Ok, men kom inte och säg sen att jag inte varnade dig
Det är lugnt!
Det låter som helt rätt metod, bara att promenera överallt som om det var det mest naturliga i världen. Sen att ens omgivning tittar konstigt på en när man tvunget ska krångla sig över och genom allsköns hinder och underlag istället för att vandra förbi dem, det får man leva med
Ja folk tror väl inte man är klok! En sak som jag själv tänkt på är att jag har svårt att veta var gränsen går för henne, försöker att göra allt naturligt och skulle jag se att hon vantrivs med något så gör vi något annat, inte "OJOJ AKTA DET" utan mer "jaha nu har vi sett de, kom så går vi". En bekant körde rally i närheten och vovvan fick följa med och kolla lite, efter en sträcka fick hon ligga kvar i bilen, tyckte det var nog för den dagen även om hon inte verkade bry sig. Vi stod så att hon kunde "gå undan" och hade hon reagerat så hade vi bara kunnat gå (eller om det lät allt för mycket). Dock så kolla hon inte ens åt rally bilarna
En annan sak som jag inte minns ifall jag skrivit, det är det där med hantering. Det är viktigt att hunden kan hanteras, både av föraren och av andra (kända som okända) människor. Det kan handla om allt ifrån att binda upp hunden, flytta hunden, ta in och ut ur bilen, lyfta den, bära den osv. Ju mer oberörd hunden är av att bli hanterad desto bättre. Hanteringsträning kan man aldrig börja med för tidigt.
Okej bra tips! Jag och sambon lyfter och gojsar mycket med henne redan nu, upp och ner på saker, bara bär omkring en stund och så -det finner hon sig alltid i ! Men då är det alltså dax att låta andra greja med henne! Hanteras gör hon ganska mycket av andra, men de kan vi bli bättre på, det var verkligen ett bra tips!
Man har all tid i världen om man börjar med en så pass ung hund, och det förstör garanterat mer än det underlättar om man forcerar för mycket (även om det är lätt hänt, "been there, done that"). Vi har en unghund (under året) med i träningsgruppen just nu (som inte påbörjat kurs ännu, utan mest är med och miljötränar), och hennes ägare får man allt som oftast bromsa, det är lätt att tro att bara för att det går bra så kan man avancera och "komma ikapp" övriga. Faktum är att en del som haft räddningshund tidigare och senare skaffar ny hund medvetet avvaktar ett tag innan de startar med just räddningsträningen.
Jo precis, nu är vårat motto lite gran att innan ett år så ska allt vara på lek och gå långsamt, så jag hoppas man kan hålla det!
Ja, om hon bara är 6 månader nu så låter det lite väl tidigt med en hel veckas träning. Du får satsa på nästa år istället.
Ja det blir lite väl hårt, vi satsar stenhårt på nästa år Har även kontaktat den ansvariga för Närke via mail få se vad hon svarar om träningsgrupper!