Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Sv: Unghäst VM 2010 (Dressyr)

Jag håller ALLA mina tummar för Emma, tror verkligen att de kan komma bland de tre bästa.

De rider ju FEI:s finalprogram för unga hästar , finns på Rsp.förb:s hemsida, samma som på BT och i kvalen dit och poäng för samma saker.

Ah, då har jag koll :idea:

Hittade kvalificeringsreglerna också.
Minna och Isac vann sin grupp och är direkt vidare till finalen :banana::bump::banana:

De är indelade i olika startgrupper där de bästa från varje grupp går vidare till finalen direkt. De vann sin grupp och är därför direktkvalade, oavsett hur många som får högre poäng längre fram i stratfältet ;)

Aha, då är jag med!

För övrigt har jag just nu världens bästa jobb där så gott som alla sitter och följer webbtv sändningarna!

Suck, verkar vara för många inne på servern för jag kommer inte åt sändningarna nu:(.

Tråkigt också att Damino sjabblar bort sig med att gå och skrika och pipa (!) i ryggningen. Om han ska bli sporthäst bör han nog skäras...

Suck, verkar vara för många inne på servern för jag kommer inte åt sändningarna nu:(.

Tråkigt också att Damino sjabblar bort sig med att gå och skrika och pipa (!) i ryggningen. Om han ska bli sporthäst bör han nog skäras...

Var är han i resultatlistan? Ser ingenstans... :(

Kolla långt ner... Han slutade på 7.08, fick 6.4 för lösgjordheten... Men enligt Ridsport ska han gå imorgon iaf. Hade nog nåt att göra med att han har en tysk ryttare. Jag har ingen koll alls på reglerna:o.

Kollade nu och hittills ligger han på 32:a plats med 5 hästar kvar.

Senast ändrad:

Kolla långt ner... Han slutade på 7.08, fick 6.4 för lösgjordheten... Men enligt Ridsport ska han gå imorgon iaf. Hade nog nåt att göra med att han har en tysk ryttare. Jag har ingen koll alls på reglerna:o.

Kollade nu och hittills ligger han på 32:a plats med 5 hästar kvar.

Ok, så han tränas av Andreas men tävlas av någon annan?... Märkligt.

Jag trodde alla fick en andra chans? Förutom de som är direktkvalade såklart.

Ja, det var väldans vad han var skrikig och okoncentrerad nu. Så har jag inte upplevt honom på bruksprovet? Kanske har kommit på att han är hingst nu :grin:

Nej inte så konstigt egentligen. Han står hos Andreas men han tycker att Maik rider Damino så bra att han får tävla honom. Maik är superduktig och har för mig att han har jobbat på Warendorf tidigare.

Damino har verkligen kommit på att han är hingst och jag gissar att han inte kommer att gå i avel de kommande åren om de ska satsa på tävling.

*Knapplån*

Stort grattis till alla inblandade i den superfina Deja som placerades trea i kvalet för sexåringarna idag på absolut jättefina poäng.

Det finns verkligen många jättefina svenskfödda hästar - men det brister förfärligt i marknadsföringen av desamma!!

Dejas prestation att slå sig in i det getingboet, före stjärnor som Hönnerups Driver och Skovens Rafael och Blickpunkt blir ju inte mindre av att hon hade föl som 4-åring!
Hur får vi ut fler bra svenska hästar till bästa ryttarna? De som går i Verden nu ägs i flera fall fortfarande av sina uppfödare - är det enda sättet?

Och hur många uppfödare har råd att sätta sin lovande unghäst i träning hos de bästa? Det borde finnas uppsamlingsheat där de bästa ryttarna får se uttagna unghästar och leta exceptionella talanger som de kan tänkas vilja rida in sig i?

Så länge man i alla upptänkliga sammanhang lovordar all form av tysk/holländsk och dansk avel i samma mening som man väljer att inte alls nämna de fantastiska svenska hästarna kommer ingen förändring att ske.

Så länge man inte från alla håll tar för sig, väljer att synas, höras och går rakryggad och stolt över den svenska aveln så kommer inte de svenska ryttarna börja köpa svenskt - för alla "VET" ju att Du får mycket bättre häst för pengarna i Tyskland/Holland/Danmark....och det börjar redan med fölen.

Vi behöver inte krypa vördnadsfullt inför Tyska och Holländska uppfödare/hästhandlare. Vi skall istället försöka lära av varandra....och kanske samarbeta.De är inte ensamma om att ha bra hästar och bra ston...

Det känns nästan fånigt att fölauktionen i september marknadsförs genom att man säger att EN holländsk uppfödare/hingsthållare/hästhandlare kommer att vara på plats!!!
Eller är det så även i Holland när de svenska presumtiva köparna infinner sig??

Lite märkligt känns det förstås också att man inte ens på Ridsports hemsida kan finna detta fantastiska resultat ännu fastän klassen slutat för flera timmar sedan...

Detta samtidigt som allt som skrivs i Ridehesten ligger ute i svenska media snabbt som sjutton.....

Liknande trådar

Avel German Horses Selected for 2009 World Young Horse Championships 5-year olds * Bergerac (HAN by Belissimo M x De Niro) - Isabell...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 185
Senast: Picea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka