Vid köp av hund

Glamoroza ox

Trådstartare
från kennel, behöver/bör man fråga säljaren om man ska låta kastrera hunden el. behålla honom med kulorna?
Eller är det mitt eget val som ingen kan banna mig för senare?

Har planer/önskan på att skaffa mig en labbe i framtiden men vill (vad jag känner just nu) inte låta hunden gå i avel.
Men för den skull vill jag ändå ha en "fin" hund.

Med "fin" tänker jag, om jag får jämnföra med hästar lite, att det skall vara en klass 1 hund.

Vet inte om jag låter lika surrig som jag känner mig el. om jag ska skylla på trötthet:angel:

Sv: Vid köp av hund

När du har köpt hunden är den din att bestämma sådant över. Har du bra kontakt med uppfödaren kan man ju rådgöra osv, men om du inte vill kastrera hunden är det upp till dig.

okey..

Så det brukar inte vara något
" om hunden blir si & så bra så ska han vara tillgänglig för avel om säljaren skulle vilja ha honom till det"

Fast nu kanske jag blandar ihop det med om man är (vad heter det)
fodervärd(?)

Om du är fodervärd finns det som sagt uppgjort att uppfödaren vill ta x antal kullar och sedan övergår hunden i fodervärdens ägor. Om du köper den, så är du ägare och beslutsfattare. Vad en uppfödare kan göra är att belägga hunden med avelsförbud, om den har en defekt tex, och det förbudet kan du inte upphäva. De har däremot ingen laglig rätt att säga att du inte får kastrera.

Varför ska du tvunget kastrera om du inte vill ha den i avel? *nyfiken* Det är ju fortfarande ganska ovaligt att man kastrerar en såpass fredlig ras, om individen är frisk. Det är ju både ekonomiskt en kostnad & ett operativt ingrepp på hunden.

Menar inte att lägga nån värdering i det, bara undrar.

Nej, köper du en hund behöver du inte fråga uppfödaren vad du får och inte får göra med den. Det är helt upp til dej.

Jag tycker att det är ett bra initiativ att kastrera. Tycker att fler hanhundar borde kastreras faktiskt!! Om man ändå inte ska avla på dem så finns det ingen anledning till att ha kulorna kvar, om du inte vill ställa ut förstås.

Men, det är lätt att t bort kulorna.....det är mycket svårare att sätta tillbaka dem ifall du skulle ha behov av dem vid ett senare tillfälle.

Men tala om detta för uppfödaren innan köpet så du inte får den mest lovande hanvalpen i kullen....

Varför ska du tvunget kastrera om du inte vill ha den i avel? *nyfiken* Det är ju fortfarande ganska ovaligt att man kastrerar en såpass fredlig ras, om individen är frisk. Det är ju både ekonomiskt en kostnad & ett operativt ingrepp på hunden.

*Filosoferar*

-minska risken för tjuvparningar (OM hunden skulle springa bort eller grannen har en jättesöt tik på andra sidan staketet...)
-ha en bra ursäkt när grannen vill para sin schäfer/bordercollie/jämthund/malanois med "din jättesnälla labradorhane"
-minska risken för stress hos hundar i stan under tikarnas löpperioder
-öka möjligheten för hunden att umgås med alla sina hundkompisar, alltid
-öka möjligheten att hitta hundvakt vid semester även vid typiska "löpperioder" under året
-ev. minska matkostnaden

Kanske :idea:

När den är din så får du bestämma själv. Jag sa till min uppfödare att jag ville ställa ut min hund så därför valde hon ut den som hon tyckte var finast. Men sedan tröttnade både jag och hunden på utställningarna så nu är han nedklippt och kan alltiså inte ställas ut längre om jag inte väntar på att pälsen har växt ut. Funderar även på att kastrera honom. Han blir inte stressad vid löpperioder och är enkel att ha att göra med men man vet ju aldrig om det häner en olycka.

Senast ändrad:

Tycker inte det spelar så stor roll om det är en fredlig hund el. inte.
Även en snäll labbe kan ju bli lite pilsk;)

Det "IrishDraft" skrev är mycket av anledningen.
(Om just det med maten påverkas vet jag inte)

Vi har oftast "våra" (syrran´s & mamma´s) hundar lösa när vi är ute här på gården & det är skönt att slippa behöva hålla koll på onödiga betäckningar av syrrans bordercollie el. jack russel :angel:
El. att den blivande labben springer bort genom skogen & sätter på
ena grannens westie el. andra grannens dvärgsnauser :o

Men, det är lätt att t bort kulorna.....det är mycket svårare att sätta tillbaka dem ifall du skulle ha behov av dem vid ett senare tillfälle.

Förhoppningsvis har säljaren såpass stor erfarenhet att h*n kan tala om för mig vid köpet att det är en bra hund men det finns bättre att avla vidare på.
Så att jag ska slippa behålla kulorna i frysen för framtida behov:o :D

På sätt och vis kan jag tycka att det är bra och ärligt på alla sätt och vis att vara ärlig med sitt uppsåt. :) Om en uppfödare skulle vägra sälja en trevlig hund för dig bara för att du ämnar att kastrera så lär han/hon inte bli så glad om du i det dolda går och kastrerar. Även om du har rätt att göra vad du vill med din hund så är det dumt att göra sig osams med andra människor.

Är du däremot öppen med vad du tänker göra och hittar en trevlig hund som passar dig och där uppfödaren stöttar dig så är det ju super.

Man ska inte underskatta en god relation till sin uppfödare! :)

Är det tillåtet att tävla i t.ex lydnad el. agility med en kastrerad hund ?

Borde det väl vara? Eller?

Man bör väl i en del grenar (eller utställning?) kunna visa intyg på att hunden inte var krypt innan kastrationen? Eller har jag drömt det?

Menar ni att man får ställa ut en kastrerad hanhund? Men att jag har sabbat alla chanser att ställa ut vovven senare i livet genom att inte ta intyg på att han inte var krypt innan jag kastrerade? f-n också... eller går det att ordna med vet eftersom det är gjort nyligen? *hoppas hoppas*

Menar ni att man får ställa ut en kastrerad hanhund?

I SKKs särskilda bestämmelser för utställning står det följande:

12.Testikelstatus
Hanhund som inte har normalt utvecklade
och normalt belägna testiklar, får inte delta i
officiell klass. Det åligger domaren att
kontrollera hanhunds testikelstatus.
Hanhund som kastrerats genom operativt
ingrepp äger rätt att delta med styrkande av
intyg om att hunden efter 6 månaders ålder,
men före operation, haft normalt utvecklade
och belägna testiklar
.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat