Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009
Det är uttagningen till Unghäst-VM vi pratar om, fyra platser. Vet man redan på förhand att t ex sex godkända hingstar ska konkurrera om de platserna tror jag man avstår kval o dyl och satsar på t ex Avel- och Sportchampionatet.
Det finns många fina unghästar runt om i landet även hos de som inte är internationella ryttare.
Det kostar ju inte mer att utbilda hästen och satsa till att gå unghäst VM för du måste ju ända rida Falsterbo och div kval och skall man satsa på Breeders måste ju ändå hästen vara såpass klar och utbildad och stark att den lika gärna skulle kunna gå i Falsterbo, jag menar man kan ju inte vänta med att utbilda hästen om man skall ha en chans på breeders det skall man inte inbilla sig.
Jag tror faktiskt att man försöker iallafall , trots att det är utländska hingstar med OM man nu har en så bra häst i stallet.
I fälttävlan skickar dom oxå utländska hästar men det beror i första hand på att dom vill skicka rutinerade ryttare som kan lotsa runt dessa unga hästarna på de banorna, du måste som ryttare ha tävlat svår klass (***) för att rida 7 åringarna och MsvA klass (**) för att rida 6 åringarna i finalerna i Frankrike. Först när du som ryttare uppfyllt de kraven så tas det hänsyn till resultat och sist att hästarna är svenskfödda.
Kriterier för att kvala unghästar till Unghäst-VM i Le Lion, Frankrike.
Följande kriterier gäller:
1.FEI kvalificeringskrav - se FEI:s hemsida
2.Ekipagets resultat på internationella och nationella tävlingar
3.Ryttaren skall ha erfarenhet av starter i klassen över den de har tänkt rida i unghäst-VM.
4.Det tas hänsyn till att hästen är svenskfödd när ovanstående kriterier har uppfyllts.