Vid köp av dressyrhäst

S

__Stilett__

1. Vad ska man titta efter tycker ni när man ska köpa en häst för dressyr?

2. Vad tycker ni är bäst kvalitémässigt av tex "tyskt" eller "svenskt"?

3. Vilka stamtavlor rekomenderas, dvs som har gett bra hästar både kvalitémässigt, hållbarhetsmässigt och även bra mentalt?

4. Tycker ni storleken på hästen är av betydelse? Vissa säger att man bör skaffa stora hästar, vad anser ni? kan en liten häst hävda sig bra på tex st george nivå ? (tog bara ett ex...)

5. Vilken prisnivå kan en "bra" häst ligga på? Inte sk elithäst nu utan en vanlig häst som har goda förutsättningar att sticka ut lite extra i mängden.

6. Anser ni det viktigt att hästen gått tex 3 års, kvalitén etc? Och dom hästar som har gjort det och fått bra poäng, har det senare visat sig stämma när den blivit äldre?

7. Vart hittar man igentligen dessa hästar som har bra förutsättningar? Försäljningstall, privatpersoner, auktioner?

Lägg gärna till egna frågor eller funderingar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vid köp av dressyrhäst

jag är absolut ingen expert, detta är endast mina åsikter.

1. Kvalitet på skritt+galopp. Utvecklingsmöjligheter, om det är en häst som är värd att lägga ner jobb på. Dessutom att man trivs med hästen, jag tror mycket på magkänsla, inta haffa första bästa häst bara för att den har bra stam, placeringar, osv. Man ska känna att man VILL rida hästen även i perioder då det kommer gå skit, men att det långsiktigt känns värt det.

2.Jag är mer för svenska hästar. Jag är medveten om att de finns massa jätte fina tyska hästar här. Tyvärr har jag stött på många med "fel psyke", skador, div problem. Mycket beror nog på hästens ålder, när den kom till Sverige och om man vet vad den gjort innan. Men samtidigt kan man få precis samma problem med en svenskfödd häst, så jaa smaksak skulle jag säga:)

3.Jag har ingen koll på stam...

4. Jag har själv haft en liten häst, och jaa det var svårt att konkurera med de större hästarn. Men mycket beror ju på kvaliteten på gångarterna. Sen behöver det inte vara en jätte häst, men vill man upp i klasserna skulle alla fall jag rekomendera över 160..

5. Allt beror på stam, ålder, meriter, osv. Men en relativt ung, utvecklingsbar häst ligger nog över 60 000 idag, det är väldiga överpriser på hästar.

6.Just tävlingsmässigt tycker inte jag det har någon betydelse. Många hästar är inte ens redo för 3-årstestet när det är dags. Dessutom är ju 3-års testet+kvalitet kanske mer intressant för framtida föl eller försäljning.

7. Jag har inte så mycket erfarenhet av försäljningsstall, bara sånna som tagit hit hästar från tyskland, holland, belgien, osv. Den lilla erfarenheten jag har är inte positiv, har varit riktiga skojare. Men jag tror absolut man kan få bra hästar på ett seriöst ställe. Samtidigt har man ju oftast som privat person mer tid för hästen, vilket i alla fall jag ser som positivt. Och det har inte varit massa olika människor som fläng omkring på hästen.

Vad menar du med ung, orutinerad? Och överpriser? Jag tror att en ung (a 4-6 år) lovande dressyrhäst kostar från ca 100 - 300 tusen och mer såklart om den är fantastisk, om den som exemplet ska kunna hävda sig i St George. Klart du kan hitta en fin 2-åring billigare, men att kalla det överpris om en 3-4-åring kostar t ex 80 000 är helt fel. Har du någon aning om vad det kostar att föda upp en häst? Och att utbilda den? Om man ska hitta en dressyrhäst som går över LA, eller har kapacitet för det får man nog gå lite över 60 000 eller också köpa en som är 16 år minst.

"Om man ska hitta en dressyrhäst som går över LA, eller har kapacitet för det får man nog gå lite över 60 000 eller också köpa en som är 16 år minst."

Kapacitet för att hävda sig och prestera bra resultat i MSV och över menar du?
LA och även MSV klarar väl de flesta hästar med rätt guidning om de får vara hela. Sen hur väl de hävdar sig i konkurrensen är väl en annan sak.

Med att hävda sig i St George kan man väl tolka som över 60-62 % t ex, som är kvalificerande för att tävla på den nivån. Självklart kan de flesta hästar gå LA, men sen faller ju väldigt många bort på vägen till Msv, och ännu fler till Msv A. Men hittar du en trevlig Msv dressyrhäst för under 100 tusen så grattis!

En bra ribarhet. Utan det så har man inget att rida på och ett starkt physke.

Tyska hästarna är min favorit. Sen är det upp till var och en vad man gillar.
3. Vilka stamtavlor rekomenderas, dvs som har gett bra hästar både kvalitémässigt, hållbarhetsmässigt och även bra mentalt?

Bernstein

4. Tycker ni storleken på hästen är av betydelse? Vissa säger att man bör skaffa stora hästar, vad anser ni? kan en liten häst hävda sig bra på tex st george nivå ? (tog bara ett ex...)

Jag tävlar St. G/ Msv A och rider på 1.66 m. Man behöver inte 1.80 m hästar.

5. Vilken prisnivå kan en "bra" häst ligga på? Inte sk elithäst nu utan en vanlig häst som har goda förutsättningar att sticka ut lite extra i mängden.

200 000:-

6. Anser ni det viktigt att hästen gått tex 3 års, kvalitén etc? Och dom hästar som har gjort det och fått bra poäng, har det senare visat sig stämma när den blivit äldre?

Nej, det är mest trams tycker jag.

7. Vart hittar man igentligen dessa hästar som har bra förutsättningar? Försäljningstall, privatpersoner, auktioner?

Privat, helt klart. Du kan få mer för pengarna. Alla vet inte vilken fin häst som är under den lång håriga pälsen. Det är bättre att betala bra för en riktigt fin La häst med mkt bra resultat än en halv dålig MSV som inte kommer längre.

Vad menar du med ung, orutinerad? Och överpriser? Jag tror att en ung (a 4-6 år) lovande dressyrhäst kostar från ca 100 - 300 tusen och mer såklart om den är fantastisk, om den som exemplet ska kunna hävda sig i St George. Klart du kan hitta en fin 2-åring billigare, men att kalla det överpris om en 3-4-åring kostar t ex 80 000 är helt fel. Har du någon aning om vad det kostar att föda upp en häst? Och att utbilda den? Om man ska hitta en dressyrhäst som går över LA, eller har kapacitet för det får man nog gå lite över 60 000 eller också köpa en som är 16 år minst.

Över 80 000: - Kan visst det vara ett över pris! Man får ju ofta vad man betalar.... En 4 åring som går i pass, ser ut som en älg och är e: okänd tycker jag 80 000:- är ett över pris...
Sen att köpa en som är 16 år och bara gå St. G. Tycker jag är dumt. Då har man ju ingen framtid.

Tyska hästarna är min favorit. Sen är det upp till var och en vad man gillar.

Bernstein
[/B]

Fast Bernstein har ju VERKLIGEN ifrågasatts när det gäller hållbarhet/sundhet...:angel:

Det viktigast anser jag är att DU tar reda på vad DU vill ha!

En häst som i dina ögon har ett överpris kan vara värd en million för mig osv.

Jag satte upp lite stolpar som jag hade som "krav"
För mig är en häst på 16 år som gått St G jättebra och vi kan ha en lysande framtid, alla ska ju inte starta de högst klasserna.

Jag hittade vad jag sökte, sen att hästen va 180 cm +, det fick jag ta eftersom allt annat stämde :bump:

Senast ändrad:

tänkte skriva exakt samma, han är den häst jag hört mest negativt om ang hållbarhet. och jag är inte ens särskilt insatt i avel...

Fast Bernstein har ju VERKLIGEN ifrågasatts när det gäller hållbarhet/sundhet...:angel:

Jag har två Bernstein hästar 1 som är 14 år som har tävlat Svår dressyr med vinster och 1 som är 8 år och tävlar St. G - Msv A. Jag är nöjd med dom, båda är hela och friska.

Sen har det ju gått väldigt mycket skit snack om han som inte är sant. Har hört med ägarna som är goda vänner till oss. Så man ska inte säga saker som man inte är 100% säker på att det är sant. Om han inte skulle ge hästar som håller, varför har han lämnat flerst GP hästar??

Men det som spekuilerats iom Bernstein är väl huruvida han nedärver lösa benbitar eller inte, eller har jag missat något mer?
Han har ju lämnat mycket o många fina dressyrhästar.

Över 80 000: - Kan visst det vara ett över pris! Man får ju ofta vad man betalar.... En 4 åring som går i pass, ser ut som en älg och är e: okänd tycker jag 80 000:- är ett över pris...
Sen att köpa en som är 16 år och bara gå St. G. Tycker jag är dumt. Då har man ju ingen framtid.

Tror nog inte workahlic menade en älg som går i pass , lika lite som hon menar en 4 årig travhäst det är väl inte så svårt att fatta man behöver ju inte ta dom värsta exemplen :grin:

Sen vaddå ingen framtid om hästen är 16 år och bara går St George :confused: Ryttaren innan kanske inte hade varken kunskap eller intresse att utbilda, hellre en 16 åring som går BRA i St George än en 12-14 åring som är pressad upp till GP och går på 55% får panik i både bytena och piaffen, vad finns det för framtid där när allt redan är förstört??

Mina är 15 och 17 nästa år och har massor med framtid inför sig, det beror ju på hur man tar hand om sina hästar :angel:

Senast ändrad:

Men det beror väl på:confused: En god vän har en häst på 18 som nu gått väldigt bra i St George hela året och debuterar i Int i vår. Men inte med ägaren utan med en mkt duktig ryttare som tävlar den.
Är hästen frisk och ryttaren duktig så.

Hur långt når de flesta ryttare öht:confused:

Tack kunde inte sagt det bättre själv. Min häst som fyller 18 snart ( om en dag) har som 17-åring lärt sig både piff och puff i tillägg till två grenar svår klass som han gått tidigare. Inget är omöjligt. Klart det finns hästar till överpris, likaväl som det finns fynd om man är duktig och kan utbilda själv, men jag menade naturligtvis hästar för den normalbegåvade ryttaren som vill ha en normalbegåvad häst. Är de se utbildade så är de inte gratis

Sen vaddå ingen framtid om hästen är 16 år och bara går St George :confused: Ryttaren innan kanske inte hade varken kunskap eller intresse att utbilda, hellre en 16 åring som går BRA i St George än en 12-14 åring som är pressad upp till GP och går på 55% får panik i både bytena och piaffen, vad finns det för framtid där när allt redan är förstört??

Det är sant. Det bros ju på hur långt man vill komma. Själv skulle jag inte göra det. Men om man vill tävla lite Msv B och sånt skulle det ju passa :)

En panikslagen GP-häst kräver oftast sin ryttare och är nog inte den bästa läromästaren. :angel:

Det är sant. Det bros ju på hur långt man vill komma. Själv skulle jag inte göra det. Men om man vill tävla lite Msv B och sånt skulle det ju passa :)

En panikslagen GP-häst kräver oftast sin ryttare och är nog inte den bästa läromästaren. :angel:

Hästar som går bra i St George och är 16 år har mkt kvar att lära sig OM dom inte har blivit pressade för tidigt, det är enklare att lära en 16 åring med förtroende piaff och passage (om den har talang för det) och gå vidare till GP än att försöka sig på en 12-14 åring som inte ens går bra i GP, dom som går bra i GP är oftast inte till salu och är dom det så handlar det om miljoner och inte ett par 100-tusen.
Sen beror det självklart på hur man rider, ibland hjälper det inte att köpa en häst för miljoner om man är kass som ryttare och då finns det ingen framtid ändå:angel:
Så att säga att man inte har en framtid med en 16 åring är ju helt befängt.

workahlic: som jag sa är detta MINA ÅSIKTER och jag ingen expert, jag säger inte att det är så. men jag anser i alla fall att det är mkt överpriser på hästar.

biffen: absolut behöver man ingen superhäst för att tävla dessa klasser, men det är skillnad på att vara utbildad msv och tävla msv. och när man väl är kommit upp i msv antar jag att man får nya mål och vill utvecklas, tävla högre klasser. då krävs allt mer.

Det är absolut skillnad på att vara utbildad Msv och tävla Msv. Men jag tycker att det är ännu viktigare med vilka resultat den har gått Msv. Finns massor med hästar som säljs som Msv-hästar som startat två gånger med 45%
Jag vet också flera ryttare som skryter om sina St George hästar, som har hankat igenom ett program och fortfarande inte fixar serierna. Så, en msv häst är ibland inte mer än en LB häst med inbillningssjuk ryttare.

Liknande trådar

Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 959
Senast: åke
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 854
Senast: Sporthorse
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar