Vikt och hälsotråd 2024

Som vanligt efter semestern så gör jag en liten ”omstart” efter för mycket av det mesta.
Det brukar gå bra när vardagen kommer. Äter frukost hemma och får lunch på jobbet. Godis lågsr jag bli helt eller minst på veckodagarna.

Jag tänkte att vi kanske kunde tipsa varandra om goda frukostar, smarta mellisar och varierande kvällsmat som är hyfsat nyttiga.
Jag har lite dålig fantasti. Mot godissug så har jag råa morötter och läkerol som bästa tipset.

Motionen har jag hållit i bra. Så det känns bra att bara fortsätta så.

Jag tänker inte väga mig i början utan fokusera på goda vanor.
 
-7,5 kg. 2,6 kvar till målet. Ska utomlands om 5 veckor och det är egentligen inte omöjligt, men jag hade satt målet till jul så ingen stress. 😊

Det roliga med min coaching är att jag har börjat lära mig att äta annorlunda, jag har inte loggat en måltid på 3-4 veckor. Vilket egentligen var målet med hela min coaching, göra en livsstilsförändring. Jag tänker dock köra på tills jag är i mål och sen några månader till, så jag lär mig hur jag ska äta även när jag är i mål.

Det går oförskämt lätt, jag äter på restaurang, jag äter chips med dipp och jag dricker vin. Jag har verkligen inga förbud, så skönt!

Träningen går också bra, har gått ner i antalet reps så kan öka vikterna lite. Kände dock av ländryggen igår när jag tränade, så ska vara lite försiktig.. Hade hoppats att den skulle börja tåla lite mer belastning snart!
 
För mig har det nog tagit lite stopp alternativt gått i fel riktning. Jag har pajat en fot och så fort jag gör lite mer så gör det rejält ont. När jag läser så verkar det vara en stressfraktur :crazy:
Om jag inte gör saker fysiskt så äter jag för mycket och när det inte ens blir 1,5 km promenad till jobbet så.....
Ska testa att gå imorgon om jag inte överbelastar idag
Lite depp just nu
 
För mig har det nog tagit lite stopp alternativt gått i fel riktning. Jag har pajat en fot och så fort jag gör lite mer så gör det rejält ont. När jag läser så verkar det vara en stressfraktur :crazy:
Om jag inte gör saker fysiskt så äter jag för mycket och när det inte ens blir 1,5 km promenad till jobbet så.....
Ska testa att gå imorgon om jag inte överbelastar idag
Lite depp just nu
Prova cykla istället? 😊
 
Ikväll har jag gjort löppass nummer tio för i år (och på flera år...). Det blev 5 km på ganska så precis 32 minuter. Tidigare idag körde jag 90 minuter på berget (med cykel). Puttade upp och cyklade ned i bitvis ganska tuff terräng. Har träningsmål tre timmar per vecka och idag var första gången denna veckan jag hade tid att träna så jag fick maxa.
20240824_120832.jpg
 
Ikväll har jag gjort löppass nummer tio för i år (och på flera år...). Det blev 5 km på ganska så precis 32 minuter. Tidigare idag körde jag 90 minuter på berget (med cykel). Puttade upp och cyklade ned i bitvis ganska tuff terräng. Har träningsmål tre timmar per vecka och idag var första gången denna veckan jag hade tid att träna så jag fick maxa.Visa bifogad fil 151984
Härligt, starkt jobbat!👏
 
Nu är det hets här hemma. Har kört ett 30 minuters hantelpass med Sandra Friberg. Gillar verkligen hennes träning!

Men alltså, nu har jag satt en maxtid för skärmanvändande, den är två timmar per dag och jag klarar nästan aldrig att hålla det. Det känns lite sorgligt att ha träningsmål på tre timmar per VECKA och inte klara det när jag dagligen har tid för mer än två timmars idiotsutfande på telefonen. Så det får väl bli veckans tankeställare när det kommer till hälsa osv.
 
En vecka med hälsosamt ätande. Och lite längre rundor en på slutet av semestern.
Totalt 30.5 km löpning fördelat på fem pass den här veckan varav 7.5 km med Intervaller idag.
Jag kommer aldrig bli snabbast men är nöjd med att göra mitt bästa.
IMG_0196.jpeg
 
1000007463.jpg

Grym middag idag! Krämig kycklingröra i libabröd, orkade halva, vilket blev ungefär 300-350 kalorier. 😋 Hade planerat att äta hela. Första dagen tillbaka på jobbet efter semestern, jag kan inte längre ha mina byxor som jag köpte i slutet av maj, dom är aldeles för stora.. som tur var hittade jag ett par byxor som passade för över två år sen. 😁
 
Visa bifogad fil 152101
Grym middag idag! Krämig kycklingröra i libabröd, orkade halva, vilket blev ungefär 300-350 kalorier. 😋 Hade planerat att äta hela. Första dagen tillbaka på jobbet efter semestern, jag kan inte längre ha mina byxor som jag köpte i slutet av maj, dom är aldeles för stora.. som tur var hittade jag ett par byxor som passade för över två år sen. 😁
Åh det där tyckte jag såg riktigt gott ut! Finns det möjligtvis ett recept man skulle kunna få? 😃
 
Hej hörrni!

Long time, no see osv....
Har uppenbarligen slarvat mer än jag trodde under sommaren. Några kg upp igen :down:
Min femåring, vars fröken är jättegravid, har funderat mycket på detta med gravidmagar, kommer ihåg när lillasyster låg i magen osv. Hon undrade häromdagen varför min mage fortfarande var så stor trots att det inte ligger någon bebis där längre... Nej men kuuul 🙃

Sååå, nu har jag cyklat en timma de senaste dagarna. Ska verkligen försöka få in någon typ av motion i mitt liv varje dag, min steg-app hävdade ca 2500 steg igår liksom, så det behövs annan motion.

Och såklart lite skärpning med maten. Skulle vilja gå ned typ tre kg rätt omgående för att liksom känna att jag hamnar på banan igen.
 
Lite bakslag här med. Var ju riktigt laddad för fortsatt löpning ett par dagar I veckan men det verkar som att menisken i mitt ena knä inte riktigt håller med. Brakade helt oprovocerat ihop en dag när jag stod på jobbet (och ja, jag bara stod rätt upp och ned som man säger här). Det deppigaste av allt är nog att det troligt är åldersrelaterat om den är skadad samt att jag samma dag som den sa upp sig hämtade ut mina nya löparskor 😆. MEN jag kan fortfarande cykla och styrketräna och nog fasiken borde det väl gå att vila, köra knäövningar och sedan smyga igång löpningen igen superförsiktigt.
 
Lite bakslag här med. Var ju riktigt laddad för fortsatt löpning ett par dagar I veckan men det verkar som att menisken i mitt ena knä inte riktigt håller med. Brakade helt oprovocerat ihop en dag när jag stod på jobbet (och ja, jag bara stod rätt upp och ned som man säger här). Det deppigaste av allt är nog att det troligt är åldersrelaterat om den är skadad samt att jag samma dag som den sa upp sig hämtade ut mina nya löparskor 😆. MEN jag kan fortfarande cykla och styrketräna och nog fasiken borde det väl gå att vila, köra knäövningar och sedan smyga igång löpningen igen superförsiktigt.
Ändå extra viktigt med ett par ordentliga löparskor när du så smått ska börja smyga igång knät igen, du får se det så!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: miumiu
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 343
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp