Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

Ja, det var Rafael jag menade. De danska siffrorna i tidigare inlägg var från 2007, här kommer poäng samt omdöme från Herning 2008:

Bedømmelse Hingstekåring
Avlsforbund DV
Sted Herning
Resultat KÅRET
Dato 16-03-2008
Stangmål:168

Beskrivelse:
Dressurbetonet, storrammet og velrejst hingst af fremragende type. Kønt hoved. Passende lang, velformet, velansat, kraftig hals. Lang, skrå skulder. God albuefrihed. Middellang manke. God overlinie. Smidig lænd. Langt, muskuløst kryds. Forlemmerne passende føre og tørre. Indfodet. Velformede hove. Baglemmerne passende føre og tørre. Velformede hove. Bevægelsen særdeles god og smidig i skridt, særdeles god og elastisk med særdeles god takt og bæring i trav. Særdeles god med god balance i galop. Tildelt opdrættermedalje i Sølv. Tildelt Aage Ravns Vandrepokal.

Krop: 9-9-8-9
Lemmer: 7-7
Bevægelse: 9-10-10
Helhed: 9

Springteknik løsspringning:
Kapacitet løsspringning:

Här har han fått 7or både på fram och bakben..

Hälsningar Monika

Ok. Vart läste jag 8 på fram??? Tack ska du ha!!

Jag har inte sett någon uppställd bild på honom utan endast rörliga bilder. Och i de rörliga bilderna så är det något jag inte gillar bak. Han har inte ett "superrakt" kors men jag upplever att han är lite lång i länden och då ser kanske korset rakare ut i rörelse än det gör uppställt?

DV:s avelsförbund verkar dock inte hålla med mig.... :p

Jag har inte sett någon uppställd bild på honom utan endast rörliga bilder. Och i de rörliga bilderna så är det något jag inte gillar bak. Han har inte ett "superrakt" kors men jag upplever att han är lite lång i länden och då ser kanske korset rakare ut i rörelse än det gör uppställt?

Inte det Svenska heller ;)

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11571502&postcount=39

Hittade bla annat den här bilden på honom från mitten av oktober i år, inte att rakt kors i sikte så långt ögat kan se :D

ff042219-f893-4857-af3e-832d30dd1edd.jpg

Han ser ut att ha vuxit till sig...

Hälsningar Monika

KL

Jag har varit in på en del danska sidor och där menar en del uppfödare att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man sätter BH Romanov och hans söner på ett sto med sämre överlinje, pga att de verkar nedärva en svag länd och ett rakt kors. Detta finns ju inte med i Romanovs fölbedömning (givetvis) men är någonting som ett flertal uppfödare tycker sig se.

Noa

KL

Jag har varit in på en del danska sidor och där menar en del uppfödare att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man sätter BH Romanov och hans söner på ett sto med sämre överlinje, pga att de verkar nedärva en svag länd och ett rakt kors. Detta finns ju inte med i Romanovs fölbedömning (givetvis) men är någonting som ett flertal uppfödare tycker sig se.

Noa

Den risken finns med hela Don Schufro-linjen också (svag länd). Hur som helst så har inte Rafael rakt kors, men han är definitivt långlinjerad. Det finns det både för- och nackdelar med.

Knapplån!
Har detta sto svag överlinje??
(18år, fölsto o med föl vid sidan).
158-08005.jpg

Den risken finns med hela Don Schufro-linjen också (svag länd). Hur som helst så har inte Rafael rakt kors, men han är definitivt långlinjerad. Det finns det både för- och nackdelar med.

Lite intressant kan vara att danskarna precis har haft sin förbesiktning för uttagning till 2009 års kåring. 221 hingstar födda 2006 har visats varav 46 tagits ut till kåringen, 31 av dessa var dressyrbetonade. Mesta fadershingst av de uttagna hingstarna var Blue Hors Romanov, han har fem söner uttagna till kåring 2009, två av dessa uttagna hingstar har Don Shufro som morfar, så så hemskt dålig kan den kombinationen kan inte vara.

Knapplån!
Har detta sto svag överlinje??
(18år, fölsto o med föl vid sidan).
158-08005.jpg

Nej, det tycker jag inte! Lite Florestan-modell, nästan. Jag skulle snarare försöka kombinera henne med en hingst med bra halsansättning, då den ser lite bred ut.

Lite intressant kan vara att danskarna precis har haft sin förbesiktning för uttaMesta fadershingst av de uttagna hingstarna var Blue Hors Romanov, han har fem söner uttagna till kåring 2009, två av dessa uttagna hingstar har Don Shufro som morfar, så så hemskt dålig kan den kombinationen kan inte vara.

Nej, och på det hela taget väljer jag hellre en lång länd än en kort rygg, som oftast är stelare.

Nej, han ser inte ut att ha rakt kors på den bilden, det är nog länden jag hakar upp mig på.

Lite intressant kan vara att danskarna precis har haft sin förbesiktning för uttagning till 2009 års kåring. 221 hingstar födda 2006 har visats varav 46 tagits ut till kåringen, 31 av dessa var dressyrbetonade. Mesta fadershingst av de uttagna hingstarna var Blue Hors Romanov, han har fem söner uttagna till kåring 2009, två av dessa uttagna hingstar har Don Shufro som morfar, så så hemskt dålig kan den kombinationen kan inte vara.

Eftersom Romanov diskuterats i tråden så hittade jag nu på BlueHors sida följande:
"Ved Oldenburger hingstekåringen i Vechta uddeles hvert år en særlig pris til den mest talentfulde og vindende sportshingst, der i en ung alder bevæger sig mod international topsport.
VTV prisen uddeles hvert år til en yngre dressur- og en springhingst med kapacitet til at gå hele vejen i international topsport.
Blue Hors Romanov blev ved hingstekåringen i den forgangne weekend i Vechta hædret under Althengstparaden som VTV Dressurhengst 2008.
Med sine kun 8 år har Romanov allerede debuteret i international Grand Prix og som vinder af flere Grand Prix klasser har han udvist et stort potentiale.
Blue Hors Romanov blev under Althengstparaden redet af Anna Blomgren og ekvipagen fik med deres bjergtagende opvisning det begejstrede publikum op af stolene."

Liknande trådar

Avel Danskarna har tagit ut sina redan. Ganska ensartade stammar och Blue Hors dominerar totalt. 5-åringar Grevens Sa'Va' (e Blue Hors...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 050
Senast: ekedal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025