv men efter semestern ska sockret ner till ett minimum.

Det blir en så ond spiral av mitt sockerätande. Jag äter för att jag är trött/sur/ledsen, blir av sockret ännu mer trött/sur/ledsen och så är det igång. Jag mådde verkligen toppen förra våren när jag inte åt socker i princip alls.

Målet i sommar är att stoppa viktuppgången men det är inte realistiskt att försöka gå ner i vikt nu, det tar jag tag i när jag börjar jobba igen.
 
Jag har totalt gått ner 5 kg och har uppskattningsvis 5 kg kvar som jag vill bli av med.

På nedsidan med detta är att ett par friluftsbyxor som jag fick i julklapp nu är på tok för stora. Alla lappar är kvar så jag har skickat ett mejl till butiken och frågat om jag inte (snälla, snälla! 🙏) skulle kunna få byta dem till en mindre storlek trots att det har gått så lång tid. Annars får jag bita i det sura äpplet. Med långkalsonger eller dubbla långkalsonger kan de i och för sig bli ett par bra vinterbyxor.

På plussidan är att en mängd andra fina friluftskläder som jag har faktiskt passar igen. Jag känner mig som värsta friluftsfasihonistan! Jag försöker besinna mig och inte packa allt jag har när vi reser till Jämtland i nästa vecka.

Jag fick byta byxorna! Så himla hyggligt trots att det hade gått fem månader längre än vad bytesrätten egentligen tillåter. Bästa Naturkompaniet!
 
-5,6 kilo och 4,5 kg kvar. Nu börjar jag faktiskt märka lite skillnad på kläder, det känns jättekul! Sambon tyckte att jag ser ut att ha starka ben och min gymkompis tycker att jag har blivit mer slimmad och ser stark ut 😁

Jag har bara hållit på i sex veckor så jag är supernöjd!
 
-5,6 kilo och 4,5 kg kvar. Nu börjar jag faktiskt märka lite skillnad på kläder, det känns jättekul! Sambon tyckte att jag ser ut att ha starka ben och min gymkompis tycker att jag har blivit mer slimmad och ser stark ut 😁

Jag har bara hållit på i sex veckor så jag är supernöjd!
Starkt! Extra bra gjort under sommaren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: miumiu
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 415
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp