Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

Ja utveckla gärna... fattar noll...

Bernstein är ju "känd" för lösa benbitar. Många av hans avkommor sägs ha det. Om det är något som har förstorats upp eller om sanningen är sådan vill jag låta vara osagt, det är inget som JAG har forskat i något närmare.

Rebus:
Vilket sammanträffande att Bernstein finns med så pass mycket.... Jag som sitter här och säger att jag INTE vågar prova Romanovs son.
Det står ju dock att Skovens Rafael är fri från OCD, men visst kan det dyka upp senare i livet eller har jag fel?

Bernstein är ju "känd" för lösa benbitar. Många av hans avkommor sägs ha det. Om det är något som har förstorats upp eller om sanningen är sådan vill jag låta vara osagt, det är inget som JAG har forskat i något närmare.

Rebus:
Vilket sammanträffande att Bernstein finns med så pass mycket.... Jag som sitter här och säger att jag INTE vågar prova Romanovs son.
Det står ju dock att Skovens Rafael är fri från OCD, men visst kan det dyka upp senare i livet eller har jag fel?

Är ditt sto friröntgat?
jag skulle faktiskt chansa i så fall. Risken måste ändå vara minimal, med tanke på att B trots allt är elithingst!

Det har jag missat totalt:eek:...aldrig stött på en Bernstein avkomma med OCD.
Ja där ser man. Men som sagt...han hade nog inte fått sitt elit om det var många.
OCD beror ju inte bara på arv. Kan ju bero på miljö o foder också.:laugh:

Är ditt sto friröntgat?
jag skulle faktiskt chansa i så fall. Risken måste ändå vara minimal, med tanke på att B trots allt är elithingst!

Tyvärr, mitt sto har en bit som inte gick att ta bort då den var så pass inkapslad. Veterinären sa att jag helt klart kunde använda henne i avel om jag minimerade risken med att välja en hingst som var fri. Därför känns det inte helt rätt att välja Skovens Rafael eftersom jag nu vet att hans far har OCD. Avkomman är ju tänkt att säljas.
Kanske jag kan använda honom på Wetmeyerstoet istället, jag gillar hingsten i sig.

Tack för siffrorna. Kan tycka att 889 på gången är helt rätt. Trodde han hade högre på traven men minns fel.

Hiddeous; han kommer alldeles säkert att bli bättre med mer styrka/muskler. Men till skillnad från Hotline som jag tycker rör sig naturligt väldigt bra trots sin period med valpighet så tror jag att jag kommer att uppleva S Rafaels trav mer "konstgjord". Har du sett honom röra sig utan ryttare? Får känslan av att han blir "fast" i sina rörelser av ryttare/sadel men vet inte om det bara är inbillning.

Sar; jag tycker inte heller om hans kors. Vet inte om det påverkar känslan av att han inte kommer igenom kroppen i traven?

Olgaklara; varför tycker du att han är bra bak? Kan hålla med om att han stoppar benen under sig men jag tycker inte att han tar vikt på dem.

Noa

Att han inte tar så mycket vikt på bak har ju säkert med att han bara är 4år. Jag tycker att han har sina bakben väldigt bra med sig för att vara i den åldern och jag personligen gillar bakben som rör sig som hans.

Man kan nog gissa att sanningen om Bernsteins avkommor och lösa benbitar ligger nånstans mittemellan... Han har ju lämnat väldigt framgångsrika avkommor = stor andel röntgas och då hittar man benbitar vare sig de ställer till problem eller ej. Dessutom har han väldigt många avkommor = risk för att fler låter höra talas om sig.

Till Skovens minus kan man ju säga att det är tråkigt att båda hans far och morfar ej är godkända i Sverige, far pga OCD och morfar pga pungbråck, även om det senare är ett mindre problem. Men det finns ju så många hingstar att använda som INTE har de här "liken i bagaget", och hur kul är det att stå där med en unghäst som har en benbit, det kan de få ändå... Han ska vara outstanding för att vara värd det, så resonerar jag, och jag tycker mycket om honom, men jag är inte beredd att ta risken.

Till Skovens minus kan man ju säga att det är tråkigt att båda hans far och morfar ej är godkända i Sverige, far pga OCD och morfar pga pungbråck, även om det senare är ett mindre problem. Men det finns ju så många hingstar att använda som INTE har de här "liken i bagaget", och hur kul är det att stå där med en unghäst som har en benbit, det kan de få ändå... Han ska vara outstanding för att vara värd det, så resonerar jag, och jag tycker mycket om honom, men jag är inte beredd att ta risken.

Att ha Don schufro i stamtavlan är enbart en fördel - bättre dressyrförärvare finns liksom inte! Så att det skulle vara ett "lik" är helt obegripligt för mig. OCD-problematiken är inget hinder i Danmark, så att det skulle vara det i Sverige är heller inte särskilt troligt. Tvärtom har Romanov varit mycket populär.

Det gäller ju att avla fram säljbara avkommor - och bättre än Rafael kan man inte få i nuläget. Det skulle i så fall vara Quaterback eller Bellissimo, andra modehingstar för närvarande.

Morfar till avkomman har då OCD, om man går efter det så tycker jag att man borde röntga alla ston som blir mödrar, hur många gör det?

Hur som helst så är det valfritt att använda hingsten, men det finns fler hingstar i avel med ganska nära släktingar som har OCD på hingstsidan, och på mödernet vet man oftast inte hur det står till med OCD, inte ens för de godkända hingstarna.

Att ha Don schufro i stamtavlan är enbart en fördel - bättre dressyrförärvare finns liksom inte! Så att det skulle vara ett "lik" är helt obegripligt för mig. OCD-problematiken är inget hinder i Danmark, så att det skulle vara det i Sverige är heller inte särskilt troligt. Tvärtom har Romanov varit mycket populär.

Det gäller ju att avla fram säljbara avkommor - och bättre än Rafael kan man inte få i nuläget. Det skulle i så fall vara Quaterback eller Bellissimo, andra modehingstar för närvarande.

Jag tycker också mycket om Skovens R´s stam. Bernsteinstoet fick i år en mycket trevlig fölunge efter Don Laurie ( Don Schufro - Lauries Crusador xx). Så jag är också inne på att få in just Don Schufro någonstans.

Sen finns det ju säkert en hel del hästar som har lösa benbitar som inte hästen berörs av eller som ägaren inte vet om eller har upptäckt. Ändå vill jag för säkerhets skull välja en hingst som jag i möjligaste mån vet inte har det för att få en hållbar avkomma. Tyvärr kan det ju som ni säger finnas på hingstens möderne.

Jisses vad jag pladdrar....

Åter till ämnet: Är det någon som funderar på att använda honom?

Knapplån.
Skovens Rafael fick 9 10 10 i gång i Herning 2008.

Ja jag tänker med största sannolikhet betäcka 2 ston med honom nästa år.

Det är dom siffrorna jag har i bakhuvudet! Och nej, jag kommer inte att betäcka med honom innan han visat vad han nedärver. ;)

Noa

Jag har ett sto med gammal stam o som jag förra året lade DP på...stammen blev jättegammal... fast fölet är av modern typ. Hon har 5 föl sedan tidigare o nästa år ska jag chansa med en yngre hingst av modern typ.
Tyvärr är hon(det ena stoet) krånglig att få dräktig så jag är ju lite nyfiken på hans kvalitet för i år.
O med den förärvingssäkra stammen som han har så vågar jag chansa.
Tror dessutom att han om något år kommer vara snuskdyr...om det inte redan i vår kommer kosta skjortan att ta honom.
Men jag tror på yngre hingst till beprövat sto o äldre hingst till obeprövat sto. (även om jag sedan gjort tvärtom ibland... ungt +ungt, gammalt + gammal)

Sar; jag tycker inte heller om hans kors. Vet inte om det påverkar känslan av att han inte kommer igenom kroppen i traven?

Noa

Jag upplever honom som lite öppen i länden och i kombination med sitt raka kors så får jag känslan av att han inte riktigt håller ihop och rör sig genom kroppen i traven.
Jag tror att det är därför jag inte gillar hans trav.
Det ska dock bli intressant att se hur han utvecklar sig framöver, om styrkan gör att jag upplever hans trav på ett annat sätt.

Jag upplever honom som lite öppen i länden och i kombination med sitt raka kors så får jag känslan av att han inte riktigt håller ihop och rör sig genom kroppen i traven.
Jag tror att det är därför jag inte gillar hans trav.
Det ska dock bli intressant att se hur han utvecklar sig framöver, om styrkan gör att jag upplever hans trav på ett annat sätt.

Tycker ni att han är rak i korset?? Jag tyckte inte det på de bilder jag såg.

Tycker ni att han är rak i korset?? Jag tyckte inte det på de bilder jag såg.

Han har ju fått väldigt höga poäng på HHB så jag tycker också att det låter lite märkligt. Men det är möjligt att han är lite öppen - ska kolla på bilderna igen.

Ja jag har funderingar på att använda honom till något av mina ston nästa år.

Särskilt intressant skulle det vara att använda honom till stoet e. Furst Heinrich-Don Gregory-Rubinstein-Inschallah där momordern är helsyster med Rohdiamant och det således skulle bli linjeavel på mödernet.

Lägg till detta att jag sedan tidigare använt Romanovs helbror Rubin Royal med riktigt lyckat resultat - men på ett annat sto.
Dessutom fick vi i år ett underbart stoföl e. BH Rush Hour så blodet tilltalar mig mycket.

Ja jag tycker det också och har nu tittat flera ggr på alla bilderna på honom och nej jag ser inget rakt kors

KL

Och här är de svenska poängen samt omdömet..

AB Premierad i Sverig 11/4 2008.
Ext. 9 9 7 9 9 43 Poäng.
Långlinjerad, Maskulin, naturlig resning. Vackert huvud, Välformad och Välansatt hals, djup bog, bra överlinje, Välformad och musklat kors. Välbenad från sidan, tåtrång fram.
Skritt: Energisk, vägvinnande, rörlig
Trav: Taktmässig, bogfri, elastisk med bra bakbens mekanik.

En hingst som tilltalar mig :)

Hälsningar Monika

Om vi fortfarande pratar om Rafael...så undrar jag. I danmark fick han 8 på framben o 7 på bakbenen. Ändå anmärks inget på hans bakben i sverige...vet någon vad anmärkningen var på bakbenen i danmark?
O varför tycker inte de att hans tåtrånghet i fram ska dra ner från en 8a?

Liknande trådar

Avel Danskarna har tagit ut sina redan. Ganska ensartade stammar och Blue Hors dominerar totalt. 5-åringar Grevens Sa'Va' (e Blue Hors...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 050
Senast: ekedal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025