Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Sv: Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Och ståhejet i Verden!?

Jaja, Verden skall det vara! Personligen mer informerad om ståhejet i Aachen då min dotter var där i fjol.
För svensk del skall man väl visa att man också klarar av massorna i Falsterbo först.

Glad Midsommar och nu är det fotboll igen!!!

Nu är tyska uttagningen avklarad, en mastodont tillställning enligt rapporten från eurodressage.com
Holländska kortlistan oförändrad enligt samma källa.

Sista svenska programridningen före Falsterbo går imorgon på Eriksberg

The selected 5-year olds are:

* Florestine, Rheinländer Stute v. Florestan I - Rohdiamant (Züchter: ZG W. und B. Ameln, Reiter: Holga Finken)
* Henglein's Licosto, Westfalen Hengst v. Licotus - Rosenkavalier (Züchter: Alfons Baumann, Reiter: Steffen Frahm)
* Lissaro van de Helle, Hannoveraner Hengst v. Lissabon - Matcho AA (Züchter: Jürgen Dittmer, Reiterin: Claudia Rüscher)
* Sarkozy, Hannoveraner Hengst v. Sandro Hit, Mutter von Weltmeyer (Züchter: Arno Mester, Reiterin: Eva Möller )
* Schumacher, Westfalen Hengst v. Stedinger - Weltmeyer (Züchter: Wilhelm Lambardt, Reiterin: Claudia Rüscher)
* Wasabi, Oldenburger Wallach v. Welt Hit IV - Lancer I (Züchter: Hans Radloff, Reiterin: Victoria Michalke)
* Weihegold OLD, Oldenburger Stute v. Don Schufro - Sandro Hit (Züchterin: Inge Bastian, Reiterin: Kira Wulferding)
o 1. Reserve: Sir Rubin, Oldenburger Hengst v. Sir Donnerhall I - Rubinstein I (Züchter: Marion Menck, Reiterin: Dorothee Schneider)
o 2. Reserve: Damon Jerome H, Rheinländer Hengst v. Damon Hill - Guy Laroche (Züchter: Willi Schneider, Reiterin: Uta Gräf
o 3. Reserve: Horatio, Hannoveraner Wallach v. Hochadel - Matcho AA (Züchterin: Susanne Buroch, Reiterin: Dorothee Schneider)

The selected 6-year olds:

* Blickpunkt, Westfalen Wallach v. Belissimo M - Weltmeyer (Züchter: Heribert Westhoff, Reiterin: Eva Möller)
* Dresden Mann, Westfalen Hengst v. Dresemann - Florestan I (Züchter: Hubert Vornholt, Reiterin: Ingrid Klimke)
* Du Soleil, Hannoveraner Wallach v. De Niro - Caprimond (Züchter: Sven Kahrens, Reiterin: Saskia Lieben-Seutter)
* Eloy, Hannoveraner Hengst v. Earl - Wendenburg (Züchter: Johann Fuseler, Reiterin: Christin Schütte)
* Redford, Hannoveraner Wallach v. Rosentau - Escudo I (Züchterin: Gisela Franke, Reiterin: Jessica Werndl)
* Soliere, Hannoveraner Hengst v. Sandro Hit - Donnerhall (Züchterin: Sandra Neff, Reiterin: Eva Möller)
* Watulele, Hannoveraner Wallach v. Wolkenstein II - Frappant (Züczter: Richard Brümmer, Reiterin: Esther Maruhn)
o 1. Reserve: Wellendorff, Hannoveraner Wallach v. Weltmeyer - Shogun xx (Züchter: Eberhard Hennings, Reiterin: Julia von Platen-Elmerhaus)
o 2. Reserve: Agnone, Rheinländer Hengst v. Abanos - Dream of Heidelberg I (Züchter: Roberto del Bianco, Reiter: Oliver Oelrich)
o 3. Reserve: Waterkant, Hannoveraner Hengst v. Wolkenstein - Matcho AA (Züchter: Wilhelm Tamm, Reiterin: Jessica Werndl)

Slänger in en film på Lissaro vd Helle också. En kille med en hel del färg. :)

http://www.youtube.com/watch?v=igHMZ6NnmCQ

En fin hoppstammad dubbeltalang som vann Bundes som treåring. Första fölomgången var inte jättelyckad eftersom han fick ganska så dåliga ston av blandad hoppstam, som han visserligen förbättrade. Efter vinsten så betäckte han flera fina dressyrston så det ska bli spännande att se hur fölen ser ut efter honom i år.

Mamman är helsyster med Maurice och på mödernet finns svårklasshästar i både hopp och dressyr.

Och detta var delatagarna på Ericsberg, allt enligt Ridsport

5 år
Manchester val e.Weltman - Midt-West-Ibi-Light, mormodern Amina e. Amiral är halvsyster till Tinne Wilhelmssons gamla mästerskaps häst Cezar
Rackham the Red val e.Rubinrot - Chapman (stofam. 36) Urbino i 3:je led

6 år
Crissfire S val e.Cosmopolite S - Landlord (stofam. 46) ren hoppstam, man får gå tillbaka till momorsfar Utrillo innan man hittar lite gröna staplar.
Darcia sto e.Danone - Don Schufro (stofam. 31) från V. Hoby stuteri, linje avlad 3x3 på Donnerhall, Urbino i 4:de led.
Emma sto e.Emmerton - Maraton (kommer ur samma möderne som Urbino 430, mormodern Jenni 14183 har bl.a. lämnat Chatezze e.Cortez, som i sin tur har sonen Chawa e.Warsteiner, båda med mängder av placeringar t.o.m. Sv klass hoppning) även Emma har mycket höga poäng (9-10) på sin hoppning vid 3 års testet.)

Totalt visades enligt J-O Olsson 10 5-åringar och 12 6-åringar.

Tyskarna hade ca 80 hästar på sin uttagning, så då är nog chanserna att bli uttagen större i Sverige, både om man ser till de visade och avlen i stort.

kl

Skönt att de svenska femåringarna klarade besiktningen i dag. Jag ska åka dit i morgon och jag ser fram mot en helg med många trevliga hästar och duktiga ryttare;)

Åh vad kul att du ska dit! Snälla rapportera om hur Damino sköter sig:)!.

Kommer det att finnas sändningar på nätet från Verden?

Jag ska rapportera, vi kör ner i morgon och hinner inte se honom då, men jag hoppas att han går vidare till fredag, men helst lördagen såklart:laugh:

Javisst.Gå in via verden-turnier.de.
De sände f ö Hannovers "rikssto" live hela dan idag.

Satt och tittade på treårsstona. Lyckades pricka in 4 av 5 ston som gick till finalringen. Känner jag mig nöjd med. :)

Vann gjorde ett jättefint sto e: Damsey - Brentano II.

Tack för länken!

Men alltså är jag blind ellerfinns ingen startlista ute för femåringarna imorgon?

Senast ändrad:

Finns, Ergebnisse/Zeitplan. klassen heter ngt efter sponsorn och det står under att det är 5-åringarna. Börjar 9. Klicka gul klocka i högerkanten för startlistan.

Finns, Ergebnisse/Zeitplan. klassen heter ngt efter sponsorn och det står under att det är 5-åringarna. Börjar 9. Klicka gul klocka i högerkanten för startlistan.

Tyvärr har svenskarna startnummer i främre delen av startfältet, vilket nog får ses som en nackdel när det rör sig om en bedömningssport:
4 Manchester
5 Damino SD
11 Isac
27 Wellington

Totalt 43 ekipage, sist är Helgstrand/Torveslettens Stamina som kontrollerar fältet.
Skall bli kul att följa.

Och jag tycker det är trist att de bara sänder dressyr på webb-tvn. Startfälten i hoppchampionaten är hur intressanta som helst! I år är första året på MÅNGA år jag inte är där. Grämer mig inte alls... :( ;)

Men jag får glädja mig över Damsey-dotterns seger i stochampionatet. Det är hur stort som helst att hon vann och hon kommer från hans första fölårgång som var ganska liten. Bådar gott för framtiden!

halvt kl

Någon som har lite bättre koll som kan berätta vad de får poäng för? Skritt, trav, galopp, allmänt intryck... lösgjordhet? något mer?

Och hur många går vidare direkt/till andra kvalet?

Nu var det ett tag sen jag red unghästprogrammen men man får poäng för skritt, trav, galopp, utvecklingsbarhet, allmänt intryck (ryttarens inverkan).

Liknande trådar

Avel German Horses Selected for 2009 World Young Horse Championships 5-year olds * Bergerac (HAN by Belissimo M x De Niro) - Isabell...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 185
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka