Vikt och hälsotråd 2024

Jag har förtvivlat svårt för lagom på semestern.
Men jag gör mina motionsrundor och mina dagliga steg så jag tänker att jag inte ska vara för hård mot mig själv.
 
Har börjat löpträna efter 3-4 års uppehåll. Tycker egentligen att det är skittråkigt men det har sina fördelar och är bra underhållsträning när jag nu inte kan cykla lika ofta som jag vill. Började förra veckan med småpass på 10 minuter och idag körde jag 20 minuter. Kroppen kommer ihåg men jag märker att belastningen är ovan. Tänker att jag får gå försiktigt fram och lyssna på kroppen istället för att bara köra på pannben.

Är förövrigt helt viktförvirrad just nu. Brukar normalt väga mig varannan vecka på jobbet (alltid samma våg). Nu har jag (av olika anledningar) vägt mig på fem olika vågar och alla visar olika. Så jag ligger mellan 63-70 kg. Tycker att allt över 63 som är min "mensvikt" känns lite för mycket. Funderar dock på att strunta i vad jag väger och helt enkelt bara gå på hur jag ser ut och känner mig. Känns det bra så är det bra.
 
hoppar pa har eftersom andra viktnedgangs traden stangdes.

Jag har gatt ner ca 8,5kg sen 1/1, men nastan allt av det fram till april, och sen dess har det mer eller mindre statt still. Har ytterligare 6kg (som jag satt som forsta mal... egentligen ligger slutmalet narmare 9) att ga ner.

Bor i Grekland sa har svart att komma ut pa nagra promenader just nu pga varmen. och nagot gym eller organiserad traning finns det inte tid for nu i hogsasongen. men jag hoppas komma igang med att rora pa mig lite mer sadar runt september nar det varsta varmen ar over.
 
hoppar pa har eftersom andra viktnedgangs traden stangdes.

Jag har gatt ner ca 8,5kg sen 1/1, men nastan allt av det fram till april, och sen dess har det mer eller mindre statt still. Har ytterligare 6kg (som jag satt som forsta mal... egentligen ligger slutmalet narmare 9) att ga ner.

Bor i Grekland sa har svart att komma ut pa nagra promenader just nu pga varmen. och nagot gym eller organiserad traning finns det inte tid for nu i hogsasongen. men jag hoppas komma igang med att rora pa mig lite mer sadar runt september nar det varsta varmen ar over.
Bara så du vet så är det startad en ny. De stängs efter 2000 inlägg.
 
Här står det still, nästan exakt halvvägs. 4,5 kg ner och ungefär fyra kvar, ligger och skvalpar kring 76. Var nere och vände på 75,3 i mitten av juli men det var efter en otroligt dålig matdag så det räknas fasen knapp 😅 Hela månaden har varit absurt lågintensivt, har typ tre träningstimmar totalt i juli i stället för tre per vecka som normalt. Så får nog vara rätt nöjd med att inte ha gått upp 😅
 
-5,8 kg. Det märks på en del byxor, men jag ser ingen större skillnad på bilder 🤭 4,3 kg kvar, men det finns en risk att jag sänker målet 2-4 kg när jag är där, vågade inte sätta ribban för högt när jag började 😅 träningen går utmärkt och knäna är gladare efter jag skaffade knäskydd! Vågar nog prova bulgarians igen nu, dom är ruggigt jobbiga och effektiva 🤭
 
Under flera år har jag behövt gå ner i vikt men misslyckats totalt. Sockerberoendet har varit för stort och vikten har stadigt krupit uppåt från överviktig till början på fettma (eller ja givetvis var det fettma men fettma är ett så stort område så det var i den lägre delen av området).
Nu i april så slutade jag äta godis helt. Jag har ätit EN marianne karamell sedan dess, tror jag har en till liggandes men jag är inte sugen. Jag slutade inte äta andra sötsaker utan den konsumtionen ökade snarare en tid. I maj slutade jag även med detta och har sedan inte köpt något sött alls men bakat ett par gånger. I samma veva la jag om mina mattider och struntade i vad som rekommenderas med sjuttielva mellanmål.
Jag vet inte vad jag vägde, jag vet inte vad jag väger och jag har inte en aning om hur mycket eller lite jag äter kalorimässigt men vikten rasar. Byxorna som satt relativt tajt behöver bytas ut för det ser ut som om de inte är mina. Jag har fått tillbaka massor av rörlighet. Balansen är bättre. När jag ser mig i spegeln ser jag övervikt inte ohälsosam fetma, jag ser helt enkelt något jag kan relatera till. När jag drar åt ett skärp så har jag tappat minst 8 cm i midjan.
Det bästa, jag är inte hungrig mer än korta stunder på det sätt jag äter. Äter jag som man "ska" så är jag hungrig jämt vilket inte fungerar för mig.
Det är så fantastiskt att äntligen börja få ordning på det här och att få må så mycket bättre.
 
Under flera år har jag behövt gå ner i vikt men misslyckats totalt. Sockerberoendet har varit för stort och vikten har stadigt krupit uppåt från överviktig till början på fettma (eller ja givetvis var det fettma men fettma är ett så stort område så det var i den lägre delen av området).
Nu i april så slutade jag äta godis helt. Jag har ätit EN marianne karamell sedan dess, tror jag har en till liggandes men jag är inte sugen. Jag slutade inte äta andra sötsaker utan den konsumtionen ökade snarare en tid. I maj slutade jag även med detta och har sedan inte köpt något sött alls men bakat ett par gånger. I samma veva la jag om mina mattider och struntade i vad som rekommenderas med sjuttielva mellanmål.
Jag vet inte vad jag vägde, jag vet inte vad jag väger och jag har inte en aning om hur mycket eller lite jag äter kalorimässigt men vikten rasar. Byxorna som satt relativt tajt behöver bytas ut för det ser ut som om de inte är mina. Jag har fått tillbaka massor av rörlighet. Balansen är bättre. När jag ser mig i spegeln ser jag övervikt inte ohälsosam fetma, jag ser helt enkelt något jag kan relatera till. När jag drar åt ett skärp så har jag tappat minst 8 cm i midjan.
Det bästa, jag är inte hungrig mer än korta stunder på det sätt jag äter. Äter jag som man "ska" så är jag hungrig jämt vilket inte fungerar för mig.
Det är så fantastiskt att äntligen börja få ordning på det här och att få må så mycket bättre.

Härligt!
 
Under flera år har jag behövt gå ner i vikt men misslyckats totalt. Sockerberoendet har varit för stort och vikten har stadigt krupit uppåt från överviktig till början på fettma (eller ja givetvis var det fettma men fettma är ett så stort område så det var i den lägre delen av området).
Nu i april så slutade jag äta godis helt. Jag har ätit EN marianne karamell sedan dess, tror jag har en till liggandes men jag är inte sugen. Jag slutade inte äta andra sötsaker utan den konsumtionen ökade snarare en tid. I maj slutade jag även med detta och har sedan inte köpt något sött alls men bakat ett par gånger. I samma veva la jag om mina mattider och struntade i vad som rekommenderas med sjuttielva mellanmål.
Jag vet inte vad jag vägde, jag vet inte vad jag väger och jag har inte en aning om hur mycket eller lite jag äter kalorimässigt men vikten rasar. Byxorna som satt relativt tajt behöver bytas ut för det ser ut som om de inte är mina. Jag har fått tillbaka massor av rörlighet. Balansen är bättre. När jag ser mig i spegeln ser jag övervikt inte ohälsosam fetma, jag ser helt enkelt något jag kan relatera till. När jag drar åt ett skärp så har jag tappat minst 8 cm i midjan.
Det bästa, jag är inte hungrig mer än korta stunder på det sätt jag äter. Äter jag som man "ska" så är jag hungrig jämt vilket inte fungerar för mig.
Det är så fantastiskt att äntligen börja få ordning på det här och att få må så mycket bättre.
Grymt jobbat! Skönt att du har hittat en "metod" som fungerar för dig. 😊
 
Med en vecka kvar av semestern så vet jag att jag har gått upp i vikt. Jag vägrar dock väga mig. Men kläderna går fortfarande på och jag har gjort mina löprundor minst varannan dag. Nu ska jag dock hoppa över en under helgen men då har jag sprungit alla dagar till mån-tors.
Känner mig mer avslappnad över lite viktuppgång än tidigare.
I dag blev det en dryg halvmil lång löparrunda.
IMG_9835.jpeg
 
Jag har en låda med för små kläder i garderoben, provade alltihop och ett gäng plagg fick flytta tillbaka till garderoben. Ett par shorts fick jag faktiskt lägga i "sälja/slänga" då dom var aldeles för stora 🥳 har ett par revolution race byxor jag får på mig igen, dock är dom aldeles för tighta fortfarande. Kavajerna kan det bli problem med att kunna ha igen, jag har fått lite väl muskulösa överarmar 🤭
 
Förra veckan, träning varje dag. Denna veckan, första träningspasset idag. Har haft osedvanligt elak PMS och inte alls haft varken lust eller ork till att träna. Det hade jag iof inte ikväll heller men jag gav mig ut ändå. Tanken var 30 min löpning eller 5 km (vilket som kom först liksom). När jag sprungit över 30 och det inte var så många hundra meter kvar till 5 km så blev det båda. Så nu har jag sprungit en halvtimma och 5 km på första gången på väldigt länge.
 
Halvtimme med röjsågen igår, är ju så varm efter 20 minuter så jag tror jag ska svimma men efter 5 min paus så orkar jag en sväng igen. 6 km på elcykeln idag - trampar ju som en galning, annars driver den ju inte. Det kommer att kännas.
 
-6,6 kg! 3,5 kg kvar till ursprungsmålet (kan bli 2-3 kg till när vi når dit, får se!).
Jag ska utomlands om 50 dagar, vore trevligt att ha gått ner 2-3 kg till innan dess. Min plan när jag började var dock att gå i mål till jul, så det går väldigt mycket snabbare än så än så länge i alla fall. 😊

Jag ser dock ingen större skillnad på bilder 😅 jag tycker folk i grupper på fb brukar lägga upp före och efterbilder där skillnaden är hur stor som helst, så för mig är det tur att jag har vågen, för där ser jag ändå en skillnad 🤭
 
Nu har jag antligen kommit igang med att promenera! Gar mellan 4k och 5k varje dag. Tanken ar kanske inte att jag ska ga VARJE dag senare, men atminstone nu forsta manaden for att fa in rutinen. Ar inne pa dag 9 idag. Kanns sa bra och jag har blivit markbart mycket piggare sen jag borjade rora pa mig igen. Kanns riktigt bra.
 
Start: 53.3
V1: 53.9
V2: 54.5
V3: 54.0
V4: 54.6
V5: 54.8
V6: 55.1
V8: 54.0 (-1.1)

Inte helt oväntat med nedgång för jag har slarvat med måltider på senaste tiden… blir att ta nya tag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
448
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: miumiu
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 343
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp