Video med Julio Borba

Sv: Video med Julio Borba

Jag får lite "rollkur"-vibbar från detta. Han drar ihop halsen väldigt mycket i vissa grejer. Men jag kan inte påstå att jag är någon expert.

Jag mådde så dåligt av att bara se honom sitta upp på den där skrangliga lilla hästen att jag stängde av vid 2.50. :crazy:
Den vinglar ju när han sitter upp och hela hästen gungar när han rör sig i sadeln.

Klickade mig bara snabbt genom videon, men helt stört ju vad han håller på med.

Har ni sett videon? Och vad tycker ni om de metoder han använder på hästen?

http://www.hestafrettir.is/synikennsla-hja-borba-a-sydri-gegnisholum/

Kollade inte på hela videon men vad är det han försöker åstadkomma? Ser bara en överrullad häst som han lyckas trycka ihop utan att ha konstant spända tyglar men det kan nog jag lyckas med också om man snärtar till i tyglarna varje gång hästen provar göra något annat än att ha huvudet invid halsen.

Vad står bredvid videon? Är det här någon ny träningsmetod eller jag förstår inte riktigt. :)

Såg bara delar, men...
Får ont i magen av ryttare som ger hästen 5 spön på raken för att den bara gjort som den blivit tillsagd. Oavsett om det är med flit eller om det är pga okunskap. Men man kan ju tycka att det inte borde vara okunskap när man gjort sitt namn känt. I så fall är han helt enkelt bara ett svin i mina ögon.

I övrigt tycker jag att det ser väldigt stressat ut, spänningen känns jobbig.

Han har hästen överböjd väldigt ofta, och riden den väldigt djup i formen. Det ser bara forcerat ut, hårt obehagligt och stressat är känslan man får. Hästen ser inte alls harmonisk ut varken i kroppspråk eller rörelser.

Jag är inte alls imponerad av denna ridning.

Jag blir inte imponerad.
Det som står bredvid videon är att det här var en clinic med Julio som hölls på Island för att visa hur Julio ser på träning utav islandshästar. Förmodar att clinicen till stor del kommer sig utav att han är landslagstränare för isländska landslaget.
Såg inte hela videon utan spolade igenom men jag tycker inte att det ser bärigt eller mjukt ut utan snarare ihoptryckt. Tråkigt om det är så han tänker sig coacha landslaget.

Inte ett dugg imponerande, jag trodde hans namn stod för mjuk harmonisk ridning. Hopdragna kuvade hästar, nä fy oavsett vem som rider och det är ju tyvärr inte bara JB

Vad jag ser, han jobbar med en häst som gärna rullar ihop sig och smiter under handen. Hans arbete verkar gå ut på att försöka få hästen att komma fram mer mot handen, och i det här fallet behövs det verkligen.

Nu har även jag bara hastigt klickat mig igenom videon.

Jag var tvungen att kolla två gånger då jag inte reagerade som ni andra gjort... :) Är absolut ingen expert men enligt mitt otränade öga så drar han väl inte ihop hästen? Den verkar inte vilja sätta in bakbenen?och bära vikten på bakbenen? På volt verkar den inte alls vilja sätta in höger bak?Är inte framme till bettet? Därav att den krullar sig? Bitvis tycker jag den går bra?! Nu spånar jag hejvilt:D;)

Tyckte det såg oharmoniskt och rörigt ut.
Springig galopp, ihopkrullad häst osv.

I slutet talar om vad han gör
-Trying to make him soft
- Trying to make him even in both reins.
- Trying to make him loose in the right shoulder cause he is resisting in the right rein
- Trying to make him carrie himself.
- Make him more light

Jag mådde så dåligt av att bara se honom sitta upp på den där skrangliga lilla hästen att jag stängde av vid 2.50. :crazy:
Den vinglar ju när han sitter upp och hela hästen gungar när han rör sig i sadeln.

Men TACK! jag tänkte också på det. Det där är ett exempel på när Ryttaren ÄR för stor (tung). Syns vid uppsittningen och strax därefter men även när hästen rör sig, tycker jag.

Jag skulle önska att man förde fler, ärliga och raka diskussioner om vad man bör/ska/kan väga när man rider Islandshäst, i förhållande till hästens byggnad och muskulatur............ te.x testa att filma hästen i rörelse utan ryttare, med en liten ryttare och en för "stor" ryttare... Tänker framförallt på alltför stora karlar och överviktiga kvinnor (!). Alla kanske inte kan rida alla (islands)hästar.....

Till saken hör ju också Islandshästens tålighet, "biter ihop och står ut".....

Vad jag ser, han jobbar med en häst som gärna rullar ihop sig och smiter under handen. Hans arbete verkar gå ut på att försöka få hästen att komma fram mer mot handen, och i det här fallet behövs det verkligen.

Jag håller med dig.

Jag med. Och hästen ser inte rolig ut att jobba med, spänd var den nog redan från början. Den är totalt avknäppt, springer i stället för att gå framåt, och vill inte jobba med höger bak. Kanske egentligen lite för mycket att lösa vid ett clinictillfälle, men om det innebär att ordinarie ryttare får en chans att komma till arbete med hästen och komma bort från den negativa ridning som har skapat de där problemen kanske det är värt att det inte ser så elegant ut denna dag.

Sen kan jag hålla med om att han är för lång, men så länge han sitter still är jag inte säker på att det är det största problemet för hästen. Minst lika illa är nog den vansinniga sadlingen. Galet långt bak, och den glappar som sjutton i bakvalvet när han jobbar från marken.

Det du och några till skriver låter vettigt, man får en annan syn på det när man hör att det inte är hans häst och inte han som lärt hästen detta sätt att gå på men jag kan ändå inte komma ifrån att det ser ut som att han snärtar till med tygeln så fort hästen provar länga sig men det kan naturligtvis vara en synvilla från att han provar ge hästen stöd och kontakt när hästen jobbar korrekt men det var långt ifrån min första tanke.
Även spö användandet reagerade jag på men det kan också vara synvilla då han ofta håller spöt bortvänt från kameran så man ser inte vad som egentligen händer.

Jag har också fått för mig att instruktörer av naturligasjäl känner sig lite pressad och känner att dem är tvungen att visa att dem kan prestera och nå framsteg på kort tid och då rider de hästarna mer stressat/pressat än vad instruktören egentligen tänkt. just under sådana här klinik eller kurstillfällen menar jag.

"Säger jag efter att själv sett min häst bokstavligen bita sig själv i bogen efter att en av Sveriges ledande islandshästryttarinnor ridit honom i 15 min och hans problem innan det var att han inte böjde sig alls"

Knapplån. Oj vad olika saker man ser! :)

Jag är kanske helt "miljöskadad", men jag ser en väldigt känslig och framåt häst som bitvis skrittar underbart genom hela kroppen och ser oerhört rörlig och välriden ut i grunden med en ryttare som inte är så van vid att hålla reda på fem gångarter (de är väldigt röriga i videon och tölten är särskilt spänd). Det syns också att han inte heller är jättevan vid att vara så stor i förhållande till den lilla häst han rider.

Hästen reagerar ibland kraftigt på hjälperna, och spänner sig och springer ifrån arbetet, men jag missade att han blir ryckt i munnen och piskad? Men jag pratade i telefon samtidigt som jag kikade på videon, så jag missade säkert en del.

Det här är ju inget exempel på "hur det ska se ut" som en helhet, utan han försöker lösa ett problem. Hästen har förmodligen jobbat länge på att krulla ihop sig och försöka undkomma arbete genom att springa iväg. Vi vet inte om det här är de första 20 minutrarna som han jobbar med den här hästen någonsin. Han ser ut att försöka länga ut hästens hals och få en ärligare kontakt med munnen. Och det säger han ju också i slutet. Vore det en demonstration av hur man rider islandshäst i harmoni och balans så vore det en annan sak, men nu är det ju fokus på ett mer grundläggande problem.

Jag skulle gärna vilja provrida den hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag höll på mycket med hästar som yngre men har aldrig varit en ”skolad ryttare”. Jag kan alltså väldigt lite om hur man tränar hästar...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 169
Senast: avslutat medlemskap
·
Samhälle "Yttrandefriheten är en av demokratins grundpelare, men den bör aldrig användas för att försvara nazisters rätt att hota och skrämma...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna? Finns flera filmer om ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 878
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix