Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Sv: Unghäst VM 2010 (Dressyr)

*kl*

ojojoj, nu blev publiken sur och Andreas besviken... Men jag håller med domarna här!

Trist att mna inte kan spola tillbaka.. Kanske kan kolla sedan? Vet inte. Jag jobbar samtidigt och kan inte kolla alla (jobbar för mig själv så det är jag själv som blir lidande av att jag myglar ;))

Fjorlårsvinnaren Hönnerups Driver fick stående ovationer av publiken, men domarna drog ner hårt på att den visades i alldeleds för mycket samling. Publiken buade och skrek när poängen lästes upp.

Ahh.. jag hörde bara buandet.. ;) Tack för förklaringen.

Blickpunkt påminner om Belamour ganska mycket men vad jag sett nu så ser han bättre ut. Hans morsa var ett Weltmeyersto och det är kanske inte fel tänkt?
Vad brukar Bellisimo passa bäst med?
/U

Och jag att man inte ska underskatta Belamour, jag ser honom som en av de bästa dressyrhingstarna vi har i Sverige idag och tror att han i framtiden kommer bli en avelsmatador.

Idag såg han dock lite tråkig ut och man skulle önska lite mera glöd under hovarna.

För övrigt gillade jag Rafael bäst idag.

Ja, Blickpunkt har Belamour positiva sidor, som mjukheten i kroppen och avspändheten men inte den mer negativa "slappheten" i bakkärran och har mer uppförsbacke i rörelserna.

Och jag att man inte ska underskatta Belamour, jag ser honom som en av de bästa dressyrhingstarna vi har i Sverige idag och tror att han i framtiden kommer bli en avelsmatador.

Idag såg han dock lite tråkig ut och man skulle önska lite mera glöd under hovarna.

För övrigt gillade jag Rafael bäst idag.

Ja.. det är ju en tråd som handlar om världens bästa unghästar so tävlar mot varandra och bara att vara med i den här tråden visar ju att det inte är en dålig häst jag skriver om. Men det var så självklart att jag inte skrev det, men det är kanske värt att förtydligas.
Klart att han har många fördelar, jättetrevlig stam dessutom. Men han har även svagheter och det är det jag funderar över.. Vilket sto han passar bäst med. Få hingstar passar till alla ston och jag tror att det är en dålig idé att ta ett sto med svag bakbensmekanik och dålig front till honom.
Om han blir en avelsmatador eller inte vill jag lämna osagt, det finns hingstar jag tror mer på om jag ska vara ärlig, men han kommer säkert lämna mycket som är bra och framförallt mycket som är trevligt.

Rafael såg rigtigt fin ut.. Kollade lite på hans hemsida (igen) efter ritten. Biljarderar han fram eller såg jag snett?
/U

Ja, Blickpunkt har Belamour positiva sidor, som mjukheten i kroppen och avspändheten men inte den mer negativa "slappheten" i bakkärran och har mer uppförsbacke i rörelserna.

:) Ja men där beskrev du det bra, tack! Jag fick inte till det.. Kommer snart gäster, vill inte missa Deja (har inte sett henne alls):)
/U

Han biljarderar. Såg honom som 4-åring och då var det rätt rejält, mindre nu.

Blue Hors Bentley är en Bellisimo - Weltmeyer och han rör sig också hyfsat trevligt enligt min smak ;). Men jag vet inte om han är med i unghäst vm, men det är kanske en bra kombination..
/U

Jag tror att tyska/holländska/danska ryttare generellt sett är duktigare på att få fram glöd under hovarna utan att hästarna blir spända och går bakom hand än vad svenska ryttare generellt är.

Nu är det snart dags för Deja :banana:

Är det så.. Är det folket och inte hästarna vi ska avla på?
Deja!!:love: Såg inte hela men det jag såg..
Det är sådana jag vill avla fram :) Hur gör man det?
/U

Superfin! :love: Synd på bytena idag, det var samma som i Falsterbo väl? Men med tanke på att hon är ett år efter många av de andra så är det verkligen imponerande :bow:

Kanonfin häst med härlig inställning, superflott och massor av utstrålning. Och som du skrev, hon har fått en avkomma och det gissar jag att de flesta stona i startfältet inte fått (?), kanonprestation!
Glöd nog under hovarna på den hästen fast den har svensk ryttare ;). Tror att vi kommer att få se mer av den framöver. Himla skoj att det var en svensk uppfödning. Kollade henne på blup och hon verkar ha en ganska intressant mamma också.
Hoppas att hon får stanna kvar i Sverige och fortsätta ridas av sin duktiga ryttare.
/U

Jag tycker att Dejas ryttare är en av de bästa svenska unghästryttarna som verkligen har förmågan att ta fram energi och utveckla gångarterna ännu mer. Jag är superimpad av hennes jobb med Hermes i synnerhet. Jag gillade inte riktigt honom som treåring men jisses vad fint han har utvecklats under denna ryttare!!

Ja, Anna Svanberg är ju en ryttare som får beröm av utländska medier, bl a Eurodressage, tvärtemot vad de flesta andra svenska ryttarna brukar få under unghäst-VM...
Jag hoppas att uppfödaren får höga bud från bra ryttare så att hon kan tjäna mycket pengar på sin fina häst och ändå få nöjet att följa den upp i klasserna (man behöver ju inte stå som ägare för det). Kanske en sponsor som kan låta samma duktiga ryttare ha kvar hästen för vidare utbildning?

Senast ändrad:

Jag tycker att Dejas ryttare är en av de bästa svenska unghästryttarna som verkligen har förmågan att ta fram energi och utveckla gångarterna ännu mer. Jag är superimpad av hennes jobb med Hermes i synnerhet. Jag gillade inte riktigt honom som treåring men jisses vad fint han har utvecklats under denna ryttare!!

Sant, hon syns ofta i resultatlistorna med fina resultat, på flera olika hästar. Roligt! :)
/U

Ja, Anna Svanberg är ju en ryttare som får beröm av utländska medier, bl a Eurodressage, tvärtemot vad de flesta andra svenska ryttarna brukar få under unghäst-VM...
Jag hoppas att uppfödaren får höga bud från bra ryttare så att hon kan tjäna mycket pengar på sin fina häst och ändå få nöjet att följa den upp i klasserna (man behöver ju inte stå som ägare för det). Kanske en sponsor som kan låta samma duktiga ryttare ha kvar hästen för vidare utbildning?

Så klart, jag förstår absolut om hon väljer att sälja, buden måste ku vara riktigt höga och många. Hon har ju en fin dotter till henne så skulle hon sälja skulle hon ju ändå ha ne bit kvar av sin fina häst.
Vem har Anna tränat för mest egentligen?
/U

Liknande trådar

Avel German Horses Selected for 2009 World Young Horse Championships 5-year olds * Bergerac (HAN by Belissimo M x De Niro) - Isabell...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 185
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka