Min hund = räddningshund!!!!!

Sv: Min hund = räddningshund!!!!!

Delvis KL

Finns det många ställen där det tränas räddning?

Har bestämt mig för att göra det med min voove men har ej sökt kontakt med någon i närheten än, tyvärr är hon lite för ung för att vara med på lägret i sommar :(

Hur och när började ni träna inför räddningshund?

Finns det många ställen där det tränas räddning?

Räddningsträning sker på många ställen, men kurser är inte igång överallt. Här finns en förteckning över vilka kurser som är igång 2008 och hur långt de har kommit (den är ganska uppdaterad, resultaten från Skånes slutprov 20 april finns med i alla fall):
http://www.sbk.nu/6852.epibrw

Har bestämt mig för att göra det med min voove men har ej sökt kontakt med någon i närheten än, tyvärr är hon lite för ung för att vara med på lägret i sommar :(

Jag förmodar att du menar sommarlägret i Rosersberg, eller? Hur gammal är din hund?

Hur och när började ni träna inför räddningshund?

Jag hade turen att komma med i en träningsgrupp (med främst färdiga ekipage), jag var med och figgade och försökte lära mig en del redan innan jag bokade och skaffade valpen, men så fort han var hämtad hade jag med honom på träningarna (en kväll i veckan). I början var det mest miljöträning, därefter figurantintresse (lek) på marken, därefter figurantintresse i miljö, därefter vindmarkeringar på marken, sen i miljö o s v (minns inte exakt vad och i vilken ordning, det var ju snart 2 år sen).

Det är viktigt att inte göra någon affär av det utan t ex spatsera över konstiga miljöer som om det vore det naturligaste i världen. Gallertrappor ska man passa sig lite för, det får absolut inte hända något drastiskt, det kan bli riktigt besvärligt att komma över läskiga händelser som inträffat när de är små. Och OM det skulle hända något, så gäller som all hundhantering att inte förstora upp det, ömka och så, utan vara helt tyst även om hunden är skärrad.

Det är lätt att vilja FÖR mycket, särskilt om det verkar gå bra, jag är glad att jag hamnade i en grupp med så mycket erfarenhet som kunde tala om för mig hur mycket jag borde göra med den lille.

Det finns hur mycket som helst att skriva om detta... :D

Låt inget stoppa dej jag vill höra allt! :D

Som det är nu får vovvan på 6 månader vara med överallt, och vi gör ingen affär av något :) Jag har ju turen med jobbet så jag kan gå i "konstiga källare" och lagerlokaler. Vi är även på lager vid andra jobb ibland, annars är hon "affärshund" och tränar att träffa folk och att inte få träffa dem! Har en helt orädd hund, viker inte ens för ljudet av godståg utan kollar nyfiket när de åker förbi :)

Helt sant att mycket vill ha mer :) man måste begränsa sig även om det är jobbigt, därför är det kul att höra hur ni gjort!

Har varit aktiv inom Söket lite grann, så det vi gör nu är hitta övningar-lek med figurant och hon älskar det.

Ja det avr lägret i Rosersberg jag menade, mailade den ansvarige som tyckte hon var lite ung än....

Låt inget stoppa dej jag vill höra allt! :D.

Ok, men kom inte och säg sen att jag inte varnade dig :D

Som det är nu får vovvan på 6 månader vara med överallt, och vi gör ingen affär av något :) Jag har ju turen med jobbet så jag kan gå i "konstiga källare" och lagerlokaler. Vi är även på lager vid andra jobb ibland, annars är hon "affärshund" och tränar att träffa folk och att inte få träffa dem! Har en helt orädd hund, viker inte ens för ljudet av godståg utan kollar nyfiket när de åker förbi :).

Det låter som helt rätt metod, bara att promenera överallt som om det var det mest naturliga i världen. Sen att ens omgivning tittar konstigt på en när man tvunget ska krångla sig över och genom allsköns hinder och underlag istället för att vandra förbi dem, det får man leva med :D

En annan sak som jag inte minns ifall jag skrivit, det är det där med hantering. Det är viktigt att hunden kan hanteras, både av föraren och av andra (kända som okända) människor. Det kan handla om allt ifrån att binda upp hunden, flytta hunden, ta in och ut ur bilen, lyfta den, bära den osv. Ju mer oberörd hunden är av att bli hanterad desto bättre. Hanteringsträning kan man aldrig börja med för tidigt.

Helt sant att mycket vill ha mer :) man måste begränsa sig även om det är jobbigt, därför är det kul att höra hur ni gjort!

Har varit aktiv inom Söket lite grann, så det vi gör nu är hitta övningar-lek med figurant och hon älskar det.

Man har all tid i världen om man börjar med en så pass ung hund, och det förstör garanterat mer än det underlättar om man forcerar för mycket (även om det är lätt hänt, "been there, done that"). Vi har en unghund (under året) med i träningsgruppen just nu (som inte påbörjat kurs ännu, utan mest är med och miljötränar), och hennes ägare får man allt som oftast bromsa, det är lätt att tro att bara för att det går bra så kan man avancera och "komma ikapp" övriga. Faktum är att en del som haft räddningshund tidigare och senare skaffar ny hund medvetet avvaktar ett tag innan de startar med just räddningsträningen.

Ja det avr lägret i Rosersberg jag menade, mailade den ansvarige som tyckte hon var lite ung än....

Ja, om hon bara är 6 månader nu så låter det lite väl tidigt med en hel veckas träning. Du får satsa på nästa år istället.

Ok, men kom inte och säg sen att jag inte varnade dig :D

Det är lugnt!

Det låter som helt rätt metod, bara att promenera överallt som om det var det mest naturliga i världen. Sen att ens omgivning tittar konstigt på en när man tvunget ska krångla sig över och genom allsköns hinder och underlag istället för att vandra förbi dem, det får man leva med :D

Ja folk tror väl inte man är klok! En sak som jag själv tänkt på är att jag har svårt att veta var gränsen går för henne, försöker att göra allt naturligt och skulle jag se att hon vantrivs med något så gör vi något annat, inte "OJOJ AKTA DET" utan mer "jaha nu har vi sett de, kom så går vi". En bekant körde rally i närheten och vovvan fick följa med och kolla lite, efter en sträcka fick hon ligga kvar i bilen, tyckte det var nog för den dagen även om hon inte verkade bry sig. Vi stod så att hon kunde "gå undan" och hade hon reagerat så hade vi bara kunnat gå (eller om det lät allt för mycket). Dock så kolla hon inte ens åt rally bilarna

En annan sak som jag inte minns ifall jag skrivit, det är det där med hantering. Det är viktigt att hunden kan hanteras, både av föraren och av andra (kända som okända) människor. Det kan handla om allt ifrån att binda upp hunden, flytta hunden, ta in och ut ur bilen, lyfta den, bära den osv. Ju mer oberörd hunden är av att bli hanterad desto bättre. Hanteringsträning kan man aldrig börja med för tidigt.

Okej bra tips! Jag och sambon lyfter och gojsar mycket med henne redan nu, upp och ner på saker, bara bär omkring en stund och så -det finner hon sig alltid i !:) Men då är det alltså dax att låta andra greja med henne! Hanteras gör hon ganska mycket av andra, men de kan vi bli bättre på, det var verkligen ett bra tips!

Man har all tid i världen om man börjar med en så pass ung hund, och det förstör garanterat mer än det underlättar om man forcerar för mycket (även om det är lätt hänt, "been there, done that"). Vi har en unghund (under året) med i träningsgruppen just nu (som inte påbörjat kurs ännu, utan mest är med och miljötränar), och hennes ägare får man allt som oftast bromsa, det är lätt att tro att bara för att det går bra så kan man avancera och "komma ikapp" övriga. Faktum är att en del som haft räddningshund tidigare och senare skaffar ny hund medvetet avvaktar ett tag innan de startar med just räddningsträningen.

Jo precis, nu är vårat motto lite gran att innan ett år så ska allt vara på lek och gå långsamt, så jag hoppas man kan hålla det!

Ja, om hon bara är 6 månader nu så låter det lite väl tidigt med en hel veckas träning. Du får satsa på nästa år istället.

Ja det blir lite väl hårt, vi satsar stenhårt på nästa år ;) Har även kontaktat den ansvariga för Närke via mail få se vad hon svarar om träningsgrupper!

En annan fråga! Måste hunden älska allt å alla andra hundar? Vi social tränar för fullt bland andra hundar så de borde inte bli några problem, mend e är ju bra att veta vad dom säger om det..

Sen ska hon vara van att sättas i bur överallt, eller hur?

Senast ändrad:

En annan fråga! Måste hunden älska allt å alla andra hundar? Vi social tränar för fullt bland andra hundar så de borde inte bli några problem, mend e är ju bra att veta vad dom säger om det..

Sen ska hon vara van att sättas i bur överallt, eller hur?

Hunden måste inte (men det är ingen nackdel om den gör det) älska alla människor, dock bör den inte vara reserverad. Även om själva letandet är en belöning i sig så är det själva belöningen efter hittandet (och senare markerandet) som är drivkraften. En viktig pusselbit är att försöka hitta den optimala belöningsformen för just din hund (kan vara allt ifrån dragkamp, bärande av favoritsak, klapp och kel, godis o s v). Här går åsikterna isär angående ifall man ska variera belöningsform eller alltid ha samma, ifall man alltid ska låta figuranten leka och belöna eller om föraren kan göra det osv.

Hunden måste inte alls älska alla hundar, det är nästan en fördel om den inte är alltför social i det avseendet eftersom den i arbetet inte får låta sig störas av att andra hundar är i samma område. Hunden får heller inte vara aggressiv mot andra hundar eftersom man ska kunna vistas och arbeta tätt tillsammans med andra hundar.

Detta är något som testas i alla prov, allt från inträdesprov till slutprov och räddningshundförarutbildning, att hunden fixar att jobba trots "störande" människor och hundar inne i eller i utkanten av området där man jobbar.

Ja, hunden ska kunna slappna av i passivitet, antingen vid uppbindning eller i bur, den ska inte stå och slösa energi genom att skälla eller stressa upp sig. Just passivitetsträning är något som det ofta slarvas med, vid träningar är det inte sällan som hundarna är i bilarna fram till dess att man tränar dem, och efter passet hamnar de direkt där igen. Det är jättenyttigt att ha dem ute uppbundna, i koppel (eller i annan bur än egna bilen) medan andra hundar tränas. Har man tränat en del på detta lär sig hundarna oftast att det inte är lönt att stressa upp sig. Min hund är väldigt aktiv och har haft lite svårt att slappna av i passivitet men nu vid två års ålder funkar det kanonbra (när han blir uppbunden lägger han sig oftast ner och vilar).

Passivitet är våran största träning just nu, så de känns som vi är på rätt spår :) Hon får alltid ligga still medans de vuxna hundarna tränar och sedan göra något i slutet (om hon varit lugn).

Grejen med henne är nu att hon inte riktigt vet om hon ska skratta eller gråta när hon träffar en hund =/ Vi tränar mycket med att träffa olika hundar och att man inte behöver leva loppan för det, sammtidigt som jag vet att hon är en tuff brud så tränger de sig på henne markerar hon... Nu är hon liten än och vi lägger väldigt mycket energi på detta, och jag ser absolut inget hinder eller att de skulle vara ett problem, men det är ju ändå kul att höra hur det är :) Hon är snarare den som struntar i den jobbiga hunden som stutsar och skäller mot henne när hon bara fått kolla läget . . .

Såg att du har kelpie, vi hade en brun kelpietik från Boden med på kursen och hon blev också godkänd. :D

Senast ändrad av en moderator:

Klart hon blev Godkänd, de var ju en Kelpie :D;)

Funderar på att gå sån utbildning med Eya, misstänker att jag kommer att bli less på att bara pilla med lydnad med båda två!

Var inne på räddning även med Midas för ett par år sedan, men insåg att han nog inte passar så bra.
Han tycker inte om att gå på nya konstiga ställen (åtminstone inte utan mej) och varvar upp sej allt för lätt,
Eya skulle däremot passa alldeles ypperligt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har ju en äldre rottisblandning på 9 år. Han har till och från haft ont och behandlats framgångsrikt på olika sätt. Nu börjar vi...
Svar
11
· Visningar
1 770
Senast: Ela
·
Hundhälsa Tråden handlade om hur vida man ska HD/AD-röntga små raser eller ej, då främst om man ska tävla agility. Så, vad tycker ni? Ska man...
Svar
17
· Visningar
1 464
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Sorry, här kommer ytterligare en skryt-tråd från mig, men jag kan inte låta bli:D Idag hände det som jag inte ens vågat föreställa...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: liten82
·
M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar