Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Videos med hingstar från Danska unghästchampionatet i dressyr

Tack för länkarna! Är det bara jag som inte tycker om Skovens Rafael?! Trevlig skritt och galopp men är inte alls förtjust i typen och traven. Upplys mig, vad är det jag missar??

Noa

Kan inte kolla på filmerna, men ser man Rafael trava framifrån eller bakifrån någon gång? Är nyfiken på hans rörelsemönster. (Han ligger inte i topp hos mig heller...)

Tack för länkarna! Är det bara jag som inte tycker om Skovens Rafael?! Trevlig skritt och galopp men är inte alls förtjust i typen och traven. Upplys mig, vad är det jag missar??

Noa

Jag tycker att han har en fantastisk bärighet för sin ålder, lätthet i framdelen, elasticitet och inte minst, en enastående inställning till arbete. Lägg till det en högbent typ och bra härstamning = stjärna! :)

Intressant att höra hur ni tänker. elle12; har nog aldrig sett honom så trevlig som på din filmsnutt från hingsttåget. Ska oxå bli intressant att se vad han lämnar, välstammad är han ju!

Hiddeous; kan hålla med i allt det du skriver men (har svårt att sätta ord på det) tycker att han är struttig/tassig bak och driver inte som jag vill att han ska göra. Tycker inte heller att han kommer genom kroppen i traven lika mycket som i galoppen. Vilka siffror har han fått på gångarterna? Jag vet ju att dem är höga men vet inte hur de är fördelade.

Cyllene; vet inte om du sett filmerna nu men det tog ett tag innan de dök upp på skärmen. Tyvärr var det väl ingenting filmat rakt framifrån/bakifrån men upplever hans rörelsemönster som lite annorlunda. Skulle gärna vilja se honom live för att lättare göra en bedömning. Trevligt att jag inte var ensam om att inte ha honom i topp. :)

Noa

När jag såg honom i våras tyckte jag at han hade mycket utstrålning och att han bar sig mycket väl i alla gångarter, han hade inte ens fyllt 4 år då.

Här är lite siffror från DVs hemsida gällande Skovens Rafael
Beskrivelse:
Avlsgodkendt: 11.03.2007, Stangmål: 166, Født: 18.04.2004
KÅRING: Dressurbetonet, storrammet hingst af fremragende type. Kønt hoved. Passende lang, velformet, velansat, kraftig hals. Lang, skrå skulder. God albuefrihed. Middellang manke. God overlinie. Smidig lænd. Muskuløst, langt kryds. Lemmerne
passende føre og tørre med velformede hove. Bevægelsen særdeles god i skridt og trav, særdeles god med god balance i galop. Præmiehingst.
Type: 9, hoved/hals: 8, skuld./mank.: 8, ol./bagp.: 9, forl.: 8, bagl.: 7, skridt: 8, trav: 8, galop: 9, helhed: 8
Løsspringning teknik: 7 Løsspringning kapacitet: 7

Træningsbeskrivelsen fra 10 dages testen: Opførsel i stalden: God. Opførsel under rytter/gålyst: Arbejdsvillig og energisk med stor gålyst. Skridt: Rummelig, smidig og taktfast. Trav: Rummelig med god albuefrihed og god indundergriben. Galop: Rummelighed og indundergribende med stor bæring. Testen er godkendt

Hiddeous; kan hålla med i allt det du skriver men (har svårt att sätta ord på det) tycker att han är struttig/tassig bak och driver inte som jag vill att han ska göra. Tycker inte heller att han kommer genom kroppen i traven lika mycket som i galoppen.

Lugn, det kommer! Han är stor och gänglig ännu :) Det krävs rejäl muskelmassa för att få ett stadigt och fint påskjut till en så långlinjerad kropp. Jag sätter en femma på att han kommer utveckla sig storartat med några års träning :love:

Hotline såg också valpig ut som fyraåring.

*kl*

Jag gillade inte alls 6-åringen. Inte vacker för fem öre enligt mig. Och enormt kort hals och inget framför sadeln. Nej tack ;) Vad var det för speciellt med den?? :confused: Av det lilla man fick se, rörde den sig nåt extra? Jag kunde inte se det isf

*kl*

Jag gillade inte alls 6-åringen. Inte vacker för fem öre enligt mig. Och enormt kort hals och inget framför sadeln. Nej tack ;) Vad var det för speciellt med den?? :confused: Av det lilla man fick se, rörde den sig nåt extra? Jag kunde inte se det isf

Såg inte championaten nu, men under unghäst-vm svävade hon fram med absolut föredömlig kontakt med munnen. Lätt i framdelen, spänstig och gjorde alla rörelser korrekt.

Ok jag gillade den verkligen inte alls, av den korta filmsnutten att döma. Vill se mer häst framför sadeln. Inte bara kort en metkrok till hals ;)

Jag gillar inte bakdelen, för rak över korset för min smak.

Och jag hör till de som gillar honom, tycker det är en snygg häst, jag har en kompis som har dräktigt med honom, så det ska bli spännande att se vad det blir.

Här finns mer video på honom http://www.katrinelund.dk/?DK/Hingste/Skovens Rafael DVH 930.aspx

och från hingsttåget i våras http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Hingsttag-08/2008-04-01/20:09:24

Ja jag gillar också honom både typmässigt och gångartsmässigt.

Hiddeous; kan hålla med i allt det du skriver men (har svårt att sätta ord på det) tycker att han är struttig/tassig bak och driver inte som jag vill att han ska göra. Tycker inte heller att han kommer genom kroppen i traven lika mycket som i galoppen. Vilka siffror har han fått på gångarterna? Jag vet ju att dem är höga men vet inte hur de är fördelade.

Tycker precis tvärtom än dig, tycker att han är mycket bra bak i traven och speciellt för att vara 4år

*kl*

Man är så van att se alla hingstar i dressyren så jag tror att det är det som "känns" annorlunda med denna.

Tycker att hon är extremt feminin och skall se ut som ett sto skall göra ;)

Ja, Romanov är ej godkänd i Sverige pga av OCD.

Jag förespråkar ej att avla på hingst som har OCD, i detta fall skulle det vara farfar som har en flisa som ej godkändes i Sverige ( vet det eftersom jag pratat med de som ville importera sperma från honom).
Hur långt bak i släkten ska man kolla det på och hur många ston är kollade?

Sedan får man då gröna papper på livmodersimporter eller importer med Romanov som far, det finns t ex tio avkommor efter Romanov som är stamboksförda i ASVH, så det hindrar inte de som vill använda honom från att göra det.

Behöver jag säga något mer än att jag har ett Bernsteinsto???
På henne vågar jag INTE ta Skovens Rafael, synd eftersom jag tyckte att han kunde passa bra till henne för övrigt (om jag inte hittar någon Svensk hingst till henne).

Lite kuriosa bara angående Romanovs avkommor i ASVH där hela sex av de tio avkommorna är släkt med Bernstein. Fyra avkommor har Bernstein som morfar samt är på längre håll släkt med Bernstein även genom stostammen och två avkommor är släktingar genom stostammen.

Liknande trådar

Avel Danskarna har tagit ut sina redan. Ganska ensartade stammar och Blue Hors dominerar totalt. 5-åringar Grevens Sa'Va' (e Blue Hors...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 050
Senast: ekedal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025