Vikt och hälsotråd 2024

Vad gör ni mer för er hälsa förutom träning och bra kost? :)

Jag har funderat en del på detta sen i vintras då jag nog närmade mig utmattning och det var verkligen ingen trevlig upplevelse.

Som svar på min egen fråga så gör jag detta för att må bra:
  • Försöker äta vettigt och regelbundet.
  • Tränar 3-5 dagar i veckan. Löpning och styrketräning. Har ryggproblem så styrketräning är ett måste och är jag smärtfri så påverkar ju det såklart hela mitt mående.
  • Varierande promenader. Promenaderna är viktigare än löpningen.
  • Ser till att få nog mycket sömn.
  • Njuter av mitt underbara kaffe utan dåligt samvete för koffeinmängden 😅
  • Tar mig tid att bara mysa med mina hästar både i samband med ridning och i hagen. Ger mig såå mycket!
  • Tänker efter en extra gång varje gång jag känner att jag måste göra en massa saker. "Måste jag verkligen ta detta nu?" Svaret är oftast nej. Det här är viktigt för mig. Jag måste inte göra något jämt, jag behöver vila också.
  • Tar mig tid att några ggr i veckan sätta mig och läsa eller slökolla på tvn. Detta hände inte innan i vintras.
  • Vara i skogen. På hästryggen, som jägare, på promenad...skogen är bäst på så många sätt!
  • Umgås med min familj. På olika sätt. Och bara det här med att vi lägger bort telefonerna när vi äter och sitter och pratar och flamsar med varann och kollar läget med varann, så viktigt och värdefullt.
  • Bra planering på jobbet. Och känner jag ut på eftermiddagen att nu är huvudet alldeles för trött, då ger jag mig för dagen och tar nya tag dagen efter istället.
 
Kilo för kilo ser jag försvinna på hemmavågen. Den visar 3-4 kg för lite. Men neråt går det ju.
Jag har diabetesköterskans våg som äkta startvikt. 132.5. Vägde mig på jobbets våg som visade samma som sköterskans dagen efter start. Hemma har det försvunnit 20 kg isch.
På jobbets 14.5. Vafan!

Nåja, försöker tänka på portioner och är nöjd ändå. Har tappat ordentligt i omkrets. Var ju trevligt att kunna stänga jobbets profiljacka. Den har hängt i garderoben i 3 år.
Tack Ozempic.
 
Vad gör ni mer för er hälsa förutom träning och bra kost? :)

Jag har funderat en del på detta sen i vintras då jag nog närmade mig utmattning och det var verkligen ingen trevlig upplevelse.

Som svar på min egen fråga så gör jag detta för att må bra:
  • Försöker äta vettigt och regelbundet.
  • Tränar 3-5 dagar i veckan. Löpning och styrketräning. Har ryggproblem så styrketräning är ett måste och är jag smärtfri så påverkar ju det såklart hela mitt mående.
  • Varierande promenader. Promenaderna är viktigare än löpningen.
  • Ser till att få nog mycket sömn.
  • Njuter av mitt underbara kaffe utan dåligt samvete för koffeinmängden 😅
  • Tar mig tid att bara mysa med mina hästar både i samband med ridning och i hagen. Ger mig såå mycket!
  • Tänker efter en extra gång varje gång jag känner att jag måste göra en massa saker. "Måste jag verkligen ta detta nu?" Svaret är oftast nej. Det här är viktigt för mig. Jag måste inte göra något jämt, jag behöver vila också.
  • Tar mig tid att några ggr i veckan sätta mig och läsa eller slökolla på tvn. Detta hände inte innan i vintras.
  • Vara i skogen. På hästryggen, som jägare, på promenad...skogen är bäst på så många sätt!
  • Umgås med min familj. På olika sätt. Och bara det här med att vi lägger bort telefonerna när vi äter och sitter och pratar och flamsar med varann och kollar läget med varann, så viktigt och värdefullt.
  • Bra planering på jobbet. Och känner jag ut på eftermiddagen att nu är huvudet alldeles för trött, då ger jag mig för dagen och tar nya tag dagen efter istället.

Så bra påminnelse om hur viktigt det är med allt runtomkring för att må bra!
En såndär grej som jag verkligen vill bli bättre på redan Innan det blir mörkt och kallt ute om kvällarna är att gå ut på lunchpromenader på jobbet, gör så mycket att få lite dagsljus sen under vintern när det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem!
 
Så bra påminnelse om hur viktigt det är med allt runtomkring för att må bra!
En såndär grej som jag verkligen vill bli bättre på redan Innan det blir mörkt och kallt ute om kvällarna är att gå ut på lunchpromenader på jobbet, gör så mycket att få lite dagsljus sen under vintern när det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem!

Ja jag har tänkt mer och mer på detta eftersom jag tränat regelbundet i många år och har kontroll på kosten men ändå så hamnade jag där jag gjorde i vintras. Alltså var inte lösningen träning och kost för mig, det hade jag ju redan. Utan fick fundera ordentligt på livet i övrigt också :)

Promenader är verkligen toppenbra!
 
Kaloriunderskott! 😩 Jag har som vanligt blivit lite rundare och har behövt gå ned i vikt igen. Är en kvinna på 43 år och stillasittande jobb så jag satte underskottet på 1300 kcal måndag-fredag och sedan nöjesäta lördag och söndag.

Nytt för i år (jag behöver banta några kilo årligen) är att jag inte väger mig utan går på känsla och hur jag ser ut. Detta för att jag inte ska bli frustrerad om vikten står stilla utan fira de veckor och dagar jag klarar ett underskott.

Jag tror det går super! Jag ser på bilder att jag gått ned sedan islandsresan i maj trots att jag var lite mer avslappnad under semestern. Byxor sitter bättre, tröjor sitter lösare, och jag är lättare i ansiktet.

Men humöret 😩 jag är hangry, känner mig låg, pratar om mat stup i kvarten. Inte är det bekvämt att tappa vikt!! Och så vet man att räddningen är en snabb promenad till ICA, tre minuter bort, där alla möjliga bakverk, kakor och godissorter hägrar… Åhh Will this ever come to an end?!? 😅😭

Dricker varmt vatten för att känna mig mindre hungrig, vad gör ni?
 
Kaloriunderskott! 😩 Jag har som vanligt blivit lite rundare och har behövt gå ned i vikt igen. Är en kvinna på 43 år och stillasittande jobb så jag satte underskottet på 1300 kcal måndag-fredag och sedan nöjesäta lördag och söndag.

Nytt för i år (jag behöver banta några kilo årligen) är att jag inte väger mig utan går på känsla och hur jag ser ut. Detta för att jag inte ska bli frustrerad om vikten står stilla utan fira de veckor och dagar jag klarar ett underskott.

Jag tror det går super! Jag ser på bilder att jag gått ned sedan islandsresan i maj trots att jag var lite mer avslappnad under semestern. Byxor sitter bättre, tröjor sitter lösare, och jag är lättare i ansiktet.

Men humöret 😩 jag är hangry, känner mig låg, pratar om mat stup i kvarten. Inte är det bekvämt att tappa vikt!! Och så vet man att räddningen är en snabb promenad till ICA, tre minuter bort, där alla möjliga bakverk, kakor och godissorter hägrar… Åhh Will this ever come to an end?!? 😅😭

Dricker varmt vatten för att känna mig mindre hungrig, vad gör ni?

Jag räknar visserligen inte kalorier, men när jag hamnar i det där att jag är hungrig jämt så försöker jag ändå äta någonting, bara försöker undvika de där bakverken och godiset liksom. En morot eller ett äpple. Kalorisnål glass om jag är extra sugen på något gott. Finns ju även massor av mättande mellanmål med ägg, keso, kvarg, knäckebröd osv som du skulle kunna kika på och se om du hittar något du gillar även om jag själv är dålig på det :o Tänker att hur mycket som helst kan man inte plåga sig heller!

När jag bara är sugen på någonting på kvällen gör jag mig en kopp te, det lindrar mitt behov av att gå ut i köket och fixa någonting, ha någonting och sitta och hålla i i soffan och det sörpla på.
 
Jag räknar visserligen inte kalorier, men när jag hamnar i det där att jag är hungrig jämt så försöker jag ändå äta någonting, bara försöker undvika de där bakverken och godiset liksom. En morot eller ett äpple. Kalorisnål glass om jag är extra sugen på något gott. Finns ju även massor av mättande mellanmål med ägg, keso, kvarg, knäckebröd osv som du skulle kunna kika på och se om du hittar något du gillar även om jag själv är dålig på det :o Tänker att hur mycket som helst kan man inte plåga sig heller!

När jag bara är sugen på någonting på kvällen gör jag mig en kopp te, det lindrar mitt behov av att gå ut i köket och fixa någonting, ha någonting och sitta och hålla i i soffan och det sörpla på.
Haha, jag plågar mig nog en hel del för jag vill att kaloriunderskottet ska vara över snart! 😅

Jag tänker på att hungershormonet grelin lugnar ner sig om man inte tar så mycket snacks över dagen. Så om man står över en hungervåg så blir den mindre stark med tiden. Det finns ju olika vägar till viktnedgång.

Men lördag och söndag äter jag vad jag vill, det motiverar mig :) Och jag är väldigt snart i mål, ska bara komma ner så att jag får på mig mina favoritridbyxor! Kanske är det bara tre veckor kvar eller så! :)
 
-8 kg, 2,1 kg till mål. Jag börjar vara ganska nöjd, jag har inte registrerat mat på runt 1,5 månader så det går lite långsammare men det gör inte så mycket. Åker på semester om två veckor och räknar med en del plus där, så kanske kan vara i mål i oktober -november någon gång? 😁
 
Jag har nog tappat max 1kg sedan sist jag skrev. Det har varit en rejäl motivatonsdipp men tror ändå det gått långsamt nedåt eftersom de byxor som var ok sist nu sitter lite bättre om än inte helt perfekt än.
Motivationen börjar dock komma tillbaka bland annat för att jag varje gång jag rör mig njuter av den ökade rörligheten. Igår insåg jag att jag börjat kunna slå ihop knäna ben mot ben när jag går om jag vill. Det är givetvis inget jag anser vettigt att göra men bara känslan av att kunna är otrolig :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: miumiu
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 337
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp