Sv: vi vann!

Ja, visst det fungerar på min hane också. Men alla är de olika. :)

Många är lite som hästar. Trycker du på en stor yta så trycker de tillbaka. Trycker du med pekfingret så flyttar de sig undan.

Faktiskt är det två av mina "kursare" som har labbar. De vill inte alls lägga sig på kommando. Då har en handflata på magen fungerat utmärkt.

Man får klura och klura, någonstans finns lösningen på de allra flesta "problem".

Inget jag rekomenderar till min kompis schäfrar. Kan tänka mig att de INTE gillar det...

vi har försökt öka hastigheten i läggandet i över ett år nu. inte konstigt att vi hunnit med lite olika varianter. den senaste med klappen i nacken har varit överlägset effektivast, på bara ett par veckor har vi ökat hastigheten från betyg 5-6 till 8. grejen är den att han tvärnitar och börjar lägga sig direkt, men resten går långsamt. lite samma grej syns i rutan också, han hittar mattan (som jag lägger ut för att öka benägenheten för läggande i rutan) och kastar sig på den, men sista biten av läggandet är långsamt.

det är såklart svårt att veta var felet ligger utan att ha sett oss, men vi har en massa duktigt folk runt oss och ingen har kunnat komma på någon riktigt bra metod (fast kanske kan den här sista vara lösningen. jag får hålla fast vid den i ytterligare några veckor och se vad som händer).

Ont i armbågarna? Öh spånar lite... Jag är alltid supernoga och lägger ALDRIG mina hundar på hårt eller knöligt underlag. Vill inte att de ska få ont och så vill de inte lägga sig nått mer. Är det nått sånt han är rädd för så är det ju bara att gilla läget :)

vi tränar på gräs. och jag vet att han KAN lägga sig fort. men helt säker på att han inte har ont kan man väl aldrig vara. han är inte röntgad heller. får jag mina pengar från csn så kanske jag borde ta och röntga (tänkte göra det i somras när jag fick min skatteåterbäring men de pengarna gick till M's operation). fast det är just sättet han lägger sig på, det ser ungefär ut som när man trycker ihop en fjäder. ögonen blir klotrunda och när han får ett annat kommando så flyger han upp. "nu kör vi!". han är inte någon stjärna på att vara passiv. kan tillägga att hemma ligger han mer än gärna på hårt underlag. soffan eller sängen är förstås bäst, men är det varmt vägrar han ligga på något annat än golvet.

Senast ändrad:

Äh... Jag vet inte... ska du verkligen lägga pengar på att röntga en så pass gammal hund? Spelar roll om det nu skulle vara pålagringar eller nått sånt. Är han inte halt så...

Alltså sånt kan de ju få med åldern utan att det är nått "fel"

nej jag vet inte heller. han rör sig helt obehindrat men har å andra sidan haltat några gånger när han överansträngt sig. kan visserligen vara just överansträngning och mindre muskelbristningar, men också något mindre fel på ena armbågen. OM det nu skulle visa sig att han har nåt fel så är det värdefullt att veta när jag tränar. jag vill inte gärna pressa honom att kasta sig handlöst till marken om han har ont. en 8:a är ändå helt ok.

Mmm det är sant så klart... Men 8 är tillräckligt. Det är ju inget moment man faller på direkt. Är väl bara koeff 1 på LKL 2? Eller? Så vaddå? 8 eller 10p? Fritt följ och ink. m. ställande koeff 3 och platsliggning 4...

nu hade jag skrivit långt svar som bara försvann i tomma intet... i ettan är det koeff 2 på läggandet. vet inte vad det är i tvåan. men han bör bli uppflyttad hyfsat fort om vi inte nollar fjärren (förflyttning).

Nu har jag kolla koeff 1 i LKL 2 och koeff 2 i LKL 3. Så jag skulle iaf inte gråta innan jag tagit mig igenom tvåan :p Tycker att koeff två också är lågt :angel:

I trean är det 1 moment med koff 5, 4 moment med koeff 4 och 2 moment med koeff 3. Men jag är väl inte känd för att träna ihjäl mina hundar :angel: Jag gör det jag måste och så går jag vidare.

Fjärren är 5
4 är vittring, ink. m. ställande och läggande, rutan och platsen

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656
M
Övr. Hund Jag svävar på små rosa moln just nu:bump:. Jag och turbo-labben blev nämligen idag godkända på slutprovet för räddningshundar. Jag har...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 230
Senast: liten82
·
M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar