Min hund = räddningshund!!!!!

Sv: Min hund = räddningshund!!!!!

Jättegrattis :banana:
Vet att det ligger mycket arbete för komma dit.

Tack!! Jo, visst är det mycket arbete som ligger bakom, men det är extremt rolig och stimulerande träning. Jag var ju väldigt nyfiken på räddningshund-verksamheten redan innan jag skaffade Atlas, men hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att jag skulle bli så oerhört biten av det:love:. Sen har jag blivit helt miljöskadad:angel:, när jag får syn på ett jätte-upplag av skrot och byggnadsdelar tindrar ögonen och jag börjar omedelbart leta efter tänkbara legor.

För hundens del gäller det ju mest att förstå vad som förväntas av den och att den sen kan jobba oberoende av miljö, och har man som jag haft turen att få en kanon-hund så går det ju väldigt fort. Sen gäller det ju bara att man som förare hänger med i utvecklingen, för det är ju nu som förarens roll blir extra viktig. Trots nästan två års träning känner jag mig oerhört orutinerad emellanåt. En superbra hund med en kass förare har inte en chans mot en medelmåttig hund med bra förare. Hittills har proven mest handlat om att domarna har velat se vad hunden går för, men från och med nu flyttas ju fokus över på föraren :eek:

Tack!! Jag går mest runt på jobbet och myser idag, stolt som en tupp. :D
Jag måste bestämma mig nu i dagarna ifall jag ska gå RHFU:n nu i maj eller om jag ska vänta tills i augusti. Jag är helt klart lockad av att gå redan nu i maj.
Det som talar för maj: Att få lov att åka på RI-helgerna redan i höst
Det som talar för augusti: Att jag för tillfället har usel kondis och kan få svårt att hinna träna upp mig tills nu i maj

Kan tro att du har beslutsångest. Hade det varit jag och kände att vi var redo skulle jag välja maj men var jag osäker så skulle jag nog hellre vänta till augusti det är ju inte så lång väntan heller.
Ett tips att träna mycket på om du ska gå upp för polisen sen är orientering. Fixar man inte den så spelar det ingen roll hur bra hund man har. Jag är redan nervös för just den biten :crazy:

Kan tro att du har beslutsångest. Hade det varit jag och kände att vi var redo skulle jag välja maj men var jag osäker så skulle jag nog hellre vänta till augusti det är ju inte så lång väntan heller.

Hehe, det var ju till mycket hjälp, nu blev det mycket lättare att välja :wink: Skämt åsido så tror jag nog att jag vågar ge mig på det redan nu i maj, har fått klartecken från chefen idag i alla fall. Ska fundera lite mer ikväll så får jag besluta mig imorgon.

Ett tips att träna mycket på om du ska gå upp för polisen sen är orientering. Fixar man inte den så spelar det ingen roll hur bra hund man har. Jag är redan nervös för just den biten :crazy:

Polisens prov är nog inget som är aktuellt just nu, här i Skåne verkar det inte som de testar räddningshundar för tillfället (om jag fattat saken rätt). Men du ska alltså gå upp för polisen? När/var/hur? Jag är lite nyfiken, har inte riktigt koll på polisens prov alls. Hur har det gått med din räddningsutbildning? Har du gjort några prov ännu?

Orientering är jag ju inte kung på precis, men vi gjorde åtminstone orienteringsprov på 5 km (inför delprov 2) och 7 km (inför slutprovet). Men här behövs definitivt mer träning innan man känner sig vass på det.

Senast ändrad av en moderator:

Jättegrattis!!!!:bump::banana::bump:
Vi skå gå vårt inträdesprov på lördag:crazy:
Hoppas verkligen att vi kommer med!

Själv tänker jag inte satsa för internationell utan målet ligger på nationell för min del men jag beundrar dom som vill satsa hela vägen.
Grattis igen.

Har jag fått allt om bakfoten, jag? Har hört att man inte bara kan satsa nationellt längre:confused:

Sådärja, då var beslutet fattat, jag har precis mailat min instruktör och gett henne besked. Det blir RHFU 8-15 maj, så nu blir det till att komma igång och hårdträna så att min kondis åtminstone kommer upp i normal nivå tills dess. Nu blev jag super-duper-nervös, hoppas jag inte fattat fel beslut!! :eek:
Bifogar en bild på fyra glada förare med fyra nyblivna räddningshundar (det är vi två till höger i bild som ska gå RHFU nu i maj, övriga två ska gå i augusti).
http://www.atlasweb.dinstudio.se/files/DSC03441.JPG

Ger mig faktiskt ut och löptränar nu på momangen. Seså, schas iväg med mig! :D

:banana: :banana: GRATTIS TJEJEN!! :banana: :banana:

Himla skoj och dessutom snyggt och snabbt jobbat! :bow:

Hälsa Atlas! :bump:

Såg att du bestämde dig för maj. Håller tummen att det ska gå bra.
För mig har det legat mer eller mindre nere sen tidigt i höstas av olika anledningar men nu är vi i farten igen. Tyvär blir det inte inträdesprov fören i juni men det gör inte så mycket. Träna kan man göra i alla fall. Markeringarna börjar sitta riktigt bra så det är mest det och lydnad som tränas på nu. Eftersom jag har tränat vid sidan av dom färdiga så länge så ligger jag ju ganska långt före dom som börjar nu, trots det får jag ju vänta med inträdesprovet tills "alla" ska upp.
I lördags var vi 14 ekipage utan att räkna dom färdiga så det finns ett stort intresse för räddning i detta distrikt i allafall. Känns kul.

Tack!!!! :D Det känns nästan lite overkligt, men extremt roligt och spännande. Jag har hittills mest glidit runt på en räkmacka, eftersom jag varit kursdeltagare så har det ju bara varit att följa order från min instruktör, men nu ska man alltså behöva tänka själv också! :eek:

Såg att du bestämde dig för maj. Håller tummen att det ska gå bra.
För mig har det legat mer eller mindre nere sen tidigt i höstas av olika anledningar men nu är vi i farten igen. Tyvär blir det inte inträdesprov fören i juni men det gör inte så mycket. Träna kan man göra i alla fall. Markeringarna börjar sitta riktigt bra så det är mest det och lydnad som tränas på nu. Eftersom jag har tränat vid sidan av dom färdiga så länge så ligger jag ju ganska långt före dom som börjar nu, trots det får jag ju vänta med inträdesprovet tills "alla" ska upp.
I lördags var vi 14 ekipage utan att räkna dom färdiga så det finns ett stort intresse för räddning i detta distrikt i allafall. Känns kul.

Vad kul att markeringarna börjar sitta, det måste vara himla skönt att du hunnit ta tid på dig med dem redan innan kursen och inte har dem som en stressfaktor i utbildningen (det kan vara lite tidspress att få in markering mellan IP och delprov 1 annars)! Men är du säker att du bara ska göra inträdesprov trots att dina markeringar är klara - du får kanske göra ett kombinerat inträdesprov + delprov 1 eller?

Hur många färdiga ekipage är ni? Hur många kursplatser har ni (ber om ursäkt om jag redan frågat det, har tyvärr teflonminne :D)? Kommer ni att träna gemensamt färdiga + kursare under utbildningen eller ska ni träna på var sitt håll?

Vi är en grupp på 26 ekipage, varav 10 färdiga, 4 gk slutprov, 4 st i kurs (en med gk IP och tre med gk delprov 1) samt 8 till (varav 2 har unga hundar och ska påbörja kurs snart).

Jaja, sola dig i glansen bara!
:D

Skämt åsido, ni är superduktiga! Jag säger bara: Min nästa hund...då!

Hehe. Ok, jag erkänner att jag är lite väl mallig och dryg just nu :D:D

Ja, det är klart din nästa hund ska bli räddningshund!! :bump:

Sv: Min hund = certifierad Tjänstehund Räddning!!!!

I torsdags kom jag hem från RHFU:n i Skövde, och med mig hade jag en certifierad Tjänstehund räddning :banana: :bump: *stolt som en tupp*

De åtta dagarnas utbildning (varav de första fyra var nationell del och de fyra sista internationell del) var bland det roligaste jag varit med om, det var oerhört lärorika dagar tillsammans med härliga människor:love:. Vi var tre grupper med 3-4 personer i varje och vi blev rejält sammansvetsade hela gänget. Utbildningen var fylld av utmaningar både fysiskt och psykiskt, både för förarna och hundarna, och det var häftigt att se att min hund snarare höjde sig under veckan trots all påfrestning. Sista dagen på kursen fyllde min lille skrutt två år, och vad kan vara mer passande än att han just den dagen fick sitt efterlängtade certifikat Tjänstehund räddning! :bump:

I det enskilda samtalet fick jag och Atlas i princip bara beröm, och vi blev rekommenderade att söka till den internationella styrkan (RI-styrkan). Så nu ska vi vara med på alla träningshelger för RI-styrkan fram tills dess att vi får vara med på RI-uttagningen (troligen senvåren 2009). Svävar på små rosa moln för tillfället, ber om ursäkt om jag är dryg.:D

Sv: Min hund = certifierad Tjänstehund Räddning!!!!

Grattis! Kul att det går bra för er!

Njut av livet! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har ju en äldre rottisblandning på 9 år. Han har till och från haft ont och behandlats framgångsrikt på olika sätt. Nu börjar vi...
Svar
11
· Visningar
1 770
Senast: Ela
·
Hundhälsa Tråden handlade om hur vida man ska HD/AD-röntga små raser eller ej, då främst om man ska tävla agility. Så, vad tycker ni? Ska man...
Svar
17
· Visningar
1 464
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Sorry, här kommer ytterligare en skryt-tråd från mig, men jag kan inte låta bli:D Idag hände det som jag inte ens vågat föreställa...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: liten82
·
M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar