Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Sv: Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Och hur många uppfödare har råd att sätta sin lovande unghäst i träning hos de bästa? Det borde finnas uppsamlingsheat där de bästa ryttarna får se uttagna unghästar och leta exceptionella talanger som de kan tänkas vilja rida in sig i?

Huvudet på spiken! Medeluppfödaren i Sverige är en medelålders kvinna som har 1-2 ston i avel och som jobbar heltid. Hur sjutton ska hon ha råd att ställa sin unghäst hos ryttare som tar 10 lakan i månaden? Och när hon väl får ut en massa pengar för sin fina häst för att hon säljer den utomlands, ja då får hon en massa skit för att hon inte sponsrar Sverigen med en kommande mästerskapshäst.

De fantastiska hästar som Deja var bättre än idag ägs av extremt penningstarka människor och de har betingat toppriser på auktioner.

Uppenbart är iaf att något måste ske för att de bästa hästarna i Sverige ska få chans att visa hur bra dom är. ...och det något bör inte innebära att uppfödare ska GE bort halva sin häst.

Kollade resultaten nu och attans Belamour som hamnade just utanför finalen! med ynka 0.02 poäng från final:(. Emma var tvärsist och någon som sett vad som hände?

ja hon skrittade inte ETT steg, helspänd, och de drar supermkt på bristande lösgjordhet. Hörde dock ej delpoängen.

Ja, det var väldans vad han var skrikig och okoncentrerad nu. Så har jag inte upplevt honom på bruksprovet? Kanske har kommit på att han är hingst nu :grin:

Just den här tävlingen är ovanligt svår för unga hingstar. De tre dressyrbanorna ligger väldigt tätt och det är unga hingstar som skriker både här och där vilket gör det oerhört svårt för dem att koncentrera sig. För något år sedan diskuterades det tom att tyskarna skulle sluta ta ut hingstar då det är sällan de kan prestera på topp!

Så jag skulle inte lägga så mkt vikt vid att han är lite skrikig just här, det är tufft för många! :)

Kan säkert vara så :)
Man kan ju alltid hoppas på att han skrikit av sig allt och presterar på topp när det är dags idag ;)

Hoppas att någon vill rapportera hur Damino sköter sig idag. Är på väg till jobbet och hittills har vi inga datorer i taxibilarna:p.

OM webb-tv fortsätter vara sammarbetsvillig :devil:

I morse såg jag mest stillbilder på hästar som random dök upp någonstans på dressyrbanan...

På tal om det, någon som såg Greetings uppvisning ordentligt? Enl Ridsport var det inga större fel men de fick ändå inte direkt några poäng. Vad är det som inte faller domarna i smaken? Av jublet av döma tyckte ju publiken om det :angel: (Vilket kan ha ett litet samband med att Greetings ser ut som sprungen från en sagobok men iaf....)

Annars får vi väl veta det i lilla finalen när de även redovidsar omdömen på hästarna...

Jag hade också dålig uppkoppling men tyckte Greetings såg kanon ut? De premierar ju avspändhet, och det brukar (brukade?) ju vara hans problem, kanske det var därför, för jag såg inga missar? Eller så laggade det just då ;)

Damino var spänd och gnäggade ett par gånger.

Det är ju svårt att se på datorn, men i kommentarerna påpekade de la att han i traven alltid var ställd åt ett håll, även i fel varv. Påverkade även ryggningen som blev stel och böjd osv.

Eurodressage har som vanligt en mycket välskriven artikel med en ingående presentation av de 10 bästa 5-åringarna. Fin-fina lovord till Minna!!
http://www.eurodressage.com/equestr...-year-old-preliminary-test-verden-nose-length

Längre ner i artikeln talas det om dominansen av Sandro Hit blodet, 11 av 43 startande hade honom i stamtavlan.
Så har det ju sett ut i åratal, vad händer med dem sedan efter unghäståren?
Borde det inte ha kommit fram betydligt fler SH-hästar på högre nivå?

Så länge man i alla upptänkliga sammanhang lovordar all form av tysk/holländsk och dansk avel i samma mening som man väljer att inte alls nämna de fantastiska svenska hästarna kommer ingen förändring att ske.

Så länge man inte från alla håll tar för sig, väljer att synas, höras och går rakryggad och stolt över den svenska aveln så kommer inte de svenska ryttarna börja köpa svenskt - för alla "VET" ju att Du får mycket bättre häst för pengarna i Tyskland/Holland/Danmark....och det börjar redan med fölen.

Vi behöver inte krypa vördnadsfullt inför Tyska och Holländska uppfödare/hästhandlare. Vi skall istället försöka lära av varandra....och kanske samarbeta.De är inte ensamma om att ha bra hästar och bra ston...

Det känns nästan fånigt att fölauktionen i september marknadsförs genom att man säger att EN holländsk uppfödare/hingsthållare/hästhandlare kommer att vara på plats!!!
Eller är det så även i Holland när de svenska presumtiva köparna infinner sig??
AMEN! Förbannat bra skrivet! Håller med till 100% :bow:

Senast ändrad av en moderator:

8.32 för Isac och en värdig niondeplats!

glömde förstås kl

Grattis Minna och Isac!

Här är eurodressage artikeln som berör 6 åringarna, här finns en del intressanta synpunkter. T. ex betydelsen av att vara ett känt namn och att starta i slutet på fältet.
Deja ochh Anna Svanberg får väldigt fina lovord för sin uppvisning.
Som Cyllene påpekade så var Don Schufro dominanten bland 6-åringarna.
Det finns ju tre ganska stora årgångar efter honom (2000-2002), innan han blev kasserad för pungbråck, som nu börjar komma upp i perfekt ålder för högre prestationer. Bocelli och Don Dorn är ett par exempel.
http://www.eurodressage.com/equestr...ear-old-preliminary-test-won-uno-donna-unique

Instämmer i gratulationerna till finalplaceringen!!

Tack för länken till Eurodressage...otroligt spännande och intressant läsning!!

Jag uppskattar väldigt mycket vad denna kommentator (Astrid Appels) skriver, eftersom hon inte är knuten till något förbund (vad jag vet) så ser jag det som en oberoende opinion, vid sidan av allt hype, som annars lätt kommer fram i eget intresse.
För er som har sett webtv sändningarna, kan nu jämföra era intryck med artikeln.

Kan ju lägga till Don Corleone också, bland Don Schufro avkommor på väg uppåt!

Jag tyckte att Belamour var riktigt trevlig i gårdagens ritt. Såg ut att ha blivit betydligt mycket smidigare och rörligare i bakpartiet och bänkade mig vid datorn nu för att se. Tyvärr var han "som vanligt" i dagens ritt.
Inte omöjligt att han blir starkare och starkare, och att han var där han är utvilad igår, och lite tröttare idag. Han verkar annars ha ett väldigt trevligt temperament!

Honom på ett elastiskt sto som rör sig genom hela kroppen.. som lämnar bra front så tror jag att det kan bli riktigt bra :). Inte omöjligt att han fungerar utmärkt på ston med mycket aktivitet innanför pannbenet..
Om jag inte gissar fel så tror faktiskt också att hans avkommor kommer att bli uppskattade av många glada amatörer.. Och kanske polisen etc.?
/U

Liknande trådar

Avel German Horses Selected for 2009 World Young Horse Championships 5-year olds * Bergerac (HAN by Belissimo M x De Niro) - Isabell...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 185
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka